Ako správne používať bezpečnostné pásy? Takto by sa mali pripútavať deti aj tehotné ženy:
Bezpečnostné pásy v osobných autách zachránili pri nehodách už viac ako milión ľudských životov. Našťastie dnes už myslí na povinnosť pripútať sa väčšina slovenských vodičov, ale nie všetci to robia správne. Experti tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti automobilky Škoda prinášajú tipy na základe analýz viac ako 1 000 dopravných nehôd.
Vydané, zverejnil Redakcia

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ


Správna pozícia za volantom
Pred samotnou jazdou je dôležité nastaviť si vhodnú výšku pásu, poriadne ho dotiahnuť a správne nastaviť opierku hlavy. **Vzdialenosť sedadla od pedálov by mala byť taká, aby pri zošliapnutí pedálov ostali nohy pokrčené v kolenách.** Výškové nastavenie sedadla sa musí upraviť tak, aby mal vodič dobrý výhľad a medzi hlavou a stropom by mala vždy ostať medzera veľká minimálne ako zovretá päsť. Bezpečnostný pás je potrebné nastaviť tak, aby neviedol cestujúcemu cez krk, ale cez rameno. **Pás vedúci cez krk by mohol spôsobiť závažné rezné poranenie v mieste, kde vedú tepny.** V spodnej časti musí pás viesť cez panvovú kosť, nie brucho. Po zapnutí by mal pás pevne priliehať k telu. Uvoľnený pás totiž nezachytí telo okamžite, a to bude pokračovať k čelnému sklu vysokou rýchlosťou oveľa dlhšiu dobu. Pre minimalizáciu rizika výrobcovia montujú do automobilov pyrotechnické predpínače bezpečnostných pásov. V prípade nárazu sa pás automaticky dotiahne a telo sa zafixuje v správnej polohe. Ak sú predpínače použité spoločne s airbagmi, výrazne sa znižuje riziko zranenia. Rovnaký problém, aký spôsobí nedotiahnutý bezpečnostný pás, môže privodiť aj priveľa oblečenia či hrubé bundy. Pri náraze v rýchlosti 50 km/h váži deväťdesiatkilová osoba takmer 5,5 tony. Presne takú hmotnosť musí pás zadržať. Ak je medzi ním a telom pevný predmet, je drvený práve touto hmotnosťou.Pripútavanie sa v tehotenstve
Hneď na úvod treba dôrazne povedať, že rozhodne nie je pravda, že tehotné ženy by mali jazdiť nepripútané. Správne použitie trojbodového bezpečnostného pásu pomáha pri prudkom brzdení a autonehode minimalizovať riziko tzv. Seat belt syndrómu, pri ktorom dochádza k zvýšenému tlaku na brucho ženy a možnému poraneniu maternice i plodu. **Spodná časť pásu musí viesť vždy pod bruchom tehotnej ženy, nikdy nie cez neho.** Ku spoľahlivej fixácii spodnej časti pásu pod bruchom slúži efektívna pomôcka BeSafe Pregnant. Odporúča sa používať túto pomôcku od chvíle, kedy žena zistí, že je v druhom stave, v každom prípade od druhého mesiaca tehotenstva.Bezpečné pripútanie detí
Ak sa vo vozidle prepravuje dieťa, ktorého hmotnosť neprevyšuje 36 kg a telesná výška nedosahuje 150 cm, má vodič povinnosť umiestniť ho do detskej autosedačky. Ak sa sedačka preváža na prednom sedadle, musí sa vždy deaktivovať čelný airbag spolujazdca. **Ak je dieťa v sedačke na zadnom sedadle, umiestni sa na tej strane, ktorá umožní rodičom bezpečne vložiť aj vybrať sedačku z vozidla – teda smerom k chodníku či ku krajnici cesty.** Sedačky vždy kupujte tak, aby zodpovedali váhe a výške dieťaťa. Bezpečnosť je pre vozidlá Škoda prvoradá. V každom jednom modeli je predpínač bezpečnostných pásov už samozrejmosťou. Rovnako ako množstvo asistenčných systémov, ktoré zvýšia bezpečnosť každej vašej jazdy.Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.