Ako správne jazdiť na parkovisku, prednosť sprava a ďalšie časté otázky o parkoviskách
Viete, akou rýchlosťou máte jazdiť na parkovisku?
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

- Ako sa správne jazdí na parkovisku?
- Aká je maximálna povolená rýchlosť na parkovisku?
- Platí pri vychádzaní z parkoviska prednosť sprava?
- Čo robiť, ak nie je kde zaparkovať, môžem na chvíľu „zablokovať“ iné vozidlo?
- Čo ak mi niekto oškrel/poškodil auto na parkovisku?
- Čo ak som niekomu oškrel/poškodil auto na parkovisku?
- Môžem na zopár minút zaparkovať na vyhradenom mieste pre hendikepovaných/invalidov?
V priebehu uplynulých mesiacov som sa viackrát stretol s otázkou, ako je to vlastne s jazdou na parkoviskách. Vodiči nemajú istotu v tom, či na nich platí prednosť pravej ruky, či má prednosť ten, kto je na jednej z „hlavných ciest“ vedúcich do tých kratších alebo ako je to s parkovaním na miestach pre hendikepovaných. Neistotu týchto vodičov nie je správne bagatelizovať alebo ich pokarhať za neznalosť zákona, pretože na parkoviskách skutočne vodiči nedodržiavajú zdanlivo žiadne pravidlá cestnej premávky, ktoré sú pritom explicitne uvedené v Zákone o cestnej premávke č. 8/2009. Ich neistota pramení teda predovšetkým v tom, že vidia, ako ostatní vodiči na pravidlá nedbajú. Typickým príkladom je akékoľvek parkovisko pri supermarkete či hypermarkete. Pripomenieme si základné pravidlá správnej jazdy na parkovisku, ktoré platia pre vodičov áut, ale aj pre cyklistov a používateľov motocyklov.
1) Ako sa správne jazdí na parkovisku?

2) Aká je maximálna povolená rýchlosť na parkovisku?
Na parkovisku platí maximálna povolená rýchlosť podľa toho, ako to upravuje dopravná značka. Ak takéto obmedzenie max. povolenej rýchlosti na parkovisku nie je, predpokladáme platnosť bodu 4 paragrafu 16 Zákona o cestnej premávke: Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km h-1, a ak ide po diaľnici v obci najviac 90 km h-1. Zároveň však platí aj bod č. 1 rovnakého paragrafu, a síce: Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. To znamená, že ak sa v rýchlosti 50 km/h stanete účastníkom dopravnej nehody na parkovisku, zodpovednosť môžete niesť aj vy, pretože ste neprispôsobili rýchlosť jazdy okolnostiam a jazdili neprimerane rýchlo vzhľadom na schopnosť zastaviť vozidlo. 3) Platí pri vychádzaní z parkoviska prednosť sprava? Vodič vozidla, ktoré vychádza z parkoviska, musí dať prednosť vozidlám, ktoré už idú po ceste. Má to svoj dôvod – výjazd z parkoviska vedúci na cestu nie je považovaný za križovatku! Každé parkovisko musí byť označené príslušným značením s písmenom P v modrom obdĺžniku – a to aj bez toho, aby bola hlavná cesta označená ako hlavná.
4) Čo robiť, ak nie je kde zaparkovať, môžem na chvíľu „zablokovať“ iné vozidlo?
Ak ste vodič vozidla na parkovisku a nemáte kde zaparkovať, nemôžete auto odparkovať „na výstražných svetlách“ na mieste, kde bránite vo výjazde z parkoviska alebo parkovacieho miesta. Ani na minútu. Nanešťastie, uvádzam to z vlastnej skúsenosti, keď som raz takto zaparkoval a kým som sa vrátil, už ma pri aute čakali mestskí policajti s pokutou na 20 eur, pretože ich zavolala majiteľka auta, ktoré som zablokoval. Síce išla znova do obchodu a svoje auto nepotrebovala, to už ale policajtov nezaujímalo.Na túto otázku presne odpovedá bod 2 paragrafu 23 (Zastavenie a státie) Zákona o cestnej premávke: Pri zastavení a státí je vodič povinný prednostne použiť parkovisko tak, aby neobmedzoval ostatných účastníkov cestnej premávky. Pri zastavení a státí vodič je povinný čo najlepšie využiť parkovacie miesto a nesmie znemožniť ostatným vodičom vyjdenie z parkovacieho miesta. Rovnako nesmie zastaviť a stáť na mieste, kde by znemožnil vjazd a výjazd vozidiel. Ak sú na parkovisku vyznačené parkovacie miesta, vodič smie stáť len na nich. Ak na parkovisku nemáte kde zaparkovať, nesmiete použiť ani vyhradené parkovacie miesto (napr. pre invalidov), ak na to vaše auto nemá povolenie. Ak nie je kde zaparkovať, musíte skrátka hľadať ďalej alebo vyčkať, kým sa nejaké miesto uvoľní. 5) Čo ak mi niekto oškrel/poškodil auto na parkovisku? Ak ste sa vrátili k svojmu autu zaparkovanému na parkovisku a našli ste si vozidlo poškodené a neviete, kto je vinníkom, máte právo zavolať na políciu na čísle 158, ktorá vám poskytne informácie o ďalšom postupe. Jedná sa o časovo zdĺhavý proces, preto by si si mali zvážiť, či vám za to drobný škrabanec skutočne stojí. Určite si poškodenie vozidla ale nafoťte, a to aj v prípade, že políciu zatiaľ riešiť nebude. Možno o zopár dní nájdete susedovo auto poškodením, ktoré nápadne zodpovedá tomu vášmu. Postup upresňuje Ministerstvo vnútra SR v materiáli Postup v prípade škodovej udalosti a upresňuje tiež, čo je a čo nie je škodová udalosť: Škodovou udalosťou sa rozumie udalosť v cestnej premávke, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri ktorej a) nebola usmrtená ani zranená osoba, b) nebola poškodená cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie, c) neunikli nebezpečné veci alebo d) na niektorom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku vznikla hmotná škoda zrejme neprevyšujúca jedenapolnásobok väčšej škody podľa Trestného zákona (pozn.: 3.990 eur) Za škodovú udalosť sa nepovažuje (a je teda dopravnou nehodou, ktorú treba ohlásiť policajtovi) ak: a) nie je splnená niektorá z povinností účastníka škodovej udalosti, b) je vodič zúčastneného vozidla pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky sa odmietol podrobiť vyšetrniu na zistenie ich požitia alebo c) sa účastníci škodovej udalosti nedohodli na jej zavinení. 6) Čo ak som niekomu oškrel/poškodil auto na parkovisku? 7) Môžem na zopár minút zaparkovať na vyhradenom mieste pre hendikepovaných/invalidov?

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.