TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?

Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.

Vydané, zverejnil

Keď som pred časom prvýkrát testoval aktuálnu generáciu Nissanu Qashqai, bol som milo prekvapený jeho dielenským spracovaním, kvalitou materiálov a taktiež aj prejavom spaľovacej pohonnej jednotky. V zásade som vtedy Qashqaiu nemal čo vytknúť. Možno len spotreba mohla byť o čosi nižšia. Teraz som sa ale posadil do špecifikácie, ktorej hlavnou úlohou má byť práve zníženie množstva spotrebovaného paliva. Interne som si Qashqai e-POWER nazval ako elektromobil so spaľovacím motorom. A má to svoje oprávnenie…

Špička triedy

Dizajnu, interiéru, spracovaniu či ostatným tradičným témam sa v tejto recenzii venovať nebudem. Ak máte záujem bližšie spoznať čo všetko prináša aktuálna generácia zakladateľa triedy kompaktných crossoverov, odporúčam vám prečítať si moju pôvodnú recenziu. V závere tohto textu sa síce okrajovo zmienim o hlavných benefitoch Nissanu Qashqai, no viac by som chcel recenziu viesť smerom popisujúcim pohonnú sústavu.

Práve v nej je totiž najzásadnejší rozdiel oproti klasickému Nissanu Qashqai. Pohon auta je tvorený sériovým hybridom. V jednoduchosti to znamená, že o poháňanie kolies sa za každých okolností stará elektromotor. Spaľovací agregát má úlohu generátora elektrickej energie, ktorá je v závislosti od spôsobu jazdy dodávaná batérii alebo priamo elektrickému motoru.

Dizajnom nijako nevyčnieva, čo je jeho silnou stránkou. Jednoducho sa musí páčiť každému. Či už navonok alebo vo vnútri.

Elektromobil so spaľovacím motorom

Samotná hybridná sústava pozostáva zo spaľovacieho motoru s objemom 1,5 litra. Ide o preplňovaný trojvalec s výkonom 116 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, ktorý dodáva dostatočných 140 kW výkonu a 330 Nm krútiaceho momentu prednej náprave, je zase jedinou časťou pohonu, ktorá Qashqai posúva pred, respektíve vzad. Aby som však bol spravodlivý, istým spôsobom je zaujímavý aj klasický benzínový agregát.

Ide totiž o jednu z prvých pohonných jednotiek v Európe, ktorá disponuje variabilným kompresným pomerom a zdvihom piestov. V závislosti od konkrétnej situácie sa kompresia pohybuje v rozsahu 14:1 až 8:1. V praxi som počas testu žiadnym spôsobom nevnímal prechod medzi jednotlivými nastaveniami motora, čo je z používateľského hľadiska benefitom. Pridanou hodnotou takéhoto riešenia je navyše lepšia efektivita práce s palivom. Motor si totiž v závislosti od záťaže vyberá či potrebuje pracovať účinnejšie a efektívnejšie z hľadiska spotreby alebo si daná situácia žiada vyšší výkon a krútiaci moment. To všetko sa deje bez akéhokoľvek zapojenia vodiča.

Pohon e-POWER je unikátny hneď z viacerých uhlov pohľadu. Okrem komplexného hybridného riešenia ponúka aj technicky veľmi zaujímavý trojvalcový turbomotor s objemom 1,5-litra.

Sila hybridu

Výhodou motora je aj práca v konštantnom spektre otáčok. Do interiéru tak neprenikajú takmer žiadne charakteristické vibrácie trojvalcových agregátov. Komfortu napomáha aj veľmi slušné odhlučnenie kabíny, čo som pochválil aj v pôvodnej recenzii.

Druhým dôležitým prvkom pohonu je elektromotor. K dispozícii má na dočasné uloženie energie batériu so skromnou kapacitou len 1,97 kWh. Akumulátor je možné dobíjať pomocou rekuperácie. Výhodou pohonu je aj možnosť aktivovania virtuálneho pedála, kedy je možné auto ovládať len pomocou akcelerátora. Šetrí sa tak brzdná sústava a má to aj pozitívny dopad na celkovú spotrebu. Tá je navyše v porovnaní s klasickým pohonom postaveným na mild-hybridnom agregáte 1,3 DIG-T nižšia o približne jeden liter. Na tomto mieste si prepožičiam zopár údajov zo svojej pôvodnej recenzie. S mild-hybridom pod kapotou som dosahoval nasledovné hodnoty spotreby. V meste som jazdil za 8,4-litra, mimo mesta to bolo za 5,8, diaľnica si vyžiadala 7,1 a napokon som auto odovzdával s celkovou spotrebou 7,5 l/100 km.

V prípade pohonu e-POWER to ale bolo lepšie vo všetkých ohľadoch. V meste si spaľovací motor z 55 litrovej nádrže odpil 7,4 litra, mimo mesta to bolo o rovné dva litre menej a na diaľnici som dokázal jazdiť za 5,9 litra. Celkovo som tak po týždni auto odovzdával s finálnou spotrebou 6,2 l/100 km, čo je o 1,2 litra menej ako pri klasickom mild-hybridnom pohone. Na tomto mieste teda môžem povedať, že hybridný systém e-POWER má čosi do seba.

Tok energie hybridného systému môže vodič sledovať na kvalitom 12,3-palcovom TFT dipleji.

Komplexný celok

Samotný hybrid pod kapotou je komplexný celok, ktorý okrem nastavovania kompresie či prispôsobovania zdvihu piestov pomocou pákového mechanizmu reaguje aj na pokyny z pedálu akcelerátora po svojom. Vo všeobecnosti som bol milo prekvapený dynamikou, ktorú hybrid ponúka. Samozrejme, že to je do veľkej miery spôsobená aj tým, že ide vlastne o elektromobil s generátorom elektrickej energie. Spaľovací motor dokáže s elektrickou sústavou komunikovať dvoma spôsobmi. Prvým z nich je menej náročný režim dobíjania batérie. Pri nižšom zaťažení totiž benzínový motor generuje elektrickú energiu, ktorá nabíja akumulátor. Ak tento motor nie je potreba, je vypnutý a o pohon a generovanie energie sa stará elektromotor.

 

Avšak keď zošliapnem pedál akcelerátora, spaľovacia jednotka sa okamžite prebúdza a pri potrebe vyššieho výkonu dodáva elektromotoru energiu priamo. Negatívom môže byť možno o čosi vyšší hluk v porovnaní s klasickou prevádzkou, no je dôležité podotknúť, že podobný scenár jazdy sa vyskytuje podstatne menej, ako prvý zmienený. Motor však napriek zvýšenému výkonu pri dynamickejšej jazde stále pracuje v ideálnom spektre otáčok a tak je jeho prejav stále dostatočne kultivovaný.

Prvotriedne dielenske spracovanie je silnou stránkou aktuálnej generácie Nissanu Qashqai. Dovolím si tvrdiť, že v niektorých aspektoch je dokonca lepšie, ako v prémiovej triede.

Volič jazdných režimov sa nachádza na stredovej konzole. Vodič si môže na tomto mieste vybrať aj iné možnosti nastavenia vozidla.

Tvrdý útok na prémiovú triedu

Kultivovanosť pohonného systému je jedným z hlavných dôvodov komfortného prejavu Nissanu Qashqai, ktorý pocítia cestujúci v kabíne. V Interiéri nechýba špičkové dielenské spracovanie útočiace na prémiovú triedu, pohodlné sedadlá, prehľadný a predovšetkým ľahko ovládateľný infotainment či dostatok miesta v druhom rade sedadiel. Ak navyše potrebujete niečo previesť v batožinovom priestore, s dobre tvarovanými 455 litrami s tým nebudete mať najmenší problém.

Niekto by mohol namietať, že komfort bude kvôli prítomnosti až 20-palcových diskov kolies mierne obmedzený. Nie je to celkom pravda. Nissan dobre vie, že útočiskom modelu Qashqai je predovšetkým mesto a nie dokonale hladká diaľnica. Od toho sa odvíjalo aj nastavovanie podvozku. Je relatívne pevný, no filtrovanie nerovností zvláda bez akýchkoľvek problémov. Výhodou je aj použitie viacprvkovej zadnej nápravy, ktorá autu dodala potrenú stabilitu. Je síce pravdou, že vzhľadom k veľkému rozmeru kolies môže byť pre niekoho podvozok až príliš športový, vo všeobecnosti ho však radím jednoznačne k tomu lepšiemu čo je na trhu.

 

20-palcové disky kolies s pneumatikou s rozmerom 235/45 R20 nemusia vyhovovať každému. Vo výbave Tekna+ sú však štandardom. Ak chcete menší rozmer kolies, musíte siahnuť po nižšej výbave. Pochvala ide výrobcovi aj za prémiové pneumatiky Continental WinterContact.

Naše hodnotenie

Nissan Qashqai ma ani počas nášho druhého stretnutia nesklamal. Opäť som bol milo prekvapený tým, čo všetko auto ponúka. Výborná ovládateľnosť, kvalitné spracovanie, stabilný podvozok a hospodárny pohon sú jeho veľkými výhodami oproti konkurencii. Cenou sa dnes radí viac-menej k priemeru. Testovaná výbava Tekna+ začína na čiastke 40 490 eur, pričom mnou testovaná verzia bola kvôli voliteľnej výbave o pár stoviek drahšia. Napriek tomu si myslím, že cenu si Qashqai e-POWER obháji. Vo všeobecnosti však na aute nevidím žiadne negatíva. Možno pre niekoho môže byť rozhodujúcim faktorom vyššia cenovka, no ak siahnete po nižšej výbave, ušetríte nejaké euro, ale stále dostanete auto plné špičkových technológií. Je teda už len na vás, čo si vyberiete.

 

 

NISSAN QASHQAI E-POWER – TECHNICKÁ TABUĽKA

  • Rozmery a hmotnosti
  • Dĺžka 4 425 mm
  • Šírka 1 835 mm
  • Výška 1 625 mm
  • Rázvor 2 665 mm
  • Objem palivovej nádrže 55 l
  • Prevádzková hmotnosť 1 775 kg
  • Maximálna hmotnosť 2 180 kg
  • Objem batožinového priestoru (min.) 455 l
  • Objem batožinového priestoru (max.) 1 415 l
  • Motor a prevodovka
  • Počet valcov 3
  • Objem valcov 1 497 cm3
  • Najvyšší výkon 116 (motor) | 140 (elektromotor) kW
  • Najvyšší výkon pri ot./min. 4 600 (motor)
  • Najvyšší krútiaci moment 250 Nm
  • Výkony a spotreba
  • Kombinovaná spotreba 5,4 (papierovo) | 6,2 (test) L
  • Emisie 120 – 123 CO2g/km
  • Maximálna rýchlosť 170
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 7,9
  • Cena 43 140 €

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.