Londýn zavádza nekompromisné pravidlá pre boj s emisiami! Výnimku nedostanú ani záchranné zložky, tradície však áno
Po novom si za vstup do centra Londýna priplatíme viac. Autá registrované mimo Spojené kráľovstvo musíte nahlásiť vopred!
Vydané, zverejnil Michal Čabai

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

ULEZ, čo to je?
U – ultra, L – low, E – emission, Z – zone… V nedoslovnom preklade nové nariadenie, ktoré sa dotkne (zatiaľ) úzkeho centra Londýna. V rámci neho budú vozidlá nesplňujúce emisné normy musieť platiť ešte viac. Aktuálne sú poplatky za vjazd do centra vo výške 13,34€ (11,50 libier). K týmto už existujúcim poplatkom sa pridá denný poplatok 12,50 libier (14,50€) v prípade, že nespadáte pod nižšie spomínanú normu.Ako nahlásiť cudzokrajné vozidlo?
Nové emisné nariadenie sa pochopiteľne týka aj zahraničných áut. Aby si mohli overiť, či ho spĺňate, musíte si najskôr nahlásiť na webovej stránke: https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone/about-the-lez#on-this-page-4 Zároveň si dokážete skontrolovať, či spadáte medzi prijateľné autá. Spoplatnené autá budú tie, ktoré nespĺňaju normu EURO 4 pre benziňáky, a EURO 6 pre diesel. Motocykle a mopédy musia spĺňať normu EURO 3.Pozrite si mapu lokalít, v ktorých po novom platí ULEZ
A čo výnimky?
Autá s nálepkou pre hendikepovaných dostávajú výnimku na platenie poplatkov až do 26. októbra 2025. Výnimku tiež dostávajú typické britské čierne taxíky, ktoré spadajú do kategórie historických áut. Len pre zaujímavosť, sanitky, policajné a hasičské autá výnimku nedostali – veľké množstvo z nich preto museli nahradiť novšími.Pokuty, poplatky, a ako budem vedieť, že som v zóne?
Autobusári a vodiči nákladných áut budú musieť zaplatiť denný poplatok 100 libier za deň (116€). V prípade nezaplatenia hrozí šoférom pokuta okolo 185€. Ak ju stihnete zaplatiť do 14 dní, znížená bude na polovicu. Pred vstupom do zóny budú umiestnené výstražné tabule upozorňujúce na túto skutočnosť. Zaujímavým spôsobom prebieha aj kontrola vášho vozidla, celá infraštruktúra v týchto zónach bude napojená na kamerový systém.
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.