Vodič a spolujazdec nesmú počas jazdy jesť ani piť. Vieme, na ktoré vozidlá sa zákon vzťahuje
Asi to neviete, ale zrejme ste slovenský zákon o cestnej premávke porušili už veľakrát.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ


**c)** venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke, Existuje však jedna výnimka, jej znenie sa uvádza v paragrafe číslo 5 v odstavci číslo 2 a zohľadňuje vodiča a jeho spolujazdca vo vozidlách kategórí Ps a L. Počas prevádzky týchto vozidiel je vodičovi i spolujazdcovi zakázané jesť aj piť. Vozidlá kategórií Ps sú pracovné stroje, ktoré väčšina ľudí neriadi, ale s vozidlami kategórie L máme skúsenosť všetci. Jedná sa o bicykle, mopedy, motorky, trojkolky a štvorkolky. Pamätajte, že počas jazdy na týchto vozidlách by ste podľa zákona nemali jesť ani piť, pokiaľ ich používate na verejných komunikáciách. Platiť by to malo aj pre cyklistov, ktorí sa počas jazdy osviežia vodou z fľašky uchytenej na ráme. **§ 5 Povinnosti niektorých vodičov a spolujazdcov**
**(2)** Vodič motorového vozidla kategórie Ps s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou prevyšujúcou 45 km h-1 a vodič motorového vozidla kategórie L nesmú počas jazdy jesť, piť ani fajčiť; táto povinnosť sa vzťahuje aj na ich spolujazdca.
**Kategória vozidiel P** sú pracovné stroje a ďalej sa delia nasledovne: **PS** (**samohybný**, napr. bager, spravidla nie je určený na prepravu),
**PN** (**nesený**, je vymeniteľný stroj alebo nadstavba bez vlastného pohonu, napríklad rôzne funkčné nadstavby na traktory na čistenie vozovky a podobne)
**Kategória vozidiel L** sú 2-, 3- a 4-kolesové vozidlá vrátane bicyklov s pohonným systémom, 2- a 3-kolesových mopedov, 2- a 3-kolesových motocyklov, motocyklov s postranným vozíkom, ľahkých a ťažkých cestných štvorkoliek a ľahkých a ťažkých štvorkolesových vozidiel.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.