Technické údaje Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 240 hp (2011)


Trh s lietajúcimi autami bude mať do roku 2040 hodnotu 1,5 bilióna USD, tvrdí Morgan Stanley.  Opiera sa pritom o víziu novej generácie osobnej dopravy, ktorá nebude viazaná na pozemné komunikácie, a tak sa prirodzene stane vyhľadávanou formou prepravy pre tých, ktorí si to budú môcť dovoliť. Napriek tomu, že sa bude jednať o nákladný spôsob dopravy, bude napokon stále lacnejší ako súčasné súkromné lietadlá alebo vrtuľníky.

To je teória s realistickými vyhliadkami, no súčasný stav trhu s lietajúcimi autami stále nie je tak uspokojivý, aby sme mohli s určitosťou tvrdiť, že sa skutočne do dvadsiatich rokov dočkáme bezpečných a štandardizovaných lietajúcich áut.

Možno aj preto je pomerne prekvapivé, že úlohu lídra vo vývoji lietajúcich áut si už roky udržiavajú práve Slováci. Určite si pamätáte si na lietajúce auto Aeromobil predstavené na Top Marques Monaco 2017. Vynálezca a dizajnér Aeromobilu, Štefan Klein, síce z tejto spoločnosti odišiel v roku 2016, ale iba preto, aby založil Klein Vision so sídlom na Slovensku a pôsobnosťou vo Francúzsku. Produktom tejto spoločnosti je lietajúce auto AirCar, ktoré medzičasom úspešne absolvovalo prvý let a teraz sa podľa zdroja blízkeho spoločnosti Klein Vision pripravuje výkonnejší variant s motorom s max. výkonom 221 kW (300 k) a demonštrácia lietajúceho vozidla na trase Paríž-Londýn.

 

 

V tejto fáze nie je k dispozícii veľa ďalších informácií, pokiaľ ide o typy motorov, systémy pohonu, najvyššie rýchlosti alebo hodnoty dojazdu na zemi alebo za letu. Vieme, že výkon motora verzie na videu je 103 kW (140 k) Klein Vision tvrdí, že toto ľahké lietadlo s kompozitnou karosériou bude vyhotovené v troj- a štvormiestnych verziách, ďalej vo verzii twin-prop s dvomi vrtuľami a dokonca aj ako obojživelné vozidlo pre prípad, že potrebujete lietať, riadiť aj plávať.

Môžu byť lietadlá celkom bez pilota? Vraj áno, dokonca musia

Aj keď je automatizácia nevyhnutná, bude trvať určitý čas a certifikácie, než budete lietať s autonómnym lietadlom bez aktívnej účasti pilota. Odborníci na letectvo tvrdia, že to už prichádza.

Vízia sveta, v ktorom piloti nosia okuliare s rozšírenou realitou, aby mohli vidieť priamo „na vlastné oči“ všetky lietajúce objekty na oblohe, vrátane tých za búrkovými mrakmi, už nie je sci-fi. Aj takéto funkcie by mal priniesť balík inovácií nazývaných technológia jednoduchého prevádzkovania vozidiel (SVO),ktorý prichádza do letectva. V niektorých prípadoch už aj došiel.

„SVO je skutočne o aplikovaní technológií, ktoré dokážu dosahovať lepšie a spoľahlivejšie výsledky ako piloti,“ hovorí Dustin Kilgore, vedúci tímu leteckých systémov v spoločnosti Garmin. „SVO považujeme za rámec, ktorý umožňuje nahradiť alebo obmedziť výcvik pilotov potrebný na bezpečné a efektívne prevádzkovanie lietadla automatizáciou a technológiami,“ uvádza sa v reportáži od Georgea Goranta.

Kilgorov príspevok bol súčasťou nedávneho webinára organizovaného Národnou asociáciou obchodného letectva práve o SVO. Hostiteľom webového seminára bol Brad Hayden, generálny riaditeľ spoločnosti Robotic Skies a predseda výboru NBAA pre vznikajúce technológie.

 

SVO = Simple Vehicle Operation, zjednodušene technológie pre zjednodušenie ovládania vozidiel

 

SVO ide nad rámec jednoduchej leteckej elektroniky a zahŕňa komunikáciu, navigáciu a dokonca aj používateľské rozhranie, všetko s cieľom znížiť pracovné zaťaženie pilota. „Existuje veľa spôsobov, ako môžeme zjednodušiť prevádzku lietadla,“ hovorí Ben Klein, generálny právny zástupca spoločnosti Skyryse. „Automatizácia by mohla priniesť väčšiu bezpečnosť a užitočnosť pre flotilu všeobecného letectva.“

Oslobodenie pilota od niektorých úloh lietania môže zlepšiť jeho výkon, ale systémy SVO tiež zvyšujú bezpečnosť zavedením funkcií, ktoré zahŕňajú opatrenia proti zastaveniu, reguláciu rýchlosti na rôznych úrovniach vzletu a pristátia a dokonca to, o čom sa v reportáži hovorí ako o „vyhladení zákrut“. Niekoľko systémov už takúto technológiu ponúka, ale predovšetkým v podobe varovaní pre pilotov namiesto toho, aby skutočne konali.

Skyryse sa snaží zjednodušiť „prevádzku vozidla“ vytvorením automatických systémov na vrtuľníku Robinson R44, ktorý sa v súčasnosti používa v letových testoch. „Lietadlo, ako je toto, má dobrú polohu, aby mohlo ťažiť z SVO, vzhľadom na jeho vlastnú stabilitu,“ hovorí Klein.

Technológia na ďalší krok už existuje, regulačné protokoly ju však v súčasnosti vraj nezohľadňujú.

Nasadli by ste do lietadla, v ktorom nie je pilot? Dnes je to ťažko predstaviteľné, no do roku 2030 by sa mali udiať veľké veci.

Nasadli by ste do lietadla, v ktorom nie je pilot? Dnes je to ťažko predstaviteľné, no do roku 2030 by sa mali udiať veľké veci.

Očakáva sa, že elektrické vertikálne vzletové a pristávacie lietadlá eVTOL sa začnú objavovať v mestskej oblohe od roku 2023 a do konca tohto desaťročia sa stanú bežnou súčasťou leteckej osobnej a leteckej nákladnej dopravy. Súčasný vývoj poukazuje na to, že obloha vo vyspelých západných krajinách bude čoskoro preplnená a význam automatizácie s cieľom spraviť lietadlá, drony, helikoptéry a ďalšie lietajúce vozidlá autonómnymi tak bude nepopierateľný.

Nové technológie by pritom mali byť prínosom aj pre staršie lietadlá. „SVO je balík hardvéru a softvéru a my budeme mať možnosť inštalovať ho dodatočne na veľkú časť súčasnej flotily,“ povedal Klein.

Aj keď SVO uľahčí lietanie, školenie a bezpečnosť budú vždy na prvom mieste. „Musí existovať rovnováha,“ hovorí Kilgore. „Musíme sa ubezpečiť, že automatizácia bude primeraná a musí byť jasné, čo sú povinnosti pilota a aké sú automatizované funkcie. Chceme sa ubezpečiť, že zvyšovaním automatizácie neznížime bezpečnosť. “

Technológie SVO musia byť certifikované na ochranu pred zlyhaním,“ dodáva Klein. „Nikdy nebudeme mať reverzný režim, v ktorom pilot, ktorý bol vyškolený na to, aby bol pilotom s podporou SVO, musel vedieť, ako byť aj tradičným pilotom.“

Konvenčné lietanie nezmizne, ale nové technológie dokážu vytvoriť nový typ lietajúceho stroja, ktorý podnieti vznik novej komunity ľudí, dnes označovaných ako flyboy (alebo flygirl). „Niektoré stroje potrebujú SVO a iné nie,“ hovorí Kilgore. „Ale vo všeobecnosti bude prínosom pre celé priemyselné odvetvie.“

 

Zdroj: Why Automation Will Soon Make Flying an Aircraft Simpler and Safer

 

Nový AeroMobil 5.0 bude na elektrinu, vzlietne a pristane vertikálne

AeroMobil v Šanghaji predvedie lietajúce auto 4.0 STOL

AeroMobil v Bratislave vyrába nový testovací prototyp lietajúceho auta

 

ZnačkaJeep
ModelGrand
TypCherokee 3.0 CRD 240 hp
Rok výroby/modelový ročník2011
Dĺžka4822 mm
Šírka1943 mm
Výška1781 mm
Rázvor2915 mm
Prevádzková hmotnosť2347 kg
Užitočné zaťaženie602 kg
Objem batožinového priestoru (min.)916 dm3
Objem batožinového priestoru (max.)1554 dm3
Max. výkon237 kW
Max. výkon pri4000 ot./min
Max. krútiaci moment550 Nm
Max. krútiaci moment pri1800-2800 ot./min
Max. rýchlosť202 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h s
Palivonafta
Objem valcov2987 cm3
Usporiadanie valcov44
Počet valcov6
Poháňaná náprava4×4
Typ prevodovkyautomatická
Počet prevodových stupňov5
Kombinovaná spotreba8,3 l/100 km
Emisie CO2218 g/km
Cena

Pokračujte na ďalší príspevok »



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.