Svietenie v zime sa v skutočnosti neodlišuje od svietenia v lete: všetko záleží od aktuálnych podmienok
Ako je to s hmlovkami a automatickým svietením počas sneženia a dažďa? Odpovedáme v našej poradni.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ


V zime riešime najmä pneumatiky, ale správne osvetlenie je takisto základom bezpečnej jazdy. Ak sa spoľahnete iba na automatiku, môžete sa vystaviť riziku pokuty.
Svetlá na autách už nie sú tým, čím bývali kedysi. Predtým ste presne vedeli, ktoré svetlá svietia a mali ste nad nimi plnú kontrolu. V nových automobiloch sú svetlá automatické, u mnohých značiek na palubovke nesvietia príslušné ikony a automatika nevie vždy spoľahlivo rozpoznať skutočnú viditeľnosť. Spravili výrobcovia krok vzad? Poznáme klasické halogénové žiarovky, xenónové svetlá, denné LED pásy, Full LED svetlomety, postupnej popularizácie sa dočkáva aj laser s možnosťou grafickej projekcie. Avšak bez ohľadu na to, akú technológiu svietenia automobil využíva, počas dňa musí svietiť stretávacími svetlami a zároveň platí, že za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá (LED pásy), ak ich má. Tak to uvádza zákon o cestnej premávke. Pojem „za nezníženej viditeľnosti“ je pritom kľúčový, pretože určuje hranice použitia denných svetiel. Nezáleží na tom, či je zima alebo leto. Ak počas dňa v akomkoľvek ročnom období klesne viditeľnosť, napríklad začne pršať alebo snežiť, je povinnosťou vodiča dbať na svietenie stretávacími, prípadne aj hmlovými svetlami. Denné svetlá totiž nesvietia vzadu, odtiaľ je vozidlo prakticky neviditeľné a spredu v hmle takisto. Problém môžu spôsobiť vozidlá s automatickým systémom osvetlenia: automatické svetelné senzory nevedia spoľahlivo rozpoznať, že práve sneží a ponechávajú zapnuté iba denné LED svietenie, ktoré je pri prípadnej policajnej kontrole dôvodom na udelenie pokuty. Podľa senzorov je totiž okolitého svetla dostatok, tak ponechávajú zapnuté iba LED pásy. Za zníženej viditeľnosti je preto vodič povinný zapnúť stretávacie svetlá a prípadne aj tie hmlové manuálne. Je nevyhnutné uvedomiť si, že v zime neslúži osvetlenie automobilu iba jeho vodičovi, ale aj ostatným účastníkom premávky, aby ho videli z dostatočne veľkej vzdialenosti.
Nezobrazovanie ikoniek na palubnom počítači
Neduhom moderných automobilov s automatickým nastavením osvetlenia je nezobrazovanie príslušných symbolov na palubnej doske pred volantom. Stretávame sa s tým napríklad v automobiloch koncernu Volkswagen, dokonca aj u tých s displejom namiesto analógových ukazovateľov. Vodič nemá v automatickom režime svietenia možnosť zistiť, akými svetlami automobil práve svieti a overiť si tak už počas jazdy, či spĺňa predpisy.Vodiči sa preto dostávajú do situácie, že pre nedostatok informovanosti vlastným vozidlom predstavujú riziko pre ostatných účastníkov premávky. Aj tieto automobily však príslušným symbolom informujú o tom, že sú zapnuté diaľkové svetlomety a hmlové svetlá. Neinformujú iba o tom, či sa práve svieti stretávacími alebo dennými LED svetlami.
Povinnosťou každého vodiča by malo byť nielen správne svietiť, ale aj mať prehľad v tom, ako osvetlenie na jeho automobile funguje.

Automatické denné LED svetlá počas zimy
Moderné automobily sú vybavené denným LED svietením prevažne už v základnej výbave, pričom voľba správneho režimu osvetlenia je automatická. Vodič má síce možnosť ovplyvniť typ osvetlenia a nemá možnosť vozidlo „zneviditeľniť“ úplným vypnutím exteriérového osvetlenia. LED pásy sú skvelé počas dňa s dobrou viditeľnosťou, avšak počas dažďa a sneženia sú doslova neviditeľné. Navyše denné svietenie neaktivuje zadné svetlá, takže vodič za vami vás nemusí spozorovať včas. V prípade nehody môžete byť v očiach poisťovne a polície vinníkom práve vy, pretože ste nedodržali povinnosť riadneho osvetlenia vozidla.Ako už bolo napísané, v lete slúžia svetlá vám, v zime ostatným, aby vás videli. Je preto správne venovať osvetleniu svojho vozidla najmä v zime zvýšenú pozornosť, kedy sú dôvody na zapínanie stretávacích a hmlových svetiel početnejšie a nespoliehať sa iba na automatiku.

ZÁKLADNÉ PRAVIDLÁ SVIETENIA V ZIME:
• aj počas zimy môžete svietiť dennými LED pásmi;• ak klesne viditeľnosť (dážď, sneh, hmla), musíte zapnúť stretávacie, prípadne aj hmlové svetlomety;
• hmlové svetlá poznáme aj zadné aj predné, zapínajú sa manuálne;
• ak si nie ste istí automatickým režimom, nastavte svetlá manuálne;
• nezabúdajte na občasné kontroly svetlometov regloskopom.
Článok bol pôvodne publikovaný v časopise Auto Motor a Šport 12/2017

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.