Katalyzátor vyrežú z auta aj priamo pred domom. Ich výkup a predaj je dobrý biznis
Bratislava, Senec, Sereď, Ružomberok: Pozor na zlodejov katalyzátorov, ich krádeže sa u nás rozmáhajú a zdá sa, že na veku auta nezáleží.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ



Prečo sa vôbec kradnú katalyzátory?
Katalyzátory, alebo celé filtre pevných častíc DPF/FAP, sú pomerne lukratívnym tovarom na internete, čoho dôkazom sú početné firmy a aj jednotlivci vykupujúci tieto automobilové diely. Výkup katalyzátorov sám o sebe nie je problémový, napokon je to spôsob, ako sa ho jeho majiteľ môže zbaviť rozpredaním na náhradné diely. Skutočným problémom je fakt, že výkupy katalyzátorov neoverujú ich pôvod. Aby som si tento predpoklad overil, obvolal som tri spoločnosti vykupujúce katalyzátory z celého Slovenska. Všetci traja zástupcovia spoločností si vyžiadali anonymitu a neradi odpovedali na moje otázky o overovaní pôvodu. Z ich odpovedí ale vyplýva, že pôvod katalyzátorov neoverujú, pritom mohli potvrdiť, že to robia. Neoverovanie pôvodu nahráva do kariet ich zlodejom. Ak si už nejaká spoločnosť s výkupom overuje pôvod, zlodeji majú iné možnosti, ako ukradnutý tovar monetizovať – stačí, aby si vytvorili inzerát, napríklad na Bazoši, a tam predávali desiatky katalyzátorov naraz.
Ako sa chrániť pred krádežou katalyzátora?
Krádež katalyzátora je pomerne triviálna záležitosť, zručný človek ju zvládne za niekoľko desiatok sekúnd. Ale zabezpečenie katalyzátora už tak triviálne nie je, nakoľko sa obyčajne jedná o dokonale odkrytý diel vo výfukovom systéme vozidla. A ten je dostupný prakticky komukoľvek, kto sa vojde pod auto alebo má so sebou jednoduchý hever.Niektorí diskutujúci ako riešenie ponúkli to, ktoré spravili oni, teda, že si katalyzátor z auta demontovali. Nie je to legálne a ani správne, navyše tým pôvodne nesledovali ochranu pred krádežou. Demontáž katalyzátora je na Slovensku pomerne častým javom (tzv. KAT OFF), podobne ako zaslepovanie EGR a ďalšie podobné „tuningy“. Motoristi tým sledujú zlepšenie vlastností motora alebo rebéliu proti zákonu, ktorý prinútil automobilky katalyzátory používať. Ich použitie ale má svoj účel a motorista nesmie jazdiť na aute, ktoré má demontovaný katalyzátor. Takéto vozidlo navyše neprejde povinnou emisnou/technickou kontrolou, ak technik nedostane úplatok.
Kurióznym riešením sa zdá byť privarenie klietky okolo katalyzátora priamo na podvozok. Do akej miery je takýto zásah legálny a bezpečný, je však sporné.
Kto nemá záujem zasahovať do konštrukcie podvozka a výfukového systému a chce napriek tomu zvýšiť bezpečnosť tohto často kradnutého dielu, mal by zvážiť inštaláciu lepšieho autoalarmu alebo jednoducho parkovať na miestach, z ktorých nie je fyzický prístup k podvozku vozidla – napríklad hneď vedľa vyšších obrubníkov alebo vedľa iných vozidiel. No ani to nie je garantovaná ochrana.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.