Takto funguje vyvažovací hriadeľ! A prečo ho v 1.0 TSI nenájdete?
Nádhera techniky motora spočíva v tom, že množstvo súčiastok pracuje v dokonalej symbióze a výsledkom je hladký chod motora. Na potláčaní rôznych vibrácií majú najčastejšie zásluhu vyvažovacie hriadele.
Vydané, zverejnil Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Text: Majo Bóna Každý spaľovací motor je súborom pevných aj pohyblivých častí a tie svojím pohybom vytvárajú vibrácie. Piesty motora so svojím priamočiarym pohybom hore a dole vytvárajú vibrácie. Je to logické, akýkoľvek oscilujúci pohyb hmotnosti vytvára vibrácie a je teda logické, že sa budú prenášať na celú karosériu. Prvým miestom, kde konštruktéri tieto nežiaduce vibrácie eliminujú, je kľukový hriadeľ. **Tam sa pridáva hmotnosť, ktorá neutralizuje vzniknuté vibrácie a pôsobí na vyrovnanie chodu motora.** No motor má aj ďalšie pohyblivé časti, ktoré rovnako spôsobujú vibrácie ako napríklad vačkové hriadele, ktorých rotácia je vzhľadom na profi l vačky značne nevyvážená a taktiež sa podieľa na vibráciách motora. Paradoxne najväčším zdrojom vibrácií sú práve ojnice. Pohybujú sa totiž nielen hore aj dolu, ale aj do strán. Prirátajte do toho aj meniacu sa frekvenciu vibrácií s narastajúcim počtom otáčok. Dôvodom je meniaca sa zotrvačná sila, keďže tá s narastajúcou rýchlosťou piesta narastá kvadraticky. Takisto sa menia vibrácie aj v závislosti od objemu motora a platí jednoduché pravidlo, čím väčší objem, tým väčší piest a tým aj jeho hmotnosť. **Kedysi bolo nepísaným pravidlom, že štvorvalcový motor mohol mať maximálne dva litre,** inak boli jeho vibrácie za hranicou akceptovateľnosti.
PROTIPOHYB
Preto konštruktéri prišli s takzvanými vyvažovacími hriadeľmi, ktoré dokázali eliminovať nežiaduce vibrácie. Základným princípom je rotácia dvoch alebo jedného hriadeľa s excentrickými závažiami v opačnom smere, ako sa točí kľukový hriadeľ. Rýchlosť točenia sa vyvažovacích hriadeľov je dvojnásobná v porovnaní s rýchlosťou otáčania kľukového hriadeľa. **Tak sa dajú eliminovať sekundárne vibrácie motora. Samozrejme, keďže je vyvažovací hriadeľ poháňaný od motora, odoberá mu výkon.** Koľko ? Nuž, v niektorých prípadoch to môže byť až pätnásť koní, následkom trecích strát plus samotného pohonu. V prípade štvorvalcových motorov sa používa dvojica vyvažovacích hriadeľov, šesťvalcové a dvojvalcové motory využívajú jeden vyvažovací hriadeľ. A viete čo je zaujímavé? **Fanúšikmi tak nenávidený trojvalec 1.0 TSI je natoľko vyvážený, že nepotrebuje vyvažovací hriadeľ vôbec!**Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.