Veľkoprojekt IONITY môže byť revolúciou. Spojili sa preň aj zarytí konkurenti.
Joint-venture značiek Daimler, Audi a BMW, Ford a ďalších vybuduje stovky nových nabíjačiek, aby sa po Európe e-cestovalo komfortnejšie.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ


Mercedes-Benz, Audi a BMW na jednej lodi? A ešte k tomu s Fordom, Volkswagenom, Porsche, Mini a dokonca Rolls-Royce? To realita veľkoprojektu IONITY, ktorý všetky tieto automobilky prinútil spolupracovať na nabíjacích staniciach v Európe.
Sieť superrýchlych nabíjačiek pre elektromobily a plug-in hybridy bude využívať jednotný štandard a veľká časť jeho cieľov má byť zrealizovaná do roku 2020. Niekomu sa môžu zdať slová o „veľkoprojekte“ pritiahnuté za vlasy, avšak v tomto prípade je reč o miliardách eur investovaných do infraštruktúry a do budúcnosti elektromobility v Európe. IONITY je pripravovaná paneurópska nabíjacia sieť rýchlonabíjačiek so štandardom CCS (Combined Charging System). Kapacita jednej nabíjacej stanice (jednotlivo) bude 350 kW, pričom by mali byť v blízkej budúcnosti rozmiestnené po Európe tak, aby umožňovali plynulé cestovanie elektromobilmi naprieč celým kontinentom. Hoci tlačová správa Daimleru uvádza, že veľkú časť plánov IONITY splní až v roku 2020, v skutočnosti už tento rok bude hotová „nabíjacia trasa“ medzi Nórskom a Rakúskom. Nabíjačky budú dostupné každých 120 kilometrov, dovedna ich bude 20, umiestnené budú v už existujúcich staniciach značiek OMV, Tank & Rast a Circle K. Neskôr v priebehu roku 2018 sa táto sieť rozšíri na 100 staníc, každá pre niekoľko zákazníkov súčasne bez ohľadu na značku auta a typ pohonu (EV alebo PHEV). Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen, Rolls a ďalšie značky zachovajú podporu pre nabíjacie konektory typu CCS, ktorý považujú za ideálny. V roku 2020 by sa malo na diaľniciach Európy nachádzať už 400 nabíjacích staníc tohto rýchleho štandardu.
Samé nové nabíjačky. Značka: v pláne.
O tom, že Európa má veľké plány s výstavbou nabíjacích staníc po celom kontinente vrátane Slovenska, sme informovali ešte v júli tohto roka. Projekt NEXT-E, o ktorom sa u nás dozvedáme vďaka značke BMW, bol vybratý Európskou komisiou na financovanie naozaj veľkou čiastkou. 18,84 milióna eur podporí budovanie nabíjacích staníc aj na Slovensku. Za projektom NEXT-E stoja viaceré spoločnosti, automobilka BMW je iba jednou z nich. Vybraný bol spolu s ďalšími 152 projektmi spomedzi 349 uchádzačov, všetkých zameraných na dopravu. Celkové financovanie v rámci programu CEF (Connecting Europe Facility (Nástroj na prepájanie Európy) dosahuje závratných 7,5 miliárd eur. NEXT-E nainštaluje 222 rýchlych nabíjacích staníc pre viacero štandardov (50 kW) a 30 ultrarýchlych nabíjacích staníc (150 – 350 kW). Nabíjačky sa budú nachádzať pozdĺž hlavných európskych dopravných koridorov a niektorých dopravných koridorov v rámci siete TEN-T. Vznikne tak rozšírená a lepšie vyvinutá infraštruktúra na nabíjanie elektrických vozidiel (EV) na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku, Slovinsku, Chorvátsku a v Rumunsku. Konzorcium pozostáva zo spoločností E.ON Group (Západoslovenská energetika na Slovensku, E.ON Česká republika, E.ON Maďarsko, E.ON Rumunsko), spoločnosti MOL Group (reprezentovanej dcérskymi spoločnosťami vo všetkých šiestich zúčastnených krajinách), Hrvatska elektroprivreda v Chorvátsku, PETROL (v Slovinsku a v Chorvátsku), Nissan a BMW.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.