Pre deti len to najbezpečnejšie
Vozenie detí v detských sedačkách je už samozrejmosťou, aspoň v to pevne veríme. Samotný výber detskej sedačky však skrýva niekoľko úskalí.
Vydané, zverejnil Redakcia (s)
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Posadiť, pripútať a môžeme vyraziť. Tento rituál pozná nejeden rodič. Ešte skôr, než ho budete opakovať v pravidelných intervaloch, treba si pripraviť samotné sedenie. Ponuka na trhu je široká, podľa čoho si teda vybrať? ### Dieťa rastie Počas života bude dieťa potrebovať aspoň tri sedačky. Tieto sa totiž musia prispôsobiť svojou veľkosťou tomu, ako dieťa rastie. Podľa staršej normy ECE R44.04 sa sedačky kategorizovali podľa hmotnosti dieťaťa: kat. 0 resp. 0+ – do 10 resp. 13 kg (cca do 1 roka); kat. 1 – 9 až 18 kg (cca 1 až 4 roky); kat. 2 – 15 až 25 kg (cca 3 až 6 rokov); kat. 3 – 22 až 36 kg (cca 5 až 11 rokov). Stará norma sa však už prekrýva s novou normou ECE R129, ktorá je známejšia pod označením i-size. Táto norma je prísnejšia z pohľadu nárazových testov (testuje sa tu aj bočný náraz) a tiež umiestnením dieťaťa. Povinné je ukotvenie do ISOFIXu. Dieťa do 15 mesiacov sa musí prepravovať otočené proti smeru jazdy (podľa starej normy to platilo len pre kategóriu 0), odborníci však odporúčajú zachovať túto polohu čo najdlhšie. Dôvodom je hlava dieťaťa a pomer jej veľkosti k telu. Kým hlava novorodenca tvorí až jednu štvrtinu jeho výšky, vo veku troch rokov je to už pod 20 percent a na začiatku puberty okolo 15 percent. U dospelého je pomer približne na úrovni jednej osminy. A kým telo je pevne fixované, hlava má voľný pohyb a to pri náraze predstavuje vysokú zaťaž na krk. Preto je z tohto pohľadu bezpečnejšie, aby dieťa sedelo s hlavou podopretou v predpokladanom smere pôsobenia síl čelného nárazu.
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.