25 rokov fenoménu BMW M3

Pri príležitosti osláv športového modelu bavorskej automobilky sme pripravili technicko-historický prehľad verzií BMW Motorsport od ich zrodu, až po dnešok.
Vydané, zverejnil
BMW M3 nie je iba dúhované písmenko prilepené vedľa označenia modelového radu. Dôkazom, že pôvodná koncepcia našla tajný odvar na dokonalú symbiózu auta a vodiča, je obrovský kult osobnosti prvej generácie E30. Nadšenci obdivujú priamočiarosť, charakter, jazdné vlastnosti, silu a častokrát svojej M3 pripisujú životné prídavné mená. Ostatní pokračovatelia sú na tom veľmi podobne, i keď čas už nahlodal priamočiaru osobnosť „veľkého M“. Na druhej strane však priniesol progres motorizácii, výkonu a civilizovanosti. Skalný fanúšik by mohol tvrdiť, že nové M3 už nie sú to, čím bývali. Pravdou však ostáva, že novodobé kreácie si získali veľkú zákaznícku obľubu a divíziu M udržali v čiernych číslach.
[BMW M3 E30](http://img.topky.sk/autoviny/big/275807.jpg) **Počiatok – generácia E30** I keď sa prvé mediálne informácie z roku 1985 o prichádzajúcom BMW M3 domnievali, že top kategóriu výkonov bude zvládať jedine s použitím prepĺňania, bavorská bielo-modrá vrtuľa rozhodla inak. Vtedajší najvyšší šéf Eberhard Kuenheim zveril prípravu a vývoj projektu Paulovi Roschemu z Motorsport GmbH. Išlo sa na istotu. Po krátkej úvahe bol zvolený štvorvalec bez prepĺňania, len s atmosférickou chuťou do otáčok. Nízky objem mal výhodu malej hmotnosti, ktorej navrch pridal vysoký krútiaci moment. Žolíkom rýchleho vývoja sa stal agregát z pretekárskeho M1, ktorý mal náhodou rovnaké vzdialenosti medzi valcami ako štvorvalec. Odrezal sa preto pár spaľovacích komôr a za dva víkendy sa už skvel hotový motor. Náročné testy prebiehali na Nürburgringu. Tu sa vzápätí zistilo, že výfukový systém sa pri extrémnej teplote rozťahuje až o 25 mm a prichádza do styku s vlastným uložením. Následne praská a rozdrapkaný kov odchádza do večných lovíšť. Riešenie bolo viac ako jednoduché, vymenili sa podložky a M3 bola pripravená predstaviť sa na autosalóne vo Frankfurte v roku 1985. Prvá M-trojka vážila výborných 1 200 kg, na jedného koňa výkonu tak pripadlo 6,15 kg. O úsporu hmotnosti sa postarali najmä plastové dielce spojlera, nárazníkov, prahov a veka nádrže. Maximálna rýchlosť siahala v roku uvedenia na trh (1986) k hranici 235 km/h. Vznikli najrôznejšie špeciálne edície (viď. tabuľka), a úspechy na športovom poli sa množili. Ľahké kupé dokázalo získať double v 24 hodinovke na Nürburgringu, či uspieť v nemeckom šampionáte cestovných vozidiel. Cena M3 bola u nemeckých dílerov nastavená na 58 000 mariek. Pre porovnanie, druhé najdrahšie auto trojkovej rodiny bol 325i Convertible za 43 300 mariek.
[BMW M3 E36](http://img.topky.sk/autoviny/big/275654.jpg) **Nasledovník – E36 deväťdesiatych rokov** Hranatá, a podľa niektorých i najškaredšia „M-trojka“ sa dostala k zákazníkom v roku 1992. Poňatie a koncepcia sa zmenili. Už tu nestálo vozidlo pripravené pretekať, ale cestný, výkonný a pohodlný atlét. Pod prednú kapotu stojacu nad konzervatívnymi svetlometmi sa nasťahoval šesťvalec s produkciou 210 kW (286 k). K štvorventilovej technike pribudol VANOS – variabilné časovanie ventilov. Medzi atmosféricky plnenými agregátmi stál na špičke pyramídy s krútiacim momentom 320 Nm pri 3 600 otáčkach a 97 koňmi na jeden liter objemu. Z nuly na stovku zrýchlil za rovných 6 sekúnd a pri 250 km/h ho zastavila až všemocná elektronika riadiacej jednotky. Spotrebu 9,6 litra na sto kilometrov dopĺňali upravené katalyzátory s kyslíkovými senzormi.
[BMW M3 E36 GTR](http://img.topky.sk/autoviny/big/275808.jpg) BMW M3 E36 sa oproti sériovej trojke znížilo o 31 milimetrov, namontované boli 17 palcové disky kolies a takmer každá súčiastka šasi bola upravená pre služby vyššiemu výkonu. Pretekárska verzia GTR zdolala na začiatku deväťdesiatych rokov (1993) s Johnnym Cecottom (podľa ktorého bola nazvaná aj špeciálna edícia M3 E30) a Krisom Nissenom seriál Warsteiner-ADAC GT Cup. 20. júla 1995 BMW „feceliftovalo“ agregát na objem 3,2 litra a výkon 236 kW (321 k) pri 7 400 otáčkach. Rekordný krútiaci moment tak poskočil na 350 Nm. O dva roky neskôr prišla do výbavy aj sekvenčná prevodovka SMG.
[BMW M3 E46 Coupe](http://img.topky.sk/autoviny/big/275657.jpg) **Nové milénium – šesťvalec pokračuje (E46)** Predstavenie sa opäť udialo na domácej pôde, vo veľtržnom Frankfurte nad Mohanom. Čo predošlá E36 nepobrala na kráse, nová generácia poctivo dohnala. Elegantné krivky a vyvážené hrany nepodľahli diktátu času dokonca ani dnes. Pod epicentrom kapoty začalo znova tĺcť radové šesťvalcové srdce. Nový benzínový sval s objemom 3 246 kubických centimetrov pumpoval vynikajúcich 252 kW (343 k) pri 7 900 ot./min. Maximum krútiaceho momentu 365 Nm sa vynorilo pri 4 900 otáčkach a pomer výkon-objem osciloval na 105 koňoch na liter. Stále však ani stopa po kompresore, či turbodúchadle. Nastúpila však múdra elektronika s 32 bitovou sústavou a 25 miliónmi operácií za sekundu. Akcelerácia z 0 na 100 km/h preskočila časomieru pri 5,2 sekundách, veľmi podobných 5,4 s potrebovala tretia generácia na pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h. Zábava za volantom neostala bokom: príchod na svet oslavovalo tlačidlo M Driving Dynamic Control prepínajúce komfortný režim do športového nadšenia a handling, priame riadenie, spätná väzba a zadný diferenciál s variabilným uzamykaním (prvýkrát v M3) sa stali súčasťou pevnej štruktúry DNA.
[BMW M3 E46 CSL](http://img.topky.sk/autoviny/big/275667.jpg) Obzvlášť nadšené reakcie vyvolalo uvedenie špeciálnej série M3 CSL v roku 2003 (často si ho jazyk pletie s štvordverovým kupé Mercedes CLS). Iniciály umne skrývali heslá Coupé, Sport a Lightweight. Kupé v matnej šedi sa podrobilo premyslenej redukcii hmotnosti 110 kg pri súčasnom zachovaní komfortu. Karbónová strecha, špeciálne úpravy a výkon podstrelený na 245 kW (360 k) dokázali vystreliť s 1 385 kg hmotnosti z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, z nuly na 200 km/h to zabralo adrenalínových 16,8 s. Hitom sa ale stal pomer váhy a výkonu 3,85 kg na jedného koníka, deklasujúci oveľa potentnejších konkurentov.
[BMW M3 Coupé E92](http://img.topky.sk/autoviny/big/275658.jpg) **Dnešný high-power: V8 v generáciách E90/92/93** Štvrtý pokračovateľ ságy nastúpil s novou generáciou trojky v roku 2007 ako kupé E92. Zvláštnym značením k nemu čoskoro pribudlo kupé–kabrio E93 s pevnou a ťažkou skladacou strechou ako i sedan E90. Treba podotknúť, že napriek vynikajúcim kvalitám a obrovskej sile 309 kW (420 k) a 400 Nm vytekajúcich z osemvalca s objemom 3 999 kubických centimetrov sa charakter výrazne zmenil. BMW rezignovalo na staré hodnoty a prispôsobilo modernú M3 konzumnej väčšine zámožných zákazníkov bažiacich po imidži a zrýchleniach v priamke. Hmotnosť vzrástla, zoznam výbavy sa niekoľkonásobne predĺžil a rozzúrený šesťvalec nahradil ťažký osemvalec. Na druhej strane sa tak M3 prvýkrát priblížila k prestížnej superšportovej kategórii a dizajnovo naozaj vyrástla do nenásilnej elegancie a krásy. Zrýchlenie sa najmä kvôli spomenutým prehodnoteným zásadám skrátilo iba o 0,1 na 4,8 sekundy a maximálna rýchlosť je stále obmedzená na obligátnych 250 km/h. Osemvalec do V točí až 8 400 ot./min. a na dosiahnutie kombinovanej spotreby 12,4 litra na 100 km mu pomáha najmodernejšia technika inteligentného energetického manažmentu, regenerácie brzdnej energie a odpájateľného dynama. K riadeniu sa pripojil posilňovač Servotronic, pohonnému ústrojenstvu dvojspojková prevodovka, systém Dynamic Stability Control (DCS) a režim, ktorým možno voliť tri druhy odozvy agregátu na plynový pedál. **Charakter najsilnejších Mutácií BWM radu 3** sa zmenil o 180 stupňov. Meno ostalo, pozícia silovej kultúry taktiež a akúsi životnú povahu predošlých modelov prišiel vystriedať moderný, a pre dnešný iPod svet dokonale pripravený stroj. Minulosť sa však zmeniť nedá. V prípade BMW M3 môžeme pokojne konštatovať, že vďaka za to. Budúcnosť plná emisných obmedzení a palivových reštrikcií nám totiž chystá nemalé prekvapenia… Vývojová línia BMW M3 (1986 – 2010) **Model (Označenia)** **Obdobie produkcie** **Výkon** ****M3 (E30)**** **1986-1990** 147 kW/ 200 k ****M3+ (E30)**** **1988** 147 kW/ 200 k ****M3 Evolution (E30)**** **1988** 162 kW/ 220 k ****M3 CAT Evolution (E30)**** **1988** 143 kW/ 195 k ****M3 CAT (E30)**** **1989-1990** 143 kW/ 195 k ****M3+ Evolution (E30)**** **1989-1990** 158 kW/ 215 k ****M3 Evolution Convertible (E30)**** **1988-1989** 147 kW/ 200 k ****M3+ Evolution CAT Convertible (E30)**** **1988-1989** 143 kW/ 195 k ****M3+ Evolution CAT Convertible (E30)**** **1989-1991** 158 kW/ 215 k ****M3 DTM (E30)**** **1989** **-** ****M3 Cecotto Ravaglia (E30)**** **1990** 158 kW/ 215 k ****M3 Cecotto switzerland (E30)**** **1990** 158 kW/ 215 k ****M3 Sport Evolution Coupe (E30)**** **-** 175 kW/ 238 k ****M3 Sport Evolution Convertible (E30)**** **-** 175 kW/ 238 k ****M3 Coupe (E36)**** **1992-1995** 210 kW/ 286 k ****M3 Convertible (E36)**** **1994-1995** 210 kW/ 286 k ****M3 Sedan (E36)**** **1994-1995** 210 kW/ 286 k ****M3 GTR (E36)**** **1993** 238 kW/ 325 k ****M3 Euro-Spec (E36)**** **1994** 210 kW/ 286 k ****M3 GT (E36)**** **1995** 217 kW/ 295 k ****M3 LTW (E36)**** **1995** – ****M3 Evolution Imola Individual (E36)**** – – ****M3 Compact (E36)**** **1996** – ****M3 Coupe (E36)**** **1995-1999** 236 kW/ 321 k ****M3 Convertible (E36)**** **1996-1999** 236 kW/ 321 k ****M3 Sedan (E36)**** **1995-1998** 236 kW/ 321 k ****M3 Coupé (E46)**** **2000-2006** 252 kW/ 343 k ****M3 Convertible (E46)**** **2000-2006** 252 kW/ 343 k ****M3 GTR Street (E46)**** **2001-2002** 283 kW/ 385 k ****M3 GTR Racing (E46)**** **2001-2002** 331 kW/ 450 k ****M3 CSL (E46)**** **2003** 265 kW/ 360 k ****M3 CS (E46)**** **2005** 265 kW/ 360 k ****M3 Coupé (E92)**** **od 2007** 309 kW/ 420 k ****M3 Convertible (E93)**** **od 2008** 309 kW/ 420 k ****M3 Sedan (E90)**** **od 2008** 309 kW/ 420 k ****M3 GT2 (E92)**** **2008** – ****M3 GT4 (E92)**** **2009** – ****M3 GTS (E92)**** **2010** 331 kW/ 450 k

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.