Elektrické kolobežky a alkohol: Tolerancia, pokuty a čo hovoria zákony
Myslíte si, že keď si večer s priateľmi vypijete niekoľko pív, môžete sa jednoducho postaviť na elektrickú kolobežku a dopraviť sa cez mesto domov? Omyl, kolobežky majú veľmi podobné pravidlá požívania alkoholu ako tie pre cyklistov.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Ak dotyčný pil iba pivo a mal približne 80 kilogramov, znamená to, že pred jazdou vypil šesť veľkých pív. Keby vypil iba jedno pivo, namerali by mu iba okolo 0,34 ‰, teda by bol ešte pod hranicou uvedenou v zákone.

Tolerancia alkoholu na bicykli a elektrickej kolobežke
Od januára 2017 na Slovensku platí, že cyklisti môžu pred jazdou na bicykli požívať alkoholické nápoje. Ak na kontrole nafúkajú menej ako 0,5 promile (0,24 mg/l ), policajti to nebudú považovať za porušenie dopravných predpisov. Platí to však iba v zastavanom území obce a na cestičke pre cyklistov – mimo týchto zón sa alkohol u cyklistov netoleruje.Čo hovorí zákon? 8/2009 Z.z. Zákon o cestnej premávke § 4 Povinnosti vodiča (2) Vodič nesmie d) viesť vozidlo v takom čase po požití alkoholu alebo inej návykovej látky, keď sa alkohol alebo iná návyková látka ešte môžu nachádzať v jeho organizme; toto neplatí pre cyklistu, vodiča kolobežky s pomocným motorčekom a vodiča samovyvažovacieho vozidla jazdiaceho v obci a pre cyklistu, vodiča kolobežky s pomocným motorčekom a vodiča samovyvažovacieho vozidla jazdiaceho po cestičke pre cyklistov, ak množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramu etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou,
Čo to znamená v praxi?
Slovenská legislatíva rozlišuje medzi obyčajnou kolobežkou a elektrickou kolobežkou. Používateľ obyčajnej kolobežky, teda tej bez elektrického pohonu, je považovaný za chodca. Lenže používateľ elektrickej kolobežky je považovaný za vodiča nemotorového vozidla s pomocným motorčekom. Tento rozdiel stanovuje aj rozdiely v akceptovaní alkoholu požitého pred jazdou.Používateľ obyčajnej kolobežky nemá v zákone uvedené, koľko alkoholu môže mať v krvi počas jazdy. Naopak, pre vodiča elektrickej kolobežky platia rovnaké pravidlá ako pre cyklistu – no a pri cyklistovi sa zasa nerozlišuje, či má alebo nemá pomocný elektrický alebo iný motor. Máte v tom zmätok? Zapamätajte si, že sa v tomto prípade jedná o rýchlosti – ak na svojom vozidle prekračujete rýchlosť chôdze, platia pre vás špecifické pravidlá aj v súvislosti s alkoholom.
Používateľ obyčajnej kolobežky bez motora môže byť počas jazdy pod vplyvom alkoholu Vodič elektrickej kolobežky nesmie byť počas jazdy pod vplyvom alkoholu, výnimka do 0,5 promile platí iba v zastavanom území obce a na cestičkách pre cyklistov. Rovnaké pravidlá platia aj pre cyklistov, používateľov hoverboardov a Seqwayov.
Pokuta za alkohol „za volantom“ e-kolobežky
Podľa aktuálneho sadzobníka pokút (platný od 1.4.2020) je pokuta za alkohol nameraný v dychu na nemotorovom vozidle menej ako 0,48 mg etanolu na liter vydýchnutého vzduchu rovných 20 eur. Samozrejme, že ak vám policajt nameria 0,48 mg/l a viac, tak už e-kolobežku alebo bicykel riadiť ďalej nesmiete. Môžete ho však vedľa seba tlačiť.Ak policajt pri kontrole zistí vodičovi 0,48 mg/l a viac, teda jedno promile a viac, sadzobník pokút uvádza iba povinnosť policajta „predložiť správu o výsledku objasňovania priestupku príslušnému správnemu orgánu“. V praxi to znamená, že okrem pokuty budete ďalej posudzovaný ako vodič, ktorý riadil vozidlo pod vplyvom alkoholu.

Pravidlá má aj prevádzkovateľ kolobežiek, ale benevolentné
Elektrické kolobežky na krátkodobý prenájom v Bratislave prevádzkuje spoločnosť Bolt. Na Slovensko priniesla know-how a celkový model fungovania zo zahraničia a vo svojich obchodných podmienkach účinných od 1.7.2020 upresňuje aj spôsoby použitia elektrických kolobežiek.V časti 2 Bezpečnosť na cestách uvádza: (d) neobsluhujte E-vozidlo pod vplyvom alkoholu, drog, liekov alebo iných látok, ktoré môžu zhoršiť Vašu schopnosť bezpečného ovládania E-vozidla;
Spoločnosť v obchodných podmienkach neuvádza, že by jazdu na ich e-kolobežke pod vplyvom alkoholu trestala. Ak sa vyjadruje o pokutách, tak je to v súvislosti s poškodením samotného vozidla.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.