Kto prvý využil stierač, bezpečnostný pás, alebo vstrekovanie paliva? Väčšinu odpovedí neuhádnete
Komu patria prvenstvá? Kto prvý využil stierač, bezpečnostný pás, alebo vstrekovanie paliva? Na mnohé z týchto otázok ste si v duchu odpovedali, no v skutočnosti ich priniesol ako prvý niekto úplne iný.
Vydané, zverejnil Majo Bóna

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

1. Stierače
Málokto tuší, ale stierače vymyslel aristokrat. **Bol to sám brat cisára Viliama II, ktorý sa rád producíroval na marockej pôde, aby dráždil Francúzov.** Jeho brat sa spomínaných manévrov v roku 1905 nezúčastnil a namiesto toho využil čas užitočne a vymyslel stierače. Zrejme nebol prvý, ktorý uvažoval nad spôsobom umytia okna, na druhej strane ich spopularizoval. **Ako sériová výroba sa objavili najskôr na auto Austro Daimler v roku 1908** a odvtedy sú súčasťou každého auta, autobusu, či traktora.
2. Motor vpredu naprieč, pohon predných kolies
Aj tu by som aj ja najskôr diktoval Mini a Aleca Issigonissa, ktorý túto koncepciu vystrelil do mainstreamu. Pravda je však taká, že identickú koncepciu použil **už v roku 1931 nemecký výrobca DKW na modeli Front FA,** využíval dvojvalec uloženým vpredu naprieč s objemom 494, respektíve 584 ccm, ktorý poháňal predné kolesá.
3. Bezpečnostný pás
Tu už idete na istotu! Mercedes dvojbodový, Volvo trojbodový! Nie! Pravdou je fakt, že prvé auto, ktoré bolo vybavené bezpečnostným pásom bol americký automobil. **Preston Tucker vyrobili v roku 1948 a spolu so zaujímavými tvarmi priniesol aj prvé auto, ktoré malo bezpečnostné pásy.** A okrem toho aj delené predné sklo, ktoré pri nehode vypadlo smerom dopredu a bezpečnostný stĺpik riadenia pohlcujúci energiu nárazu. Nanešťastie, tento model nebol nikdy komerčne úspešný.
4: Priame vstrekovanie paliva
**Ďalší z vynálezov, ktorý je omylom pripisovaný Mercedesu-Benz 300 SL.** Prvý automobil, ktorý využil vstrekovanie benzínu bol Gutbrod 700 v roku 1951. Jeho dvojtaktný motor mal vstrekovanie zmesi paliva, oleja a vzduchu priamo do valcov. Nebol však komerčne úspešný a preto si slávu priameho vstrekovania prisvojil mimoriadne inovatívny športiak, ktorý prišiel na trh o rok neskôr. **A pre správnosť treba dodať, že mal štvortaktný motor, čo znamená, že priame vstrekovanie bolo v tomto prípade náročnejšie na výrobu i vývoj.**
5. Priame vstrekovanie nafty
Audi 100! Opäť chyba. Predbehli ich totiž Taliani, ktorý **do modelu Fiat Croma namontovali dieselový motor s priamym vstrekovaním paliva už v roku 1988, teda o rok skôr ako s tým prišiel model Audi 100.** A Nemcov predbehli aj Angličania, Ford Transit a zabudnutý Austin Montego. No najviac slávy si užila skratka TDI.
6. Prvá štvorkolka v osobnom aute (4×4)
Opäť to je glorifikované Audi Quattro, ktorého medzinápravový diferenciál Torsen znamenal revolúciu v oblasti každodenného využitia pohonu všetkých štyroch kolies. **No ako prvý ho na asfalt priniesol anglický model Jensen FF a to už v roku 1965!** A okrem toho mal aj protiblokovací systém. No nie od Boschu, ale od výrobcu Dunlop!
7. Prvý Wankelov motor
Všeobecným tvrdením je, že prvým autom s Wankelovým motorom je NSU Ro 80, no nie je to pravda. A to aj napriek tomu, že Japonci si od Nemcov kúpili licenciu na výrobu motora s rotačným piestom. Boli totiž prví, kto predstavil sériový model. **Bola ním Mazda Cosmo a wankelov motor si môžete užiť dodnes vo forme modelu RX-8.**
8. Prvé turbodúchadlo!
Ani SAAB, ani Porsche, ani BMW nie sú prvými, kto použili turbo pre zvýšenie výkonu. Boli to Američania, ktorí pod kapotu namontovali turbomotor. **Už v roku 1961 to bol Odsmobile Jetfire, neskôr to bol nešťastný Chevrolet Corvair.** Európske automobily sa pridali až začiatkom sedemdesiatych rokov.
9. Komfortné prvky
Elektrický štartér, synchronizovaná prevodovka, automatická prevodovka, klimatizácia, kotúčové brzdy, tempomat, servoriadenie, centrálne zamykanie a nočné videnie. **To všetko nepochádza z Európy, ale spoza veľkej mláky.** Americký automobilový priemysel obohatil svet mnohými vynálezmi, ktoré dnes už považujeme za samozrejmosť.
10. Airbag
**Cadillac a Odsmobile vybavili už v roku 1974 svoje modely vzduchovými vankúšmi, no tie mali množstvo porúch i samovoľných spustení.** To nijako nepridalo na povesti spomínaných áut a preto sa už po roku prestali používať. Úspešne aplikovať airbag sa podarilo až Mercedesu-Benz v roku 1980. Dovyvíjal airbag a úspšne ho integroval do sériového vybavenia automobilov. A odvtedy zachraňujú životy motoristov. Vďaka Mercedesu-Benz, hoci nebol prvý, ktorý ho do auta namontoval.
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.