Veľké automobilky ovplyvňujú ceny náhradných dielov vo svojej prospech, ukazuje najnovšie odhalenie
Ďalší automobilový škandál na obzore.
Vydané, zverejnil Redakcia
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Manipulácia s cenami originálnych náhradných dielov je možno nelegálna, tvorca špeciálneho softvéru svoje postupy a produkt obhajuje.
Automobiloví výrobcovia Peugeot, Jaguar Land Rover (JLR) a Renault sú zapletení do najnovšej kauzy, ktorá sa môže vyvinúť do veľkého škandálu. Zistenia francúzskeho spravodajské titulu Mediapart poukazujú na špeciálny softvér využívaný uvedenými automobilkami, ktorý upravuje ceny náhradných dielov podľa predpokladaného dopytu po nich. V praxi by to mohlo znamenať aj to, že automobilky zvýšia ceny tých náhradných dielov, o ktoré je záujem najčastejšie bez ohľadu na to, aká je ich reálna trhová hodnota a výrobné náklady. Automobilky si vďaka špeciálnemu softvéru od spoločnosti Accenture za posledných desať rokov v príjmoch prilepšili o jednu miliardu eur, uvádza Reuters vo svojom článku.NEPREHLIADNITE!
Spoločnosť Accenture, ktorá špeciálny softvér dodáva, popiera, že by bol jej softvér neférový k motoristom, jeho cieľom je zvyšovať efektivitu u jej klientov. Riešenie tohto typu umožňuje naceňovať náhradné diely tak, aby reagovali na aktuálnu situáciu na trhu a aby z nej výrobca ťažil čo najviac, pôvodný účel softvéru bol však údajne odlišný. Pôvodný tvorca softvéru, Laurent Boutboul, aktuálne žaluje spoločnosť Accenture o sumu 33 miliónov eur, pretože podľa jeho názoru poškodila jeho reputáciu tým, že softvér ponúkala na odlišný účel. Pôvodným účelom softvéru bolo údajne reagovať napríklad na infláciu. Problematickým bodom sporu tiež môže byť skutočnosť, že spoločnosť Accenture uvedeným softvérom poškodila európske pravidlá hospodárskej súťaže tým, že využívala neverejné informácie od Renaultu pre účely nastavovania naceňovania produktov v automobilke PSA. Podľa Reuters sa žaloba a celý prípad týka rokov 2009 až 2015, pričom okrem Jaguar Land Rover nemá od ďalších automobiliek potvrdenú otázku, či softvér od Accenture využívajú dodnes. Dokumenty týkajúce sa prípadu boli získané francúzskym spravodajským serverom Mediapart a zdieľané s Reuters a EIC, sieťou európskych vyšetrovacích spravodajských služieb.
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.