Toto je 5 miest s najhoršou mestskou dopravou
Kritiky sa dočkali veľké mestá, ktoré majú problém zvládať rastúce počty cestujúcich.
Vydané, zverejnil
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ


Expensive as hell, inefficient as hell, crowded as hell… in resume, HELL!
(Drahé ako peklo, neefektívne ako peklo, preplnené ako peklo… zhrnuté, PEKLO!) Popravde, nie som si istý, či je na tom Sao Paulo naozaj tak zle. Na internete som videl správy o tom, že mesto spustilo prevádzku elektrických autobusov a videá od turistov na YouTube nevyzerajú vôbec zle. V meste žije veľa ľudí, prirodzene to spôsobuje určitý diskomfort, avšak nevyzerá to ako peklo. Rovnaký pohľad ale môže mať nezainteresovaný človek na Bratislavu a jej verejnú dopravu. Električky sú fajn, moderné, klimatizované a priestranné, ale jazdiť v lete cez celé mesto v päťdesiatke. Na YouTube som našiel video, ktoré možno inšpirovalo Jalopnik k zaradeniu Sao Paula do tohto zoznamu. Poukazuje na obrovský chaos v preplnenej stanici metra, kedy ľudia spadli do davovej psychózy a prejavovali sa u nich skôr pudy, než nejaká ohľaduplnosť, etiketa. Nejde však o bežný stav, táto udalosť sa odohrala v roku 2014. ## #4 Manila Manila je hlavné mesto Filipín, v meste žije 1,78 miliónov ľudí (údaj z roku 2015) a v lete priemerné teploty vystupujú nad 30 °C. V januári je v Manile celkom príjemne, priemerne 28 °C. Ide o modernú metropolu s architektúrou 21. storočia, v ktorej však nachádzame aj veľké množstvo historických budov a pamiatok, ktoré by si turisti nemali nechať ujsť. V Manile funguje metro a pomerne rozsiahly systém verejnej dopravy, avšak jazdia tam aj jej typické vozidlá s názvom Jeepney. Tie sa dramatickým spôsobom líšia od našej predstavy o komfortej preprave. Sú to pestrofarebné malé autobusy, ktoré sa stali pre Filipíny príznačné a natoľko typické, že reprezentujú miestnu kultúru a zvyky. Vozidlá Jeepneys sú vždy preplnené, otvorené, nepohodlné, ale odviezť sa v nich znamená byť súčasťou dopravného života Manily a Filipín ako takých. Pôvodne išlo o vojenské vozidlá z druhej svetovej vojny, zoznam výrobcov dnes jazdiacich Jeepneys je však vskutku pôsobivý: Armak, Biga Motors, A. Borja, Celestial, Doctor Motors, EM Motors, F. G.Hataw, Hayag, Hebron, LGS, Lippad, Malagueña Motors a mnoho ďalších. ## #5 Bombaj Toto je už iná káva – oveľa silnejšia, pre nás takmer nepochopiteľná a nepredstaviteľná. Bombaj je hlavné mesto indického štátu Maháraštra a ešte v roku 2011 v ňom žilo 12,4 miliónov ľudí. V Bombaji sa budete tlačiť viac ako v bratislavskej MHD-čke, čoho dôsledkom je každoročná tragická bilancia 3500 mŕtvych ľudí zomierajúcich na koľajniciach. Ľudí tlačiacich sa do vlakov je také enormné množstvo, že padajú na koľajnice a umierajú pod idúcimi vlakmi. Obrovské tlačenice sú typické aj veľké japonské metropoly, avšak tento chaos je výborne organizovaný. V Bombaji je iba chaos, zdanlivo bez akejkoľvek organizácie či etikety nastupovania. Ak sa vám podarí nastúpiť do vlaku, ešte ste nevyhrali – budete musieť vystúpiť na svojej cieľovej stanici, čo znamená pretlačiť sa desiatkami ľudí, ktorí už ani nemajú kde stáť a tak vytŕčajú z vlakov a autobusov. Kto môže, ten využíva taxislužby, avšak aj vtedy uviazne v nekonečných kolónách. Tí bohatší využívajú prepravu malými lietadlami schopnými vzletu z vodnej hladiny, tento spôsob prepravy bol v meste zavedený v roku 2014.