Po tomto roku už auto nenaštartujete! Ekológovia chcú úplne zakázať používanie spaľovacích áut

Ekológovia všetkých zemí, spojte sa!
Vydané, zverejnil
Ekológovia neprestávajú udivovať. Po schválení extrémne prísnych nariadení pre autá so spaľovacími motormi, ktoré začnú platiť s príchodom normy Euro 7, tu máme ďalšie novinky. Tie sa tentokrát týkajú áut so spaľovacím motorom vo všeobecnosti. Aktivisti totiž chcú ich kompletný zákaz už od roku 2050. ### Ďalší skvelý nápad Po neustálej tlačenici od ekológov a ekologických aktivistov na predných predstaviteľov Európskej rady, sme sa dočkali už rôznych enormne prísnych obmedzení. Niektoré z nich sa zavádzajú do praxe už dnes a niektoré začnú platiť v najbližších rokoch. Napríklad už spomínaná [emisná norma Euro 7](https://www.autoviny.sk/novinky/122532/velky-obrat-europska-unia-je-ochotna-uvolnit-podmienky-emisnej-normy-euro-7) prakticky zlikviduje predaj malých áut za dostupné ceny. Ekológovia však napriek tomu neprestávajú s vymýšľaním nových „skvelých“ nápadov. **Niektoré z nich dokonca hovoria o úplnom zákaze používania spaľovacích áut v roku 2050**. Za 28 rokov by teda do platnosti malo prísť nariadenie, ktoré absolútnym spôsobom zakáže využívanie áut s klasickým pohonom. Nejedná sa pritom len o klasické autá spaľujúce benzín či naftu, ale taktiež aj o hybridy či plug-in hybridy. Ako hlavným dôvodom takéhoto prísneho nariadenia má byť záchrana celosvetovej klímy.
### Má to však jedno ale… **Experti tvrdia, že ak do roku 2050 nebude európsky trh s autami kompletne zelený, môže to neodvratným spôsobom uškodiť životnému prostrediu**. Už skôr sa ekológom podarilo pretlačiť nariadenie, ktoré automobilkám zakazuje predaj áut s konvenčným pohonom. V závislosti od automobilky budú tieto uznesenia do praxe uvedené do roku 2035. Jednou z posledných automobiliek, ktorá sa nechá strhnúť totálnou vlnou elektromobility bude česká Škoda. Niektoré krajiny však už teraz zachádzajú do ešte väčších extrémov. [Napríklad Španielsko chce po roku 2040 úplne zakázať veľkoobchodný predaj benzínu a nafty](https://www.euroweeklynews.com/2021/04/11/spain-to-stop-selling-petrol-and-diesel-cars-after-2040/). Aj zástupcovia [Transport & Environment](https://www.transportenvironment.org) prispeli k tejto téme svojou troškou. **Podľa nich je zákaz používania klasických áut opodstatnený len v prípade, že elektrina bude vyrábaná z obnoviteľných zdrojov**. A to vo viacerých štátoch v Európe dnes ešte nie je. [Napríklad Poľsko sa stále spolieha v majoritnej väčšine na elektriny z tepelných elektrární](https://www.trade.gov/country-commercial-guides/poland-energy-sector).
### Vo firme má byť povinná elektromobilita Okrem toho, navrhujú presadiť ďalšie sprísnenie predaja klasických áut. To sa má dotknúť predovšetkým firiem. Podľa ich údajov je totiž viac ako 70% emisií na európskom trhu vyprodukovaných práve služobnými vozidlami. Práve preto sa ekológovia snažia presadiť zákon, [ktorý by firmám po roku 2030](https://www.transportenvironment.org/wp-content/uploads/2021/07/2020_10_Company_cars_briefing.pdf) prikazoval registrovať výhradne elektrické vozidlá. Či sa tento termín podarí skutočne aj dosiahnuť je zatiaľ diskutabilné. Súčasné firemné flotily sa totiž z drvivej väčšiny spoliehajú na klasické autá najmä kvôli ich dojazdu a jednoduchosti manipulácie s nimi. Taktiež je zatiaľ otázne či začne platiť prísny zákaz používania klasických áut v roku 2050. Avšak skeptický postoj sme mali aj k informáciám, ktoré kedysi predpovedali zákaz predaja klasických áut. Je teda dosť možné, že sa s príchodom novej emisnej normy dočkáme aj posledného výstrelu éry spaľovacích motorov v autách.

Škoda sa za nariadeniami Európskej rady nenaháňa. S výrobou spaľovacích motorov skončí až po tomto roku

Škodu čaká rok plný výziev. Ako sa automobilka ale postaví k nariadeniam Európskej rady, ktoré čoskoro znemožnia výrobu klasických áut?

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.