JAZDA: Peugeot 5008

Peugeot segment veľkopriestorových automobilov, ktorý je inak medzi francúzskymi výrobcami mimoriadne populárny, doteraz mierne zanedbával. To sa však prudko mení a po trochu neurčitom crossoveri 3008 prichádza jeho väčší brat s označením 5008.
Vydané, zverejnil
Modelom 5008 vstupuje Peugeot do mierne neznámych vôd. Dosiaľ bol jediným klasickým vanom v ponuke veľký model 807, ktorý sa však pomaly lúči. Podľa interných informácií sa celý projekt Eurovanov, na ktorom spolupracovali koncerny Fiat a PSA od roku 1994, chýli ku koncu. Novinka tak prevezme pozíciu lídra veľkopriestorových modelov značky bez úžitkového súrodenca. Podvozková platforma Peugeotu 5008 vychádza z jeho kompaktnejších súrodencov 3008 a 308. To znamená, že vpredu pracuje zavesenie typu McPherson a zadná náprava je tvorená pozdĺžnymi ramenami spojenými torznou priečkou. Peugeot túto koncepciu obhajuje predovšetkým malými nárokmi na priestor. V tomto prípade sa k slovu dostáva „ploché“ uloženie tlmičov, ktoré ešte menej obmedzuje vnútorný priestor. Rázvor 2 728 mm by mohol naznačovať príbuzenské väzby na Citroën Grand C4 Picasso, no Peugeot má širší rozchod kolies vpredu aj vzadu.
Dizajnová reč exteriéru je menej drsná ako pri modeli 3008. Nový Peugeot sa snaží zapôsobiť skôr športovou eleganciou, ktorú umocňuje vysoká línia bokov a nízka strecha. Marketingovému oddeleniu značky slúži ku cti, že počas prezentácie ani raz nepadlo slovo kupé. Vedľa ďalšej aktuálnej novinky s levom na nose RCZ by to bolo dosť smiešne. Pochvalu si zaslúži aj oddelenie aerodynamiky, pretože van má priaznivú hodnotu koeficientu odporu vzduchu len 0,29. O presvetlenie interiéru sa pri malých bočných oknách tiež netreba báť, predné sklo je veľké a dodáva sa aj panoramatická strecha. Mínusom pomerne tuhej karosérie sú masívne stĺpiky, ktoré obmedzujú výhľad. Novinkou na uľahčenie manévrovania je systém analyzovania parkovacieho miesta, ktorý pomocou parkovacích senzorov vyhodnocuje vzdialenosť medzi zaparkovanými autami a potom oznámi vodičovi, či sa do medzery zmestí. Interiér je tradične kvalitný, jeho štýl je podobný modelu 3008, no opäť o niečo civilnejší. Robustná palubná doska obklopuje vodiča miestami až príliš. Hlavne prechod do stredovej konzoly bude vyšším postavám tlačiť do kolena. Konštruktéri sa okrem technických hračiek (head-up displej) zamerali aj na množstvo odkladacích priestorov. Zaujímavo je riešená hlavne obrovská schránka v stredovej konzole, ktorá je aj klimatizovaná. Pasažieri v druhom rade majú k dispozícii napríklad aj schránky pod podlahou, výklopné stolíky a dva 7-palcové monitory zabudované v opierkach hlavy. Peugeot ich dodáva s prípojkou v stredovej konzole, pričom pripojiť sa dajú dva zdroje signálu, každý monitor môže zobrazovať niečo iné a zvuk má na starosti dvojica slúchadiel operujúcich cez bluetooth.
Záujemca o Peugeot 5008 má na výber päť- alebo sedemmiestnu verziu. Tretí rad sedadiel sa sklápa do podlahy. Peugeot to s ním myslí naozaj vážne, pretože k dispozícii je tu roletka aj záclonový airbag. Druhý rad sedadiel tvoria tri samostatné kresielka, ktoré sú posuvné, majú polohovateľné operadlá a sklápajú sa do roviny. Pre maximalizáciu transportných kapacít sa dá ešte sklopiť dopredu operadlo predného spolujazdca, čo ponúkne priestor dlhý až 2,76 metra. Zo stránky pohonných jednotiek Peugeot čerpá z overených koncernových skladov. Základom je benzínový agregát 1.6 VTi (88 kW/120 k). Výhodnejšie sa však javí jeho prepĺňaný súrodenec 1.6 THP (115 kW/156 k), ktorý je dynamickejší a na papieri aj mierne úspornejší. No dá sa predpokladať, že väčšina potenciálnych zákazníkov siahne po naftovom motore. Na výber je 1.6 HDi (80 kW/109 k) s manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou a 2.0 HDi (110 kW/150 k) s manuálnou alebo novou automatickou prevodovkou (vyšší výkon 120 kW/163 k). Automatizované varianty však budú k dispozícii až na jar 2010.
Na ceste sme si ako prvý vyskúšali naftový dvojliter. Už po prvých kilometroch nám bolo jasné, že pre nie práve najľahší (vyše 1,5 tony) automobil je toto ideálna voľba. Výkonová rezerva bola dostatočná aj pre ďalšiu päticu v zadných radoch. V chladnom alpskom ráne síce trochu klepkal, no inak je výborne utlmený. Šesťstupňová manuálna prevodovka má konvenčné odstupňovanie, presnosť chodu radiacej páky je prijateľná. Celkom sa nám pozdávalo jej mierne zvýšené umiestnenie, bez indikátora preradenia to už nejde. Napriek mierne tvrdšiemu naladeniu Peugeot 5008 nie je športovec, jazdné vlastnosti charakterizuje stabilita a bezpečnosť. Výrobca ponúka pneumatiky s priemerom 16, 17 alebo 18 palcov, čo môže vnímanie tvrdosti podvozka citeľne ovplyvniť. Vyskúšali sme si aj ľahšiu verziu s príjemne živým agregátom 1.6 THP, ktorý autu dáva športovejší nádych. No riadenie bez spätnej väzby vymetanie zákrut na francúzsko-švajčiarskom pomedzí zvlášť neuľahčovalo. Peugeot 5008 je predovšetkým autom na dlhé jazdy, a tak tento typ ciest nie je pre neho úplne to pravé. Diaľnica, na ktorej sa uplatní aj systém monitorovania odstupu, však rozhodne áno. Text: Martin Ruisl Foto: Peugeot Technické údajeTyp motora 1.6 VTi1.6 THP1.6 HDi2.0 HDiUsporiadanie/počet valcov R/4R/4R/4R/4Zdvihový objemcm31 5981 5981 5601 997Max. výkonkW/k88/120115/15680/109110/150 pri ot./min.6 0006 0004 0004 000Max. krútiaci momentNm160240240340 pri ot./min.4 2501 4001 7502 000Dĺžka x šírka x výškamm4 529 x 1 837 x 1 639Rázvormm2 728Batožinový priestorl679/1 754Zrýchlenie 0 – 100 km/hs12,39,712,910,0Maximálna rýchlosťkm/h187195183195Kombinovaná spotrebal/100 km7,37,15,45,8Emisie CO2g/km169167140151

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.