Naučte sa byť dobrým spolujazdcom: ponúkame 15 tipov, ako sa ním stať hneď
Bezpečnosť za volantom sa netýka iba vodiča, ale aj jeho spolujazdcov – a často sa na to zabúda! Na konci nájdete vtipné video, akým spolujazdcom by ste byť rozhodne nemali.
Vydané, zverejnil Redakcia

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

* Pri rozhovoroch s vodičom by spolujazdec nemal rozoberať témy, ktoré sú citovo silné a môžu vyvolať konflikt, obavy alebo naopak prehnanú radosť. * Spolujazdec môže pomôcť vodičovi tak, že zaňho urobí niektoré manuálne činnosti ako napríklad zdvihne mobil, prečíta mu sms správu, sleduje a nastavuje navigáciu, klimatizáciu, rádio a pod. * Spolujazdec by si mal všímať navigačné značky k cieľu cesty a upozorňovať na ne vodiča. * Nemal by sa rozprávať s vodičom počas záťažových situácií, napr. počas prechádzania okolo miesta nehody, pri obchádzkach, na úsekoch, kde je znížená rýchlosť alebo zmena organizácie dopravy a tiež v zápchach, keď sa vodič preraďuje alebo je v zložitej križovatke. * Spolujazdec by mal odhaliť možné nástrahy a upozorniť na ne vodiča. * Pomôcť mladším alebo aj starším spolujazdcom so zapínaním bezpečnostného pása. * Mať dohľad nad deťmi v aute. * Monitorovať pozornosť vodiča a všímať si jej zmeny. * Upozorniť vodiča na riskantné správanie (treba však odhadnúť, či išlo naozaj o riskantné správanie alebo len o prispôsobenie zmenám na ceste).

Okrem týchto činností by nemal spolujazdec zabúdať ani na vlastnú bezpečnosť a mal by dodržiavať nasledujúce pravidlá: * Nevykladať si nohy na palubnú dosku vozidla. * Neopierať sa o dvere vozidla ani si na ne neprikladať vankúš a nespať opretý o dvere, najmä ak je auto vybavené bočnými airbagmi. * Spolujazdec má mať všetky časti tela v aute a nie sa vykláňať z auta ani vystrkovať ruku z okienka. * Pri nastupovaní a vystupovaní z vozidla vždy skontrolovať, či okolo neprechádza iné auto, cyklista, motorkár či chodec. * Umiestniť si batožinu, tašky či kabelku do kufra alebo ukladacích priestorov v aute, nikdy nie na palubnú dosku alebo miesta, odkiaľ by mohla vypadnúť. * Najdôležitejšie pravidlo – mať vždy zapnutý bezpečnostný pás!
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.