Enzo Ferrari a jeho úžasný životný príbeh
Enzo Ferrari je dnes známy ako zakladateľ automobilky nesúcej jeho priezvisko, taliansky automobilový pretekár a podnikateľ. Jeho život bol však oveľa zaujímavejší, než si myslíte.
Vydané, zverejnil Redakcia

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

By Unknown – Originally transfered from it.wikipedia, Public Domain, Link
### Smrť mení všetko
Ani chlapčenské sny pretrvávajúce do dospelosti však nie sú tak silné, aby prekonali čokoľvek. V roku 1925 bol Enzo Ferrari natoľko šokovaný smrťou Antonia Ascariho na Alfa Romeo P2 , že už nedokázal pretekať naplno a po narodení prvého syna Alfreda sa rozhodol odísť do pretekárskeho dôchodku.
Vrak Alfa Romeo P2, v ktorom zomrel pretekár Antonio Ascari v roku 1925
Autor: neznámý – neznámý, Volné dílo, Odkaz
Svoju pozornosť presmeroval na manažment a vývoj firmy Alfa race cars a začal budovať tím nových pretekárov. Tímu sa veľmi darilo najmä vďaka vynikajúcim autám ako Alfa Romeo P3 a vďaka nadaným pretekárom, akým bol Nuvolari.
V roku 1933 sa Alfa Romeo kvôli finančným problémom rozhodla ďalej nepodporovať pretekársky tím Ferrariho a ten napriek mnohým úspechom na pretekárskom poli nedokázal nájsť sponzora. Ferrari svoj tím napokon rozpustil a vrátil sa do pretekárskeho tímu Alfy s názvom Alfa Corse.
Rok 1933, zľava Enzo Ferrari, tretí Prospero Gianferrari (šéf Alfa Romeo), štvrtý Tazio Nuvolari a šiesty Achille Varzi.
By Prospero Gianferrari Archive owned by his son Vincenzo, Public Domain, Link
V tomto štádiu kariéry bol už Enzo skúsený, mal na veci vlastný názor a svoje videnie budúcnosti. Po viacerých nezhodách s vedením firmy sa preto rozhodol odísť a založiť vlastnú spoločnosť s názvom Auto-Avio Construzioni, ktorá dodávala súčiastky iným pretekárskym tímom.
Napriek zmluvnému zákazu vyrábať počas prvých štyroch rokoch autá Ferrari zákaz porušil a vyrobil dve vozidlá pre Alberta Ascariho a Lotaria Rangoniho. Tu nachádzame počiatky výroby športových automobilov, ktoré dnes pozná doslova celý svet a asi by ste nenašli dospelého človeka, ktorý o talianskom Ferrari nepočul.
### Maranello je kult, ale aj z núdze cnosť
Rovnako ako mnohí úspešní podnikatelia, aj Ferrari mal svojich neprajníkov. Tí jeho boli ale odhodlanejší a dokonca mu zničili továreň. Preto bol nútený sa presťahovať do Maranella, kde sa rozhodol prvýkrát vyrábať autá nesúce jeho vlastné priezvisko a **v roku 1947 založil firmu s názvom Ferrari S.p.A**.
Po vytvorení nového pretekárskeho tímu sa odhodlal prekonať dominujúce Alfa Romeo, čo sa mu napokon aj podarilo. Míľnik nastal v roku 1950, kedy sa jeho firma zapojila do **nového svetového šampionátu Formula 1** a stala sa tak jedinou firmou, ktorá sa zúčastňuje pretekov Formule 1 od ich založenia až dodnes.
A teraz prichádza to najpostatnejšie, čo určilo celý budúci vývoj spoločnosti: aby firma dokázala financovať preteky, Ferrari sa rozhodol predávať športové autá.
### Obvinenie zo zabitia a návrat k FIATu
Po mnohých pretekárskych úspechoch prišla **12. mája 1957 obrovská tragédia**. Čoraz vyššia rýchlosť áut, zlé cesty a neexistujúca ochrana divákov sa stali osudnými pre pretekára Alfonsa de Portago, jeho spolujazdca Edmunda Nelsona a deväť divákov, z ktorých bolo päť detí. Na okruhu Mille Miglia v rýchlosti 250 km/h zlyhala de Portagovi pneumatika a narazil do davu divákov. Enzo Ferrari spolu s výrobcom pneumatík čelili obvineniu zo zabitia, avšak v roku 1961 boli obvinení zbavení.
Pamätník obetí nehody pretekov Mille Miglia 1957 v mestečku Cavriana
By Gissier – Own work, Public Domain, Link
Po tom, ako sa sprísnili nároky na bezpečnosť a emisie, začali vo firme finančné problémy a tie Ferrariho prinútili spojiť sa s inou značkou. Aj napriek vyjednávaniu s Fordom sa napokon firma spojila s FIATom, pričom Ferrarimu zostala absolútna kontrola nad pretekárskou činnosťou. Uzatvoril sa tak kruh, ktorý Enzo začal kresliť ešte v mladosti, keď sa uchádzal o prácu vo FIATe a odmietli ho. Teraz mu FIAT zaplatil za celú značku.
Enzo Ferrari (v strede) v boxoch Monzy v roku 1953, vpravo je Mike Hawthorn
By Ronald Startup – Gianluca Gasparini (September 3, 2016). „Quando Ferrari andava in gita“. SportWeek (33 [797]): 60. Milan, Italy: La Gazzetta dello Sport., Public Domain, Link
### Odvrátená tvár Enza Ferrariho
Enzo Ferrari sa vyznačoval svojím autoritatívnym štýlom vedenia. Známa je tiež jeho taktika vyprovokovať jazdcov k tomu, aby medzi sebou súperili aj v rámci tímu. Vytváraním psychologického nátlaku na jazdcov v nich podporoval rivalitu a veril, že práve ona je cestou k úspechu. Od jazdcov očakával. že pôjdu za hranice svojich možností a využijú maximum svojich schopností, čo znamenalo, že sa nebudú báť rizika. V skutočnosti boli riziká tej doby priveľké a nenechali na seba dlho čakať.
V 50. a 60. rokoch minulého storočia aj v dôsledku prehnaného riskovania **zahynulo až sedem jazdcov tímu Ferrari**! Po úmrtí dvoch jazdcov, s ktorými mal Ferrari blízky vzťah, sa od svojich jazdcov skôr dištancoval a nevytváral si s nimi žiaden vzťah.
Boli to hrdinovia pokroku alebo obete šikanovia a taktizovania bohatého podnikateľa, ktorý sa z pretekárskeho života začal pred rokmi sťahovať práve pre obavy z vlastnej smrti?
Ferrari tiež zastával názor, že úspech patrí rovnako jazdcovi ako aj autu, ktoré ho k víťazstvu priviedlo. Jeho dlhodobý priateľ Carlo Benzi povedal, ako v jeho prítomnosti Ferrari dokonca tvrdil, že autá boli dôvodom akéhokoľvek úspechu tímu Ferrari. Pretekár mal teda podľa Ferrariho zohrávať až vedľajšiu úlohu.
Enzo Ferrari v roku 1967 na Italian Grand Prix
By Rainer W. Schlegelmilch – Gianluca Gasparini (September 3, 2016). „Quando Ferrari andava in gita“. SportWeek (33 [797]): 61. Milan, Italy: La Gazzetta dello Sport., Public Domain, Link
### Dva dni po narodení, dva dni po smrti
S pribúdajúcim vekom sa Ferrari čoraz menej vzďaľoval od svojej továrne v Modene a zúčastňoval sa výhradne pretekov na talianskych okruhoch.
Ferrari nerád poskytoval rozhovory médiám, žil skôr utiahnutý život v blízkosti svojich továrni v Modene a v Maranelle. S manželkou mali jedného syna, ktorého nazval Alfred po svojom otcovi a bratovi, ten však trpel muskulárnou dystrofiou a v mladom veku zomrel. Druhého syna Piera mal s milenkou. Keďže rozvod bol v tom čase v Taliansku ilegálny, až do smrti oficiálnej manželky mu otcovstvo Piera nemohlo byť priznané. V súčasnosti je Piero viceprezidentom spoločnosti Ferrari s 10-percentným podielom.
Ferrari získal počas svojho života množstvo ocenení, ku ktorým sa po jeho smrti pridalo aj uvedenie do Medzinárodnej motoristickej siene slávy v roku 1994 a v roku 2000 bol uvedený do Automobilovej siene slávy.


Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.