Chodci, dni sa skracujú, buďte pre vodičov viditeľní!
Každý rok zbytočne zomierajú chodci, pretože nie sú dostatočne viditeľní pre vodičov áut a motoriek. Pritom stačí tak málo!
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Dni sa skracujú, tma bude čoskoro už aj v čase, keď odchádzame z práce. Aj keď sme motoristi, väčšina z nás sme aj chodci – minimálne vtedy, keď pešo prechádzame k zaparkovanému autu, k električke, mnohí dochádzame do svojho cieľa úplne bez použitia akýchkoľvek vozidiel. Práve v čase, keď sa viditeľnosť znižuje alebo je celkom tma, má zmysel hlbšie sa zamyslieť nad tým, či sme vôbec ako chodci dostatočne viditeľní pre vodičov áut a motorkárov. Zdravie a život nám totiž môže zachrániť aj obyčajný prúžok s reflexnou povrchovou úpravou a, naopak, nedbalosť nás o ne môže pripraviť.
BECEP, teda oddelenie bezpečnosti cestnej premávky zaoberajúce sa prevenciou k vyššej bezpečnosti cestnej premávky na Ministerstve dopravy a výstavby SR, pripomína nielen v jesennom a zimnom období, že chodci majú dbať na svoju bezpečnosť ešte viac. Dá sa to spraviť hneď niekoľkými spôsobmi, ale tým najjednoduchším je zodpovedajúco sa obliecť a používať farby, ideálne bielu a najlepšie reflexné prvky.
„Kúpa reflexnej vesty alebo reflexného pásika je záležitosťou niekoľkých eur. Tých pár eur však zabezpečí oveľa lepšiu viditeľnosť chodca a tým aj jeho vyššiu bezpečnosť na ceste. Vidieť a byť videný, to je predpokladom bezpečnosti v cestnej premávke,“ hovorí Roman Török, vedúci BECEP-u na ministerstve dopravy.
Má to veľký význam – neveríte? Tak sa s nami pozrite na fakty a odporúčania.
Prečo má zmysel dbať na bezpečnosť ešte viac ako doteraz?
Na Slovensku zomrie každý rok niekoľko desiatok chodcov v dôsledku zrážky s motorovým vozidlom. Podľa údajov Policajného zboru v roku 2019 zomrelo na slovenských cestách 75 chodcov, čo je o 16 viac ako rok predtým.Napriek tomu, že pomerovo máme na Slovensku najmenší počet úmrtí na cestách v porovnaní s krajinami V4, podľa Ministerstvo vnútra SR až 31 percent úmrtí na cestách predstavovali chodci. Mnohí na tom niesli spoluzodpovednosť sami, pretože zanedbali vlastnú bezpečnosť. Čo je tým myslené? Práve zanedbanie viditeľnosti za zníženej viditeľnosti.
Preto je dôležité zaoberať sa touto témou!
Kto je to vlastne chodec? Nielen ten, kto ide pešo!
Ak hovoríme o chodcovi, myslíme tým oveľa viac ľudí, než sa môže na prvý pohľad zdať. Podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 Z.z. je chodcom účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo; chodcom je aj osoba, ktorá napríklad tlačí alebo ťahá sánky, detský kočík, vozík pre osoby so zdravotným postihnutím alebo ručný vozík s celkovou šírkou nepresahujúcou 600 mm, osoba, ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, kolobežke bez pomocného motorčeka, skejtborde alebo obdobnom športovom vybavení, pomocou mechanického alebo elektrického vozíka pre osoby so zdravotným postihnutím, a osoba, ktorá tlačí bicykel, motocykel alebo kolobežku s pomocným motorčekom, alebo vedie zviera.To znamená, že keď sa rozprávame o bezpečnosti chodcov, týka sa to aj používateľov kolobežiek, korčúľ, invalidných vozíkov či hoverboardov! A, samozrejme, aj cyklistov, ktorí svoj bicykel práve tlačia, aj keď s malou výnimkou, ktorú nájdete nižšie.
Základné pravidlá a povinnosti pre chodcov
Pre chodcov platia zákony, ktoré nájdete vo Štvrtej hlave Zákona o cestnej premávke, konkrétne v paragrafoch 52, 53 a 54. Dôrazne vám odporúčame prečítať si ich, je to záležitosť zopár minút a možno budete prekvapení, čo všetko ako chodec zanedbávate. Zo zákona vyberáme niekoľko faktov, na ktoré by ste určite mali myslieť bez ohľadu na to, či je deň alebo noc:- Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, miesto na prechádzanie, nadchod alebo podchod
- Ak priechod k dispozícii nie je, cez cestu sa prechádza vždy kolmo (teda najkratšou možnou trasou)!
- Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť
- Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany!
- Ak nie je popri ceste chodník alebo je neschodný, chodci môžu chodiť aj po krajnici, najviac dvaja vedľa seba, pritom vždy vľavo – teda v protismere jazdy pre motorové vozidlá. Avšak pozor, toto neplatí pre ľudí, ktorí tlačia bicykel alebo motocykel – tí musia ísť vpravo! (toto je tá zmienená výnimka vyššie)
- Pripomíname, že používateľ kolobežky je považovaný za chodca, ale používateľ elektrickej kolobežky za vodiča nemotorového vozidla a môže podľa § 9 ods. 3) Zákona o cestnej premávke používať pravú krajnicu (ak tým neohrozí a neobmedzí pohyb chodcov). Zároveň je dôležité vedieť, že podľa §55a používateľ elektrickej kolobežky smie jazdiť po pravej strane chodníka, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.
Za zníženej viditeľnosti a v tme dbajte aj na nasledovné:
- Noste svetlé farebné alebo reflexné oblečenie, prípadne reflexné prvky – ideálna je biela farba oblečenia a reflexné prvky. Vďaka nim budete viditeľní už zo vzdialenosti desiatok metrov.
- Pohybujte sa po dobre osvetlených trasách, najmä keď prechádzate cez cestu.
- Ak je znížená viditeľnosť, nechoďte po krajnici vedľa seba, ale radšej za sebou!
- Ak je to možné, nadviažte so šoférom v blížiacom sa alebo stojacom aute očný kontakt predtým, ako prejdete cez cestu, aby ste sa uistili, že vás vidí.
- Podľa Zákona o cestnej premávke, konkrétne paragrafu č. 54 odseku 2 platí, že za zníženej viditeľnosti musí byť organizovaný útvar chodcov označený vpredu po oboch stranách neoslňujúcim bielym svetlom a vzadu takisto po oboch stranách červeným svetlom. Vedúci útvaru chodcov a chodci idúci v poslednom rade v smere chôdze musia mať mimo obce za zníženej viditeľnosti oblečený reflexný bezpečnostný odev
Prečo majú svetlé farby a reflexné prvky zmysel?
Viditeľnosť na ceste podľa farby oblečenia (za zníženej viditeľnosti) | ||||||||
Modré | 18 metrov | |||||||
Červené | 24 metrov | |||||||
Žlté | 37 metrov | |||||||
Biele | 55 metrov | |||||||
Reflexné | 200 metrov | |||||||
Reakčný čas vodiča auta | 30 metrov Vodič zbadá chodca | 60 metrov Vodič je schopný rozpoznať nebezpečenstvo | 100 metrov Vodič sa rozhoduje, ako vykonať vyhýbací manéver | 130 metrov Vodič vykonáva vyhýbací manéver | 180 metrov Vodič dokončuje vyhýbací manéver | |||
Zdroj: Infografika BESIP: Lepší viditelnost zvyšuje bezpečnost |
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.