Prišla vám pokuta zo zahraničia? Toto by ste mali urobiť!
Dopustili ste sa v zahraničí dopravného priestupku? Informujte sa o možných pokutách aj o tom, či sa takejto pokute máte šancu vyhnúť.
Vydané, zverejnil Majo Bóna

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ


Kedy nemusím zaplatiť pokutu?
**V prvom rade treba povedať to, že najrozumnejšie a aj najférovejšie je pokutu zaplatiť.** Nezaplatením sa dopúšťate ďalšieho prečinu proti § 90 a hrozí vám exekúcia. **Situácií, keď ju netreba zaplatiť, je vskutku málo. Ale napriek tomu existujú.** Napríklad hranica pre medzinárodné vymáhanie pokuty je 70 eur. Ak je pokuta nižšia, nemusíte ju platiť, ale dávajte pozor! **Ku každej pokute je v prípade jej nezaplatenia prirátaný aj manipulačný poplatok, ktorý pokutu v zásade dvíha nad spomínanú hranicu.** Takže v každom prípade ak sú na konci výzvy na zaplatenie uvedené tieto náležitosti a upozornenia, mali by ste ju zaplatiť. Taktiež nemusíte platiť v prípade, že vám pokuta došla poštou bez toho aby bola doručená. **Oficiálna komunikácia medzi a vami a sankčným orgánom musí byť formou doporučeného listu, inak neexistuje dôkaz, že ste o pokute boli informovaný, nevyplýva teda pre vás povinnosť zaplatiť ju.**
Nesprávny jazyk – neplatná pokuta
Každý, kto dostane poštovú zásielku zo zahraničia, sa preto môže poradiť s odborníkom na dopravné právo. Právnické firmy z oblasti dopravy zvyčajne preberajú na seba ťarchu právnych poplatkov. Právny expert najskôr preskúma rozhodnutie a skontroluje, či je žiadosť o platbu napadnuteľná. Je fotografia dostatočným dôkazom na to, aby vodič musel platiť? Často nie je vodič stotožnený v zahraničí a vozidlo je odfotené iba zozadu, takže doklad o dôkazoch proti vodičovi nie je možný. V danom prípade sa uplatňuje štatút objektívnej zodpovednosti a ak majiteľ nestotožní vodiča, je povinný znášať pokutu sám. Ak sa chce plateniu vyhnúť, musí vodiča stotožniť a pokuta mu bude preposlaná. **Okrem toho musí byť oznámenie zrozumiteľné adresátovi a podrobne vysvetlené, aké opravné prostriedky sú možné. To znamená: list musí byť preložený do slovenčiny. V opačnom prípade môže páchateľ priestupku pokutu bezpečne ignorovať. Pozor! Musíte si ho pre prípadné ďalšie nároky zo strany uchovať tak, aby ste sa mohli účinne brániť.**
Premlčacie lehoty
Jednotlivé sadzby premlčania jednotlivých dopravných priestupkov sa líšia. Líšia sa nielen na základe štátu, v ktorom bol priestupok spáchaný, ale aj v závislosti od charakteru priestupku. **Napríklad v Taliansku je to päť rokov, v susednom Rakúsku sú to tri roky. Každá európska krajina má svoje konkrétne premlčacie lehoty a najdlhšie sa týkajú priestupkov týkajúcich sa alkoholu i nehôd spôsobených v zahraničí.** Tam je zvyčajne premlčacia lehota takmer dvojnásobná! V praxi to znamená, že ak dostanete výzvu na zaplatenie pokuty, po troch rokoch po priestupku a neskoršie, stačí vám písomne vzniesť námietku premlčania a pokuta by sa vás už nemala týkať.Vymáhanie pokuty zo zahraničia
Zvyčajne je komplikované, takže sa až tak často nevymáha, týka sa to napríklad pokút zo Švajčiarska. **Preto vám najčastejšie pošlú upomienku so zvýšenou sumou, no samotné vymáhanie je časovo náročné a niektorých prípadoch aj protiprávne a to aj v prípade, že ich vymáha slovenská právna kancelária. Nezaplatenie pokuty je tak jednou z možností, hoci riskantnou a v zásade ju neodporúčame.** Ale pozor! Kto nie je stíhaný na Slovensku, nie je chránený pred skutočnosťou, že pokuta môže byť vymáhaná pri opätovnom vstupe do štátu, kde bol priestupok spáchaný. A v tom prípade už vodič, ktorý spáchal priestupok, **musí rátať aj s úrokmi z omeškania platby.** A tie môžu byť doslova likvidačné. Navyše legislatíva v tejto oblasti sa mení a už onedlho by problémy s vymáhaním pokút v zahraničí mala riešiť európska smernica. Po nej sa už plateniu nevyhne takmer nik.
Čo ak ma namerali neoprávnene?
Jednou z častých pochybností pri výzvach na zaplatenie zo zahraničia je spôsob merania, prípadne viacero áut vedľa seba na fotografii, čo môže znamenať chybné meranie alebo chybné určenie vinníka. **V takomto prípade môžete podať odvolanie proti takémuto rozhodnutiu a odoslať ho však musíte najneskôr do dvoch týždňov** na príslušný orgán. V tomto období musí byť námietka prijatá príslušným sankčným orgánom. Oprávnenosť pokuty bude preskúmaná súdom. **Ak na druhej strane lehota uplynie bez podania odvolania, pokuta sa stane právoplatnou a musí byť zaplatená.**Ako môžem ušetriť?
Zásada je jednoduchá. Skúste čo najrýchlejšie zaplatiť. Vo väčšine európskych krajín získate zľavu, ak zaplatíte v určitej lehote: – V Spojenom kráľovstve dosiahnete 50-percentnú zľavu, ak zaplatíte do 14 dní. – V Španielsku dostanete 50 % z pokuty, ak zaplatíte do 20 dní. – To sa týka aj pokút z Talianska. Ak ste ich však nezaplatili do 60 dní, pokuta sa zdvojnásobí! – Aj v Turecku, Belgicku, vo Francúzsku, v Grécku a Slovinsku existujú zľavy na pokuty za jednotlivé krajiny.Ktoré pokuty sa posielajú zo zahraničia najčastejšie?
**Sú to najmä pokuty za prekročenie rýchlosti, nezaplatený diaľničný poplatok, parkovanie, niekedy sa vyskytnú pokuty za nedodržanie bezpečnostného odstupu, prípadne telefonovanie za volantom.** Opäť platí, že iný kraj, iný mrav. Znamená to, že napríklad Talianov najviac irituje porušenia zákazu parkovania. Preto sú sumy nastavené na vyššiu úroveň a ak sa takéhoto priestupku dopustíte v historickom centre, rátajte s pokutami rádovo v stovkách eur. No napriek tomu sú najčastejšie pokuty za prekročenie rýchlosti.Hrozí mi aj iný postih ako pokuta?
Áno, pri niektorých priestupkoch hrozí okrem finančnej sankcia aj iná. Napríklad telefonovanie či skôr četovanie cez telefón sa medzičasom zaradilo medzi vážne dopravné priestupky. Telefonovanie odvádza pozornosť, no pri využívaní textových správ je odvedenie pozornosti ešte výraznejšie. Pokuty za telefonovanie už v mnohých krajinách prekročili hranicu 100 eur. **Najvyššiu pokutu za takýto priestupok zaplatíte v Estónsku (400 eur), v Anglicku a v Holandsku (230 eur), v Španielsku (200 eur), v Taliansku (160 eur), vo Francúzsku (135 eur), v Rumunsku (125 eur), v Portugalsku (120 eur), v Belgicku (110 eur).** Ak spôsobíte nehodu počas toho, ako používate za volantom telefón, hrozí vám automaticky aj zákaz jazdy!
Aký iný postih mi ešte hrozí?
Ak sa na území cudzieho štátu viackrát za sebou dopustíte identického priestupku, môžu úrady pristúpiť aj k iným sankciám. **Medzi také patria napríklad verejnoprospešné práce, alebo dokonca zákaz vstupu na územie daného štátu.** Tento krok využíva napríklad Rakúsko, ktoré pri opakovaných priestupkoch často využíva tento inštitút. Pozor! Ak porušíte zákaz vstupu, **dopúšťate sa marenia úradného rozhodnutia, za ktorý vám hrozí väzobné stíhanie.**Môžem sa dostať za mreže?
Áno, môžete. Okrem spomínaného scenára sa v mnohých štátoch klasifikujú niektoré dopravné priestupky ako trestné činy. **Napríklad v Nemecku sú pouličné preteky automaticky zaradené medzi trestné činy.** A pozor! Pouličné preteky nevyžadujú dve autá, stačí, ak sa premávkou budete predierať á la Verstappen. Postih vás neminie ani v prípade, že sa nič nestalo a sadzba za takúto jazdu je vskutku bolestivá. Hrozia vám až dva roky straty slobody, ak spôsobíte nehodu, sú to tri roky, ak pri nehode budú aj zranení alebo dokonca mŕtvi, horná sadzba sa posunie na hranicu desiatich rokov. **Minimum, ktoré vám sudca udelí, je jeden rok za mrežami.**Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.