Manuál alebo automatika? Zvážte oboje, majú svoje výhody aj nedostatky
Kupujete si nové auto a neviete sa rozhodnúť, či si vybrať automatickú alebo manuálnu prevodovku? Prečítajte si viac o ich výhodách aj nevýhodách bez tendenčných komentárov.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ


Automat alebo manuál? Ktorá prevodovka je lepšia?
Rozhodovanie sa o kúpe automatickej či manuálnej prevodovky je zvyčajne subjektívna záležitosť. Sú motoristi, ktorí preferujú manuálne prevodovky preto, že majú autentický kontakt s vozidlom vďaka tomu, že majú úplnú kontrolu nad radením. Najmä pri športovo ladených automobiloch vie byť jazda s manuálom zábavná, napríklad aj pre používanie medziplynu (i keď aj automaty ho zvládajú automaticky). V praxi ale vidíme aj to, že motoristi odmietajú automatické prevodovky preto, lebo sa obávajú prípadných porúch alebo toho, že stratia ten správny dojem z jazdy. Manuálna prevodovka nachádza využitie aj pri naloženom aute, ťahaní prívesu, stúpaní do prudkého kopca či pri úžitkových autách. Môže byť veľmi prínosné vedieť pracovať s prevodovkou a spojkou manuálne a prispôsobiť tak výkon pohonu aktuálnej potrebe. Moderné automaty toto ale už zvládajú bez problémov a nesnažia sa jazdiť s nízkymi otáčkami tam, kde je práve potrebný väčší krútiaci moment.



Pozor na CVT prevodovky
Špecifický problém CVT prevodoviek je citlivosť na dlhú jazdu rovnakou rýchlosťou, uvádza český servis KAPS Automatic: V tomto prípade nemá prevodovka dôvod meniť prevodový pomer a dochádza k neustálemu treniu reťaze o to isté miesto, ktoré je nadmerne obrusované a vzniká drážka, do ktorej reťaz zapadne. To spôsobí, že pôvodne plynulé radenie prestane byť plynulým. Riadiaca jednotka sa bude snažiť problém spočiatku vyriešiť, ale v prípade hlbokej drážky bude počítač hlásiť chybu a je nutné navštíviť autoservis.Samozrejme, že vývoj materiálov v uplynulých rokoch pokročil a moderné CVT prevodovky môžu byť menej náchylné na takéto poškodenia, je dobré ale myslieť na koncepciu funkčnosti variátorov aj v nových autách.

Automatov je viac, ale stále podstatne menej ako manuálov
Je evidentné, že automobily s automatickou prevodovkou sú čoraz populárnejšie. Sú jednoduchšie na ovládanie, veľmi často umožňujú aj manuálne radenie stupňov (páčkami -/+ za volantom alebo samotným voličom prevodovky) a umožňujú dosahovať na vozidle optimálnu spotrebu paliva. To, ako sa automatika správa, sa častokrát dá ovplyvniť výberom jazdných režimov.Väčšina áut u nás sa však naďalej predáva s manuálnou prevodovkou. Platí to nielen pri nových autách, ale aj tých jazdených. Spoločnosť AURES Holding, ktorá na Slovensku prevádzkuje najväčší autobazár, začiatkom roka informovala, že počas roka 2020 si už takmer štvrtina Čechov a Slovákov vybrala kúpu jazdených áut práve s automatom. Teda viac ako tri štvrtiny boli autá s manuálom.

Čo si teda vybrať?
Článok sme začali konštatovaním, že výber manuálnej alebo automatickej prevodovky je najmä subjektívnou záležitosťou. My rozumieme obom stranám, zároveň ale potvrdzujeme aj to, že s automatikou vie byť tiež zábava. A aj to, že moderné manuálne prevodovky sa ovládajú s ľahkosťou, sú takpovediac „blbuvzdorné“, teda bránia zhasnutiu motora, majú vysokú mieru tolerancie pri nesprávne zaradenom prevode a spoločne s funkciou hill-holder vedia podržať auto v kopci počas rozbiehania.Stále teda platí, že by ste si mali vybrať práve to, na čo sa práve cítite.
Ak sa rozhodnúť predsa len neviete, odporúčame rozhodnúť sa pre automatickú prevodovku s možnosťou manuálneho radenia.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.