TOP 5 najčastejších chýb pri jazde s turbomotorom! Toto nikdy nerobte:
Niekedy sme na autá s veľkým nápisom „TURBO“ hľadeli s obdivom a patričnou závisťou. Faktom zostáva, že **v minulosti bolo prepĺňanie výsadou len drahších alebo športových vozidiel, no časom si z ekonomických aj environmentálnych dôvodov našli cestu aj do bežných áut.** Majitelia vznetových agregátov mohli túto zázračnú vrtuľku nájsť pod kapotami svojich áut už v… Prečítať celé
Vydané, zverejnil Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
1. NEZAŤAŽUJTE MOTOR PO ŠTARTE
Aj bežní vodiči vedia, že pred využitím maximálneho potenciálu motora by mali počkať na jeho kompletné zahriatie na prevádzkovú teplotu. Mnohí si však mýlia (alebo ho už nemajú) ukazovateľ teploty oleja a chladiacej kvapaliny. Samotný olej, ktorého teplota nás zaujíma najviac, sa totiž zohrieva podstatne dlhšie než chladiaca kvapalina. **Častokrát sa tak môže stať, že na palubnej doske vám ukazovateľ teploty znázorňuje ideálnu teplotu, no samotný olej ešte nedosiahol prevádzkovú teplotu.** Prečo je to problém? Studený olej ešte nemá ideálne mazacie vlastnosti a motor nie je stopercentne chránený pred nadmerným opotrebovaním. Turbodúchadlá pracujú pod zaťažením v extrémne vysokých otáčkach a vysokých teplotách a práve preto potrebujú dobre mazanie. Inak hrozí zadretie turba. Ak teda máte v aute len kontrolku teploty pre chladiacu kvapalinu, je dobré po jej zohriatí počkať ešte niekoľko minút predtým, než autu „naložíte“.2. NEVYPÍNAJTE MOTOR IHNEĎ PO ZASTAVENÍ
Sú vodiči, ktorí vypínajú motor ešte predtým, než s autom úplne zastavia. A opäť si neuvedomujú, aké riziká podobne „zbrklé“ konanie prináša. **Pokiaľ nenecháte motor a turbodúchadlo po dlhej alebo namáhavej jazde vychladnúť aspoň 30 sekúnd, hrozí vám spálenie a degradácia oleja,** ktorý sa nachádza v blízkosti. Z dlhodobého hľadiska to prináša horšie mazacie vlastnosti a ochranu motora.3. NEPODTÁČAJTE MOTOR
Dostupný krútiaci moment láka vodičov využívať veľmi nízke otáčky s cieľom znížiť spotrebu. Podtáčanie však motorom dlhodobo škodí, ešte horšie však je zošliapnuť plynový pedál na podlahu pri nedostatočných otáčkach. **Vtedy elektronika začne vstrekovať viac paliva, ale prívod vzduchu je nedostatočný.** Výsledkom je bohatá zmes s vysokými emisiami, ktorá môže poškodiť katalyzátor. Ďalším problémom môže byť predčasné zapálenie zmesi pri nízkych otáčkach. Detonačné horenie môže vážne poškodiť motor a týka sa to najmä malých turbomotorov. Ide však o extrémnu situáciu, pred ktorou sú moderné turbomotory elektronikou chránené.4. TANKUJTE KVALITNÉ PALIVO
Tento problém sa Slovenska až tak netýka, palivo s nižším oktánovým číslom ako 95 u nás zoženiete len veľmi ťažko, ak vôbec. Dôležité je, aby ste striktne dodržiavali výrobcom odporúčané palivo, **niektoré maloobjemové agregáty majú totiž predpísané minimálne oktánové číslo až BA98.** Ak teda nechcete mať v budúcnosti problém pri reklamácii, odporúčame vám požiadavky výrobcu dodržiavať.5. PRÁCA S AKCELERÁTOROM
**Niektoré staršie agregáty mali problém s veľmi skokovitým nástupom turbodúchadla.** Tie moderné už dodávajú výkon omnoho lineárnejšie. Pokiaľ vás však nával krútiaceho momentu zasiahol nečakane, mohli ste mať celkom vážny problém, najmä ak išlo o auto s pohonom zadných kolies. Tie stratili trakciu a auto dostalo ľahko pretáčavý šmyk. Pri autách s pohonom predných kolies sa môže zase vyskytnúť problém s nedotáčavosťou. Moderných turbomotorov sa však tento problém už veľmi netýka.Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.