PORADŇA: Kto si už kupoval jazdenku a strávil hodiny času zisťovaním, či nebola stočená alebo v exekúcii, bude z novej služby od štátu nadšený.
### Neprechádzajú tisíce áut denne
Na problémy bežných ľudí na STK upozornila aj stránka [Saturday Danubia Meeting](https://www.facebook.com/groups/244688509259331/), na ktorej sa motoristi podelili o svoje „zážitky“ z novej technickej a emisnej kontroly. Podľa ich skúsenosti nepomôžu ani na Slovensku tak časté úplatky vo výške 20 až 50 eur, ktoré sa zvyknú dávať priamo technikom za to, že prižmúria oči alebo obídu niektorú zo skúšok.
Neoverené správy uvádzajú aj to, že vylepšenými emisnými kontrolami majú problém prejsť aj novšie autá s naftovým motorom, teda sa problém netýka len tých 10-ročných a starších.
Problémom sa neukazuje ani tak dôslednosť pracovníkov technickej kontroly, ako skôr tej emisnej. Staršie vozidlá, predovšetkým s naftovým motorom, dnes už prakticky nemajú šancu prejsť skúškami úspešne a po kontrole dostávajú označenie zako dočasne nespôsobilé. Na slovenských cestách jazdí veľké množstvo automobilov na naftový pohon bez filtra pevných častíc, mnohé majú zámerne zaslepené EGR a filtre pevných častíc odstránené. Údajne z dôvodu šetrenia financií pri servise a pre zvýšenie výkonu motora.
Niekedy sme na autá s veľkým nápisom „TURBO“ hľadeli s obdivom a patričnou závisťou. Faktom zostáva, že **v minulosti bolo prepĺňanie výsadou len drahších alebo športových vozidiel, no časom si z ekonomických aj environmentálnych dôvodov našli cestu aj do bežných áut.** Majitelia vznetových agregátov mohli túto zázračnú vrtuľku nájsť pod kapotami svojich áut už v... Prečítať celé
### Ako vylepšiť výsledky staršieho dízlu pri emisnej kontrole?
Staršie vozidlá s naftových motorom bez filtra pevných častíc (alebo tie nelegálne upravené) stále majú šancu, že sa výsledkoch emisných skúšok neukážu červené čísla – hoci po novom veľmi malú. Pred kontrolou je vhodné pri tankovaní pridať do palivovej nádrže primerané množstvo aditív a poriadne auto prevetrať na diaľnici jazdou vo vyšších otáčkach motora. Vtedy by sa mal výfukový systém lepšie zbaviť nečistôt, ktoré zvykne pri emisnej kontrole zachytiť merací prístroj a vyhodnotiť ich ako vysokú produkciu spalín.
Samozrejme, pokiaľ je motor vášho auta v technicky zlom stave a dymí na čierno už pri miernej záťaži, vaša šanca úspešne prejsť skúškami je priam mizivá.
Ak vozidlo na prvýkrát neprejde technickou a emisnou kontrolou, technik vystaví dokument o dočasnej nespôsobilosti vozidla na prevádzku a do vymedzenej lehoty musí majiteľ závady odstrániť . Po tejto lehote a neabsolvovaní úspešných kontrol vozidlo stráca spôsobilosť na prevádzku.
Je to neuveriteľné, ale tento rok prišla na trh už v poradí 12. generácia modelu Corolla, a to hneď v troch karosárskych verziách. Po experimentoch s radom Auris sa Toyota vrátila k pôvodnému označeniu modelov nižšej strednej triedy. Corollu tak môžete opäť vidieť na našich cestách ako hatchback, kombi či nami testovaný sedan. Ten sa... Prečítať celé
### Zbytočné chyby
Jednou z najčastejšie sa opakovaných príčin neabsolvovania TK je nepredloženie osvedčenia o evidencii časť II (po starom veľký technický preukaz). Bez neho jednoducho prehliadku nie je možné vykonať. Vodiči si ho často zabúdajú, pýtajú sa, či je možné absolvovať TK iba s malým osvedčením, čo celý systém iba zbytočne zdržuje.
Šoféri na STK tiež chodia občas s nezapísanými zmenami a zväčša to na technikov hrajú na nevedomosť. Predovšetkým pneumatiky s iným rozmerom alebo čelné ochranné rámy sú dôvody, pre ktoré auto bez zápisu do technického preukazu jednoducho nemôže byť spôsobilé.
Za dôvod nesplnenia podmienok technickej kontroly sa ale považujú aj často opakované chyby s nečitateľným alebo inak výraznejšie poškodeným EČV, nefungujúce alebo vypálené žiarovky svetlometov či nefunkčným nastavením výšky svetiel.
### Chyby, o ktorých možno neviete
Sú však aj také vady, o ktorých majiteľ auta nemusí vedieť. „Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v TP, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom alebo so skorodovaným vyrazeným VIN číslom,“ dodáva Národná asociácia STK.
Technická prehliadka obyčajne trvá 20 až 40 minút a pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje takmer všetko, a teda aj to, o čom si väčšina majiteľov automobilov myslí, že sa nekontroluje. „Je preto priam zbytočné prísť a dúfať, že si technik nevšimne chybu práve na vašom vozidle. Odporúčame preto pred absolvovaním technickej kontroly skontrolovať všetko, čo sa skontrolovať dá, urobiť prípadné dodatočné zápisy do TP a nezabudnúť si osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz). Potom vás už skutočne nemá čo prekvapiť,“ uzavrel P. Hulman.