Fotogaléria: Harrison Ford a jeho zbierka vozidiel na zemi aj vo vzduchu


Taycan sa predáva lepšie ako Panamera. Kanibalizácia vo vlastných radoch?

Prvý sériovo vyrábaný elektromobil Porsche, Taycan, debutoval v roku 2019 a ukázal sa ako veľmi úspešný: podľa samotnej spoločnosti jeho celosvetový predaj v prvej polovici tohto roka predstavoval 18 777 kusov, zatiaľ čo Panamery sa predalo 15 604 kusov.

Vo svetle nadchádzajúcej éry elektrifikácie takmer celého modelového radu (s výnimkou rodiny 911) sú fanúšikovia Porsche zvedaví, či si Taycan a Panamera budú rozumieť, pretože charakterovo aj proporčne sú si veľmi blízke a elektrická Panamera ich ešte viac priblíži.

Čas rozlíšiť Panameru a Taycan nadobro

Britský časopis Autocar však fanúšikovskú základňu Porsche do určitej miery upokojil. Podľa jeho informácií (zdroj) si elektrická Panamera bude musieť po prvé počkať pomerne dlho a po druhé nebude predstavovať priameho konkurenta pre Taycan.

Keď príde na vymenu generácií, z Panamery sa stane ešte luxusnejší a drahší elektromobil a Taycan s najväčšou pravdepodobnosťou zostane štíhly a nabrúsený na športové výkony. Pripomeňme, že v auguste Taycan opäť získal titul najrýchlejšieho sériového elektromobilu na Nürburgringu.

Panamera bude mať navrch, ale nie tak skoro

Očakáva sa, že z hľadiska luxusu a dynamiky bude Panamera EV v otázke akcelerácie porovnateľná s dnešným Lucid Air Sapphire, teda 0-100 km/h zvládne pod 4 sekundy, a prekoná Taycan o celú triedu. Platforma elektromobilu umožní interiéru, aby bol oveľa priestrannejším ako súčasné benzínové a plug-in hybridné verzie.

Druhá generácia Taycanu si zachová pozíciu na úrovni áut strednej triedy, pokiaľ ide o priestor a pohodlie, ale rozvinie dynamiku a ovládateľnosť, aby zostal najlepším z najlepších vo svojej triede. Či bude v druhej generácii Taycan dostupný ako kombi a cross kombi, zatiaľ nevedno – možno sa namiesto nich alebo spolu s nimi bude ponúkať niečo iné – napríklad kupé a kabriolet.

 

### [Bugatti sa lúči so svojím legendárnym motorom W16. Čo príde po ňom?](https://www.autoviny.sk/reportaze/123996/bugatti-sa-luci-so-svojim-legendarnym-motorom-w16-co-pride-po-nom)
**Bugatti predstavilo posledný model, ktorý dostane motor W16. Automobilka však so spaľovacími motormi nekončí. Čo príde ďalej?**

*Text: David Hecl, pôvodne vydané: 8/2022*

Technologický skvost v podobe motorizácie W16 je tu s nami už pomerne dlho. Kedysi ho Volkswagen prezentoval ako svoju výkladnú skriňu. Malo ísť o klenot a dôkaz toho, čo všetko dokáže nemecký koncernový gigant vyrobiť. **8-litrový motor, ktorý bude mať v novom Mistrale výkon neuveriteľných 1 600 konských síl**, bude zároveň posledným svojho druhu. Automobilka už dlhšie plánovala tento agregát nahradiť novšou verziou. Tá príde o značnú časť valcov a objemu, no výkonom zaostávať nebude.

Počas posledných mesiacov, hlavne od doby, kedy Bugatti prešlo do rúk Mateho Rimaca, sa intenzívne špekulovalo, či nástupca aktuálneho Chironu nebude už len elektromobilom. Odpoveď na tieto špekulácie prednedávnom poskytol sám Rimac, ktorý bol hosťom podcastu Top Gear. Podľa jeho slov sa síce blížia posledné mesiace života motorizácie s označením W16, no **Bugatti ani zďaleka nekončí so spaľovacími motormi**.

Nástupca modelu Chiron by sa mal oficiálne predstaviť až v roku 2027, no Rimac už dnes intenzívne pracuje na jeho podobe. Nakoľko dôjde k zameneniu spaľovacieho motora za plug-in hybrid, inžinieri a dizajnéri sa musia popasovať s viacerými výzvami.

Jednou z nich je návrh samotného šasi auta, ktoré okrem nádrže musí disponovať aj miestom pre batérie. Ďalšou vecou je, že dnes na trhu nie je veľa hyperšportových agregátov, ktoré by mohli pracovať ako plug-in hybrid. Z toho dôvodu musí Rimac čeliť doteraz neznámej výzve.

Jedným zo spôsobov, ako môže Rimac s vysokými nárokmi popasovať, je vydať sa cestou ako štvordverový **[Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance (2023)](https://www.autoviny.sk/novinky/122847/nie-mercedes-neskoncil-s-plug-in-hybridmi-toto-je-dokaz-ze-koncepciu-phev-vie-vyuzit-aj-inak-ako-ostatni)**. Podstatou jeho koncepcie pohonu totiž nie je zabezpečovať dlhý elektrický dojazd, ale poskytovať energiu pre dosahovanie obzvlášť vysokých výkonov.

Pre Bugatti musí vyvinúť nový spaľovací motor úplne od základov. Samozrejme, že zatiaľ o tomto motore nevieme takmer žiadne informácie. Jedinou zrejmou vecou je výrazná odtučňovacia kúra spojená s redukciou rozmerov. Tým pádom by mohol byť nadchádzajúci vlajkový model Bugatti štíhlejší a atletickejší. Veľký dôraz bude podľa inžinierov kladený aj na čo najnižší aerodynamický odpor. Nakoľko 5 rokov je v automobilovom priemysle pomerne krátka doba, vývoj nástupcu Chironu už započal. Ako bude vyzerať a aký motor dostane je zatiaľ otázne. Vzhľadom na históriu značky sa však máme na čo tešiť.

Pokračujte na ďalší príspevok »