Nafta nevonia už ani Slovákom! Predajom áut v EÚ v roku 2021 dominoval úplne iný typ pohonu

Nafta sa z trhu pomaly sťahuje. Jej miesto nezaberá elektromobilita, ale úplne iná alternatíva.
Vydané, zverejnil
Naftovým motorom už možno nič nepomôže. Aj vďaka tvrdým vládnym obmedzeniam naprieč celou Európou ich predaje rok čo rok klesajú. V roku 2021 tomu nebolo inak. Dalo by sa povedať, že nafta už nie je najobľúbenejším typom pohonu tak, ako tomu bolo kedysi. Jej miesto zaujali úplne iné autá **a nie sú to elektromobily**. ### Kríza poznačila celý trh V minulom roku sme aj vďaka polovodičovej kríze mohli sledovať útlm celého trhu s automobilmi. Ten najviac poznačil predaje áut s klasickým pohonom. **Celkovo benzínové a naftové vozidlá za rok 2021 zaznamenali prepad**. Napriek tomu sa ich na európskom trhu predalo celkovo až 59,6 % z podielu všetkých predaných nových áut. **Od októbra do decembra 2021** si konvenčné autá v predajoch výrazne pohoršili. **V prípade benzínu sa bavíme o prepade až o 33,5 % na celkových 778 450 kusov**. V jednoduchosti by sa dalo povedať, že autá s benzínovými motormi sa prepadli naprieč všetkými trhmi v Európskej únii okrem toho bulharského (+9,1 %), írskeho (+0,3 %) a slovinského (+12,8 %).** Ich podiel na trhu sa medziročne znížil zo 40,6 % v roku 2020 na 35,8 % za rovnaké hodnotené obdobie minulého roku**.
### Nafta je na tom najhoršie Pri pohľade na štatistiky predaja naftových áut vidíme ešte väčší prepad, ako v prípade benzínového pohonu. **Celkovo si naftové autá v Q4 2021 pohoršili až o nezanedbateľných 50,9%. Z 729 466 predaných kusov v roku 2020 sa prepadli na 358 083 kusov**. Obrovský pokles sa odohral na všetkých trhoch členských štátov EÚ okrem Bulharska (+14,3%). Ako výsledok neustále znižujúceho sa záujmu o autá tohto typu sa trhový podiel medziročne pre 4. kvartál znížil len na 16,5%. **Vo finále však nafta stále predstavuje dominantnú zložku trhu so zastúpením v podobe až 40 %**. ### Alternatíva valcuje Darí sa ale iným druhom pohonu. **V poslednom štvrťroku 2021 si výrazným spôsobom polepšili elektromobily**. Zaznamenali nárast v predajoch až o 24,9 % na celkovo 309 598 kusov. Tento nárast bol však v porovnaní s rokom 2020 len nepatrný. Práve na začiatku aktuálnej dekády dosiahli predaje elektromobilov až 216,9-percentný nárast. Ten bol však spôsobený predovšetkým zavedením rôznych úľav a výhod v jednotlivých členských štátoch.
Všeobecne **[najpredávanejším elektromobilom](https://www.jato.com/in-2021-battery-electric-vehicles-made-up-one-in-ten-new-cars-registered-in-europe/) za minulý rok bola Tesla Model 3**, ktorá si pripísala až 64 % medziročný nárast. V Európe sa jej predalo dokopy až 141 221 kusov. Na druhom mieste s obrovským odstupom za „Muskovým“ elektromobilom je **Renault Zoe**, ktorý však už zákazníkov tak veľmi neláka. Jeho 28-percentný prepad predajov a celkovo „len“ 71 579 predaných kusov hovorí za všetko. Na treťom mieste sa umiestnil **Volkswagen ID.3** s medziročným nárastom predajov 23 % a s celkovým množstvom dodaných kusov 69 090. **Za rok 2021 bolo zaregistrovaných až 878 432 nových elektromobilov**. **Celoročný prehľad predajov plug-in hybridných vozidiel odhaľuje výrazný medziročný nárast. Ten činí až 70,7 % na celkovo 867 092 kusov**. ### HEV prekonali aj naftu Najviac sa však darilo kategórii hybridných áut. **Posledné tri mesiace minulého roka boli síce v znamení nepatrného rastu (0,4%), celkovo si však táto kategória v roku 2021 polepšila o úctyhodných 60,5 %**. Dodaných bolo až 1 901 239 kusov hybridov, čo je o 48 kusov viac ako v prípade nafty.
Poslednou zaujímavou kategóriou sú **autá poháňané plynom**. Tých s pohonom na LPG sa v Európskej únii v roku 2021 predalo 59 959 kusov. ### Ani Slovákom už nevonia nafta, no benzín sa stále drží Slovákom taktiež už naftový pohon nie je po vôli tak ako v minulosti. **Za minulý rok sa u nás predalo len 14 909 čisto dieselových áut**. V roku 2020 ich bolo až 19 082. Predstavuje to prepad predajov o 21,9 %. Okrem nafty sa však nedarí ani benzínu. **Dodaných benzínových áut bolo síce až 42 184, no oproti roku 2020, kedy ich bolo predaných až 47 264, je to prepad o 10,7 %**.
**Predaje áut na LPG však u nás možno aj vďaka novým [modelom Dacia](https://www.autoviny.sk/testy/123306/test-dacia-logan-10-tce-lpg-nesudte-dokedy-neskusite) zaznamenali pomerne výrazný nárast. Medziročne sa zvýšili o 76 %**, no aj tak sa ich za minulý rok predalo len 954 kusov. Na našom trhu sa v sfére alternatívnych pohonov výrazným spôsobom darilo práve hybridom. [Podľa dát z ACEA](https://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-battery-electric-9-1-hybrid-19-6-and-petrol-40-0-market-share-full-year-2021/) sa ich u nás predalo až 15 148 kusov, čo je nárast o 109,4 %. Za nimi sú na druhej priečke v oblasti predaja **plug-in hybridné autá** s celkovo 1 166 predanými kusmi (+35,1 %). Na treťom mieste sa umiestnili elektromobily sa celkovo 1 105 dodanými vozidlami (+20,4 %).

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.