Nový vznetový radový 6-valec od Mazdy: Dúfame, že sa vlády zobudia, elektromobilita nie je jediná cesta!

Inovatívne zážihovo-vznetové motory Skyactiv-X nie sú jediné, ktorými sa chce Mazda odlíšiť od ostatných výrobcov. Do nového radového šesťvalca vkladá enormne veľké nádeje, vraj ho čoskoro bude mať väčšina jej áut.
Vydané, zverejnil
Mazda pripravuje radový šesťvalcový motor modelového radu Skyactiv-X, ktorý funguje na príncípe kompresného vznietenia zápalnej zmesi benzínu a vzduchu pri vysokej teplote- teda využíva koncept z naftových (vznetových) motorov, ale namiesto nafty jazdí na benzín. Tento motor, hoci dnes vzbudzuje mediálnu pozornosť, nie je nový a až tak revolučný, pretože sme sa s ním v minulosti mohli stretnúť. Mazda ním ale teraz cieli dosahovanie vyššej účinnosti, teda nižšej spotreby a tiež nižších emisií škodlivých plynov, najmä oxidu uhličitého. Od polovice minulého roka vieme aj to, že sa pripravuje spomenutý radový šesťvalec. Ani ten nie je sám o sebe výnimočný, nájdete také aj pod kapotou vozidiel značky BMW, avšak nie s technológiou vznetového spaľovania benzínu. S veľmi zaujímavým vyjadrením prišiel Christian Schulze, európsky šéf vývoja a výskumu v Mazde. Ten [pre magazín Autocar potvrdil](https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/mazda-launch-innovative-diesel-engine-next-year ), že značka mieni nielen vyrábať uvedené radové šesťvalce ako na bežiacom páse (doslovne), ale plánuje spraviť z motora štandard. Do roku 2035 má tento motor využívať až 85% vyrobených modelov značky. > „Ostávame pri naftových motoroch. V roku 2020 ukážeme nový prístup k tomuto pohonu. Ukážeme vám, aké čisté a efektívne môžu byť naftové motory,“
Zo Schultzeho vyjadrení jednoznačne vyplýva, že Mazda kladie vysoký dôraz na zachovanie nafty ako paliva budúcnosti. Motory Skyactiv-X so šiestimi valcami v rade s vidlicovou konštrukciou budú spaľovať ako benzín, tak i naftu. A práve naftovému variantu Schultze predpovedá priaznivú budúcnosť práve preto, že bude dosahovať nízke emisie. > Prekvapíme vás. Nie je veľa rozdielov medzi benzínom a naftou. Ak nastane doba, kedy budú palivá ekonomicky podobné, prečo ich nepoužívať obe? Dúfame, že sa vlády zobudia a uvidia, že elektrifikácia je jednou z ciest, ale sú to aj ďalšie. Skyactiv-X je krok správnym smerom. Spoločne s novým motorom by Mazda mala predstaviť aj úplne novú 8-stupňovú automatickú prevodovku, ktorá ešte viac pomôže značke dosahovať extrémne nízke emisie CO2.

VIDEO: Manuálna alebo automatická prevodovka? Mazda 3 nám zamotala hlavu

Manuál alebo automat? Toto rozhodnutie je pre mňa často jednoduché. Po vyskúšaní Mazdy 3 s automatom sa mi však myšlienky trochu zamotali.

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.