Kupujete auto? Týmto chybám sa vyhnite!
Aj napriek tomu, že automobily neboli nikdy dostupnejšie, výdaje na kúpu a ich následnú prevádzku zožierajú podstatnú časť rodinného rozpočtu. Výšku týchto nákladov pritom môžete veľmi jednoducho ovplyvniť správnym výberom auta. 1. Na karosérii záleží! **Zamyslite sa nad tým, ako plánujete vaše budúce auto využívať.** Pokiaľ nemáte rodinu a pohybujete sa najmä v meste, nemáte… Prečítať celé
Vydané, zverejnil Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
1. Na karosérii záleží!
**Zamyslite sa nad tým, ako plánujete vaše budúce auto využívať.** Pokiaľ nemáte rodinu a pohybujete sa najmä v meste, nemáte dôvod investovať do väčších modelov s karosériou SUV. Mestské hatchbacky sa vyznačujú nízkou spotrebou, ušetríte však aj na údržbe či poistkách. **SUV sú kvôli zhoršenej aerodynamike a vyššej hmotnosti finančne náročnejšie na prevádzku.** Viac zaplatíte aj za náhradné diely či pneumatiky. Ideálnym **kompromisom môže byť auto s karosériou liftback alebo kombi.**2. Nádrž, alebo batériu?
Pokiaľ si myslíte, že kúpou elektrického auta ušetríte, ste na omyle. **Cenový rozdiel medzi štandardným spaľovacím motorom a elektrovozidlom je stále vysoký** a reálna úspora by sa začala prejavovať až po viac ako 50 000 km. Niektorí prevádzkovatelia rýchlonabíjacích staníc navyše spoplatnili svoje služby, čím **odstránili argument o nízkych prevádzkových nákladoch.** Starostlivosť však potrebuje aj samotná batéria, ktorá má obmedzený počet nabíjacích cyklov. Jej výmena vyjde na niekoľko tisíc eur. Ideálnym kompromisom do mesta môže byť hybridná a plug-in hybridná technológia, pri vyšších rýchlostiach (na diaľnici) však táto sústava dosahuje rovnakú úroveň spotreby ako moderné spaľovacie agregáty. **Naftové motory sú stále cenovo najideálnejšou voľbou pre vodičov s vysokým nájazdom kilometrov.**3. Farba, značka a zostatková hodnota.
Pokiaľ s budúcim autom plánujete jazdiť až do rozpadnutia, tento bod môžete s kľudným svedomím preskočiť. Ak však chcete auto v budúcnosti predať a vymeniť za iné, určite vás bude zaujímať jeho zostatková hodnota na trhu s jazdenými vozidlami. **Najpomalšie strácajú hodnotu tie najžiadanejšie značky na trhu.** Rovnaký princíp môžeme uplatniť aj pri výbere farby laku. **Čierne, sivé alebo biele auto predáte rýchlejšie než ružové či žlté.** Zákazníci na trhu s jazdenými vozidlami prizerajú aj na úroveň vybavenia vozidla. **Odporúčame vám priplatiť si za airbagy, asistenčné systémy či dotykový displej.**4. Výbehové modely sú spoľahlivejšie.
Prvé tri roky od predstavenia nového modelu sa automobilka ešte snaží analyzovať všetky nedostatky, ktoré pri vývoji nevyšli na povrch. **Prvé kusy tak môžu disponovať menej kvalitnými materiálmi, horším spracovaním alebo častejšími technickými poruchami.** Všetky zistené nedostatky zvyknú výrobcovia **opraviť v rámci modernizácie, ktorá prichádza na trh v polovici životného cyklu.**5. Dvakrát meraj, raz rež.
**Čítajte, porovnávajte a skúšajte!** Neobávajte sa ani viacerých testovacích jázd, skúšajte auto v rôznych podmienkach vrátane diaľnice. Pre lepšie sústredenie vám odporúčame vypnúť rádio, vytiahnuť okná a legálnym spôsobom umlčať predajcu, ktorý by vás mohol cestou zbytočne rozptyľovať. **Keď vám totiž po vyplatení začne na aute niečo vadiť, bude neskoro.**6. Zjednávajte!
Nechajte si vytvoriť ponuku od viacerých dílerov, jednotliví predajcovia medzi sebou konkurujú a budú sa snažiť podliezť cenu toho druhého. **Najvýhodnejšie ponuky sú zvyčajne v zimnom období (začiatkom nového roka), keď sú predaje najnižšie.** V rovnakom čase sa značky snažia zbaviť minuloročných skladových zásob, čo vám môže zjednodušiť vyjednávanie. **V praxi môžete získať lepšiu výbavu či sadu nových pneumatík zadarmo k vozidlu.**Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.