Runflat pneumatiky: Ako fungujú a kedy ich použiť?
Objavili sa už v polovici rokov osemdesiatych, no dnes sú populárnejšie ako kedykoľvek predtým a dokonca mnohí výrobcovia tieto pneumatiky využívajú ako primárne obutie na svoje modely. V čom spočívajú ich výhody?
Vydané, zverejnil Redakcia

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Konštrukcia
V zásade rozoznávame dva typy pneumatík Runflat. **Prvá je samonosná, druhá využíva podporný prstenec.** Väčšina samonosných systémov Runflat pneumatík má zosilnené bočnice na oboch stranách pneumatiky. Tá slúži na podporu pneumatiky proti splošteniu v prípade straty tlaku. Táto konštrukcia umožňuje ďalšiu prevádzku po strate tlaku vzduchu až po rýchlosť a vzdialenosť špecifikovanú výrobcom. Druhým typom konštrukcie je pneumatika s podporným prstencom. Ten je zvyčajne nalepený na disk kolesa a v prípade straty tlaku tlačí na behúň pneumatiky a zabraňuje tak splošteniu pneumatiky a prerezaniu bočnice. **Tieto systémy pneumatík s núdzovým dojazdom sa využívajú najmä pri pneumatikách pancierovaných automobilov.** Keďže oba typy pneumatík s núdzovým dojazdom si zachovávajú jazdné vlastnosti aj po strate tlaku, musia byť vybavené snímačmi tlaku v pneumatikách. Po strate tlaku je vodič okamžite informovaný, inak by si nemusel ani všimnúť, že jazdí na pneumatike, ktorá má defekt alebo stratila tlak.
Výhody pneumatiky Runflat
– nemusíte meniť pneumatiku na nebezpečných miestach – na pneumatike s defektom môžete odjazdiť ešte 80 kilometrov – po strate tlaku nemení jazdné vlastnosti, je tak bezpečnejšia než klasická pneumatikaOznačenia Runflat pneumatík
DSST (Dunlop), RFT (Bridgestone), HRS (Hankook), SSR (Continental), ZPS (Michelin, Yokohama), EMT (Goodyear), ROF, univerzálny kódRunflat alebo nie?
O Runflatoch sa šíri množstvo fám, preto sme oslovili Ing. Stanislava Ďurtu, výkonného riaditeľa Mikona Bratislava.Niektorí vodiči si Runflaty menia za bežné pneumatiky kvôli komfortu pruženia. Robia dobre?
V zásade nie, lebo ak automobil od výroby vybavený tými pneumatikami, konštruktéri s tým rátali a podvozok je nastavený na používanie takýchto pneumatík. Najmä sa počíta so silnejšou bočnicou, ktorá ovplyvňuje stabilitu auta pri ostrých manévroch. Preto by som ich nemenil.Dostal som na Runflate defekt, môžem ísť ďalej a nechať si ho potom v servise opraviť?
Záleží od toho, koľko ste na pneumatike prešli a akou rýchlosťou. Ak ste dostali defekt na diaľnici a prešli ste 80 kilometrov, budete ju musieť vymeniť. Schopnosť pneumatiky jazdiť po strate tlaku je obmedzená a to že to dokáže neznamená, že ju takáto jazda neničí. Takže ju výrobcovia odporúčajú vymeniť. Ak máte šťastie ste v meste a servis je vzdialený povedzme 4 kilometre, môžete si bez problémov defekt nechať opraviť.Pomôže ak ju budem priebežne dofukovať?
Áno, samozrejme, pomôže to. Ak je pneumatika správne nahustená tak sa neničí, ak máte možnosť priebežne dohusťovať pneumatiku, môžete ju zachrániť.Runflaty sú drahšie. Ak si kúpime bežnú pneumatiku, ušetrím.
To nie je pravda. Ak dostanete defekt napríklad na diaľnici, bežná pneumatika bez tlaku sa poškodí veľmi rýchlo a zároveň vám hrozí zničenie disku. Drahšie Runflaty sa montujú na drahšie autá, kde je aj disk kolesa spravidla drahší. Áno, takáto pneumatika je drahšia, chráni však drahšie komponenty.Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.