Technológie aktívnej bezpečnosti znižujú reálnu nehodovosť, ukazujú najnovšie výskumy
Čísla sú pritom skutočne pôsobivé.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ


Bezpečnosť je v automobiloch stále téma číslo jeden – a zrejme vždy bude. Aj výrobcovia bez „prémiových ambícií“ dokážu do svojich cenovo dostupných modelov vložiť funkcie adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom pruhu alebo automatického núdzového brzdenia, čo sú technológie, ktoré dokážu vodiča nielen usmerniť, ale predovšetkým reagovať namiesto neho.
Väčšina incidentov na cestách sú menej vážne nehody, šuchnutia laku alebo mierne poškodenia karosérie. Vo veľkej miere k menšej úrazovosti prispieva pasívna bezpečnosť automobilov, teda bezpečnostné pásy, airbagy a napríklad aj pokrokové deformačné zóny v nových automobiloch, ktoré vedia absorbovať veľkú časť kinetickej energie pri náraze.
Máte motorku? Neparkujte takto!
Padol rozsudok nad chlapcom, ktorý z bicykla odstránil brzdy a potom ním zabil ženu
6 záludných otázok: Zvládli by ste skúšky v autoškole aj po rokoch?
VIDEO: Takto sa v Rusku kradnú autá! Ako by ste sa v podobnej situácii zachovali vy?
Toyota chce vyrobiť „blbovzdornú“ manuálnu prevodovku, uplatnenie by našla v autoškolách
Prieskumy hodnotia aktívnu bezpečnosť pozitívne
Magazín Dailymail uvádza dve štúdie, ktoré v Spojených štátoch poukazujú na pozitívny vplyv elektronických asistentov na štatistiky nehodovosti.Zistenia poukazujú na to, že Lane Assist znižuje počet zrážok s jedným vozidlom z boku o 11 percent a znižuje množstvo úrazov a zranení o 21 percent. Výskum viedla istá Dr Jessica Cicchino a jej výsledky prepočítané na reálne čísla hovoria o tom, že Lane Assist zabránili až 85-tisícom nehôd iba v USA.
V druhej štúdii sa vedeckí pracovníci zamerali na automatizované systémy, ktoré sledujú takzvaný mŕtvy uhol. Analýza odhalila, že detekcia mŕtvych uhlov znižuje mieru všetkých zrážok pri zmene jazdného pruhu o 14 percent a počet zranení v dôsledku týchto nehôd až o 23 percent.
Sú to uspokojivé čísla, ročne sa vďaka technológiám ochráni zdravie a životy tisícov ľudí po celom svete.

Stručný slovník pojmov
Adaptívny tempomat (ACC) – tempomat s funkciou sledovania vozidla pred vami a automatickým udržiavaním bezpečnej vzdialenosti. Ak je druhé vozidlo pomalšie alebo začne brzdiť, vaše auto s ACC sa mu prispôsobí. Niektoré drahšie autá vybavené ACC vedia aj úplne zastaviť a vypnúť motor počas státia (ACC start/stop). Keď vozidlo pred vami zrýchli, vaše auto s ACC zrýchli tiež.Lane Assist – udržiavanie v jazdnom pruhu môže byť buď vo forme alarmu, ktorý na vybočenie upozorní vizuálne a zvukovým hlásením, druhý typ dokáže samočinne otáčať volantom tak, aby sa automobil aj naďalej držal svojho pruhu. Táto funkcia však neznamená, že môžete z volantu zložiť ruky, po chvíľke vás na takúto potrebu automobil upozorní.
Attention Assist – sledovanie únavy vodiča. Spôsobov, akými automobilky sledujú svojich zákazníkov a hodnotia jeho únavu, je niekoľko. Napríklad nové Mercedesy sledujú jazdný štýl vodiča (až 70 rôznych veličín) a porovnávajú ho s aktuálnou jazdou. Ak vodič reaguje spomalene, na displeji sa objaví upozornenie na zistenú únavu.
Sledovanie mŕtveho uhla – keď sa v takzvanom mŕtvom uhle (kde nie je vidno cez spätné zrkadlá, ani periférne očami) objaví predmet, na spätnom zrkadle sa rozsvieti ikona upozornenia. Je to praktické riešenie, ktoré je neprehliadnuteľné. Keď zapnete smerovku počas toho, ako je detekovaný predmet v mŕtvom uhle, zaznie výstražný zvuk. Drahšie automobily dokonca samočinne mierne zadržia volant, keď ho vytočíte aj napriek výstrahe.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.