Komentár redakcie: diaľničné známky sú ukážkou arogancie a ignorancie moci
Kúpili ste si koncom minulého roka elektronickú diaľničnú známku na jeden rok? Jej platnosť definitívne vypršala už teraz.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Idea výborná, realizácia s nedostatkami
Zavedenie elektronických diaľničných známok na Slovensku 1. decembra 2015 predstavovalo veľký krok vpred v ústrety modernejšej spoločnosti a mobilite. Po dlhých rokoch sa zrušila povinnosť lepiť si na autá nevzhľadné a otravné nálepky, dokonca sa to úplne zakázalo. Dnes stačí kúpiť si známku elektronicky cez počítač, tablet alebo mobil alebo fyzicky na čerpacej stanici. Dostanete iba podkladničný blok, žiadne nálepky. Kamery na diaľniciach sledujú autá, ktoré po nich jazdia a podľa evidenčných čísel rozpoznávajú, či cesty nevyužíva niekto, komu už platnosť známky vypršala, prípadne si ju vôbec nekúpil. Teória funguje výborne a zdá sa, že tento princíp sa osvedčil. Problém pri zavedení elektronických diaľničných známok je ten, že ročné diaľničné známky sú platné v pevne stanovených termínoch od-do. „Do“ v tomto prípade znamená 31. január nasledujúceho roka bez ohľadu na to, kedy v priebehu roka si ju zákazník zakúpil. Za pevných 50 eur má teda k dispozícii už iba zostávajúci čas do expirácie s pevným dátumom.„Na Slovensku je to tak“
Je to nonsens, ale na Slovensku to tak funguje. A zmena nie je v dohľadne. Prechodom na plne elektronický systém nákupu a evidencie elektronických diaľničných známok sa dokonale odstavila potreba fyzickej výroby fyzických nálepiek, na ktorých je pevne uvedený rok ich platnosti. Od konca roku 2015 je už platnosť známky iba údaj v databáze a preto je nelogické a nepochopiteľné, prečo pri nákupe práve najdrahšej známky v jej plnej cene musí zákazník akceptovať jej časovo alikvótnu platnosť. Komptentní tvrdia, že ide o technické obmedzenie, avšak 30-dňové a 10-dňové elektronické diaľničné známky predsa fungujú správne: presne 30 a 10 dní od dátumu aktivácie. Že to tak údajne nefunguje s údajom 365, respektíve 366, je absurdné. Ak sa to dnes nedá, je to perfektnou ukážkou arogancie a ignorancie moci, prípadne jej neschopnosti plniť jednoduché technické úlohy. Dnes sú najpredávanejšie 10-dňové diaľničné známky a nie je sa čomu čudovať. Asi málokto chce investovať desiatky eur do nákupu ročnej diaľničnej známky v druhej polovici roka, keď vie, že jej platnosť je obmedzená nie časovým obdobím, ale pevným údajom v kalendári.ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.