Ako je to s parkovaním motoriek a skútrov na chodníkoch? Zákon hovorí jasne!

Motocyklisti a skútristi sa ešte aj dnes stretávajú s nejednotnými pravidlami parkovania. Vyzerá to tak, že dnes môžu využívať iba jediné riešenie.
Vydané, zverejnil
### Motocykel na chodníku nie je problém, ak splní podmienky Ešte pred šiestimi rokmi platilo nariadenie cestného zákona, že na chodníkoch nesmú parkovať bicykle ani motocykle. Doplatili na to práve motorkári, pretože takto boli nútení používať parkovacie miesta pre automobily, hoci to z priestorových dôvodov nedávalo žiadny zmysel. Preto v roku 2013 vtedajší poslanci Juraj Droba a Martin Chren predložili návrh novely zákona, ktorý nakoniec vstúpil do platnosti ku dňu 1.1.2014 a umožnil parkovanie bicyklov a motoriek aj na chodníkoch. **Podmienkou je, aby bola pre chodcov zachovaná šírka chodníka najmenej 1,5 metra**. Platí tiež, že **jazda po chodníku nie je povolená motorovým vozidlám**, preto by mal motorkár z motorky zosadnúť a svoje vozidlo na miesto parkovania dotlačiť. Parkovanie motocyklov na chodníku je možné aj tam, kde sú „zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a v zóne s plateným alebo regulovaným státím“ (*Osobitné ustanovenia o chodcoch § 52, odsek 2*). Výhodou pre motorkárov je, že ak parkujú na chodníku v zóne, kde je parkovanie spoplatnené, za svoju motorku platiť nemusia. Ak by zaparkovali na mieste pre auto, museli by parkovné uhradiť.
Takéto parkovanie motorky na chodníku zákon povoľuje, pretože je dodržaná voľná šírka chodníka najmenej 1,5 metra
Jednalo sa teda o účinnú a užitočnú novelu zákona, ani tá ale nevyriešila problematiku parkovania motocyklov na komplexnej úrovni. Naďalej platí, že zaparkovať motorku môžete aj v parkovacom boxe pre automobil, vo všeobecnosti sa to ale neodporúča. Celá situácia sa môže zmeniť, eventuálne s pripravovanou novelou cestného zákona. Už dlhší čas existuje verejný tlak na to, aby sa chodník vyhradil výlučne len pre chodcov, čo by znemožnilo parkovanie áut, ale aj motoriek i bicyklov a tie by sa stali rukojemníkmi systému, ktorý neponúka žiadne riešenie. Samozrejme, naďalej platí, že motorku nemožno zaparkovať na kraji cesty tam, kde je žltá súvislá alebo žltá prerušovaná čiara, tiež nemožno parkovať na ploche so šikmým rovnobežným značením („vyšráfovaným“) a na okraji cesty tam, kde je zákaz státia/zastavenia. Takisto nemožno motorku odstaviť na zeleni.
Parkovanie motorky v parkovacom boxe pre automobil nie je zakázané, vo všeobecnosti sa ale neodporúča
### Zmätočný výklad zákona o parkovaní v zákaze vjazdu V praxi môže byť motorka odstavená aj na miestach, kde je zákaz vjazdu motorových vozidiel, ak ju tam motocyklista dotlačí. Neplatí to iba pre pešie zóny, tam nemožno odstaviť ani dotlačenú motorku. Lenže to, že na takéto miesto motocyklista nevošiel na dvoch kolesách, ale ako chodec tlačiaci motorku, sa dokazuje ťažko a napríklad v centre hlavného mesta sa stáva, že takto zaparkovaná motorka dostane papuču. Mestskí policajti takto údajne konajú prevažne až na konkrétny podnet od občanov, hoci ich povinnosťou by malo byť práve osadenie papuče. To, čo vidia oni, je motorka v zákaze vjazdu, preto je stále rozumnejšie motorky odstaviť práve na chodníku s 1,5-metrovým priestorom pre chodcov.
Ak na motorkárov nemyslia zákonodarcovia, určité ústretové kroky robia aspoň mestá a súkromníci. Príležitostne vznikajú parkovacie miesta určené výhradne pre motocykle a aj nákupné centrá začali v priestoroch svojich parkovacích garáží umiestňovať vyhradené miesta pre motorky a skútre. Pozitívnym príkladom by nám mohlo byť napríklad Slovákom blízke Chorvátsko, v ktorom sú popri parkoviskách pre autá už štandardne vyhradené miesta pre skútre.

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.