Pneumatiky sú to najhoršie miesto na šetrenie. Toto sú dôvody!
Málokto sa pri pohľade na nové auto zameria na jeho pneumatiky. Sú to pritom práve tie, ktoré do značnej miery určujú jeho schopnosti na ceste. Preto sa na nich nikdy neoplatí šetriť.
Vydané, zverejnil Autoviny.sk
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Motoristi pneumatiky podceňujú
Je preto zarážajúce, že pri skúmaní pneumatík ľahko nájdete prémiové autá s výkonnými motormi a dynamickým jazdným potenciálom s pneumatikami s opotrebovaným dezénom, starým dátumom výroby alebo od neznámeho výrobcu. Všetky prostriedky, ktoré automobilka investovala do toho, aby daný model jazdil tak, ako má, teda letia von oknom. V praxi to znamená, že sa na hranice možností takýchto pneumatík dostane vodič oveľa skôr, teda pri nižšej rýchlosti, a teda väčšia časť manévrov, ktoré za čas užívania vozidla vykoná, sa bude štatisticky pohybovať „na hrane“. To nevyhnutne znamená vyššie riziko nehody.Hĺbka dezénu: zákon verzus realita
Na Slovensku a vo väčšine okolitých krajín sú predpisy ohľadom pneumatík relatívne laxné, čo je zarážajúce, pretože pneumatiky sú jedným z najdôležitejších prvkov aktívnej bezpečnosti vozidla. Minimálna vyžadovaná hĺbka dezénu letných pneumatík je 1,6 mm a pri zimných sú to 3 mm, pričom samotní výrobcovia pneumatík sa väčšinou zhodujú na tom, že za bezpečnú hĺbku dezénu považujú 3 mm pri letných, resp. 4 mm pri zimných pneumatikách. Dôvodom je pri letných pneumatikách schopnosť odvádzať vodu. Pri rýchlosti 80 km/h sú nové pneumatiky s hĺbkou dezénu 8 mm schopné odviesť až 30 l vody za sekundu.
Pozor na vek!
Vek pneumatík je tiež dôležitý faktor, o ktorý sa ale úrady nezaujímajú. Pri správnom skladovaní sa aj 5-ročné pneumatiky môžu považovať ako nové, avšak po 10 rokoch od výroby by sa mala podľa Continentalu vymeniť akákoľvek pneumatika bez ohľadu na zvyšnú hĺbku drážky. Vek pneumatiky zistíte pomocou DOT kódu na jej bočnici. Je to štvormiestne číslo, kde prvé dvojčíslie určuje týždeň a druhé dvojčíslie rok výroby. Napríklad DOT 3521 znamená, že daná pneumatika bola vyrobená v 35. týždni roku 2021.Nie je pneumatika ako pneumatika
Vráťme sa späť k šetreniu na pneumatikách. Kúpa nových pneumatík je dobré rozhodnutie, avšak vzhľadom na to, čo všetko pneumatiky ovplyvňujú a aký majú vplyv na bezpečnosť, by sme sa nemali ulakomiť na to najlacnejšie, čo nájdeme na internetovom obchode. Často sú to čínske alebo iné neznáme značky a stačí si pozrieť nezávislé testy pneumatík, aby ste zistili, že väčšina z nich je vyslovene nebezpečná. Rozhodne teda neplatí, že akákoľvek nová pneumatika je dobrá pneumatika. Pre odolávanie akvaplaningu možno, ale jazda je oveľa komplexnejšia. Pneumatika musí nielen odvádzať vodu v daždi, musí mať dostatočnú priľnavosť na suchom aj mokrom povrchu, pričom jej konštrukcia a dizajn bočníc zas výrazne ovplyvňujú celkový balans auta a jazdné vlastnosti. Veľmi lacné pneumatiky pochybných mien väčšinou končia na konci rebríčkov porovnávacích testov a s riadnym odskokom. Napríklad letná pneumatika Double Coin DC99 (nie, ani my 🙂 ) mala v nezávislom teste letných pneumatík portálu Tyre Reviews na mokrom povrchu brzdnú dráhu 46,6 m z 80 km/h.
Jazdené pneumatiky
Internetové bazáre sú plné jazdených pneumatík za dobré ceny. Môžete tu nájsť aj skutočne prémiové modely s dobrým dezénom. Loviť v týchto vodách však taktiež neodporúčame. Prvým dôvodom je už spomínaný vek pneumatiky, ktorý mnoho predajcov neuvádza. Internetoví obchodníci s jazdenými pneumatikami ich taktiež nemusia správne skladovať. Vonku a nebodaj na slnku pneumatika zostarne oveľa rýchlejšie než v tmavom sklade so stálou teplotou a vlhkosťou. Najmä však treba mať na pamäti, že na jazdené pneumatiky neexistuje žiadna záruka a prakticky nemáte šancu si preveriť, či nie sú pneumatiky nejako poškodené. A nehovoríme o defekte, ktorý zistíte ľahko. Pneumatika môže mať poškodenú bočnicu alebo vnútornú štruktúru, čo neodhalíte. Niektoré chyby sa môžu ukázať až po nazutí na ráfik a nahustení (napríklad bubliny), ovalita sa prejaví až pri jazde a zlomená či poškodená bočnica alebo vnútorná konštrukcia pneumatiky sa môže prejaviť až v momente, keď budete musieť vykonať vyhýbací manéver. Preto by sme radšej spravili vyhýbací manéver pred kúpou jazdených pneumatík a zainvestovali do kvalitného nového obutia z overeného obchodu.Dobré nové pneumatiky neoľutujete
Nová pneumatika totiž ponúka optimálne fyzikálne vlastnosti, ktoré umožňujú čo najefektívnejšie využívať kontaktnú plochu s vozovkou. Nová pneumatika radikálne znižuje riziko šmyku, skracuje brzdnú dráhu vozidla a umožňuje mať vozidlo pod kontrolou v širšom spektre situácií.



