Viete, prečo je pneumatika čierna? Nie je to len z praktického dôvodu!

Čierna farba pneumatiky je pre mnohých samozrejmosťou. Prečo sa však na kolesá používa práve táto farba?
Vydané, zverejnil
Nad farbou pneumatík sa veľa ľudí nezamýšľa. Je to tak samozrejmá vec, asi ako farba oblohy počas horúceho slnečného letného dňa. Avšak viete o tom, že pneumatiky sú vyrábané z bieleho kaučuku? Prečo je teda ich farba čierna? V nasledujúcich riadkoch sa vám tento problém pokúsime vysvetliť. **Prvé gumené pneumatiky, alebo v tomto prípade lepšie povedané kolesá, boli vyrobené už v roku 1895. Málokto však vie, že ich farba bola biela**. Takýto razantný farebný rozdiel pritom nie je ničím zastaraným. Aj aktuálne pneumatiky by boli bez potrebných prímesí biele. V prírode sa totiž ich základná látka, kaučuk, vyskytuje v mliečne bielej farbe. Napriek tomu sa po niekoľkých rokoch od uvedenia vôbec prvých pneumatík prešlo na čiernu farbu.
Získavanie prírodného kaučuku. Jeho farba je mliečne biela. | Reprofoto: Chemical News Desk
**Klasická čierna, ako ju poznáme dnes, bola spočiatku získaná tým, že do zmesi materiálu pneumatiky sa pridali sadze spoločne s bavlnenými niťami**. Bavlnené nite mali spôsobiť pevnejšiu stavbu gumy a následne aj kolesa spoločne so zvýšenou stabilitou, zatiaľ čo sadze mali pneumatiku ochrániť pred teplom a zvýšeným opotrebovaním materiálu. To bol počiatok výroby pneumatík takých, aké dnes poznáme. Samozrejme rokmi sa tento proces zdokonalil a **dnes sa už kvôli farbe do zmesi materiálu na výrobu pneumatiky nepridávajú sadze**. Dnešní **výrobcovia sa spoliehajú na pigment, ktorý je označovaný ako „carbon black“**. Práve on dodáva kolesám áut charakteristické sfarbenie.
Dôvodov prečo sa do bielej gumy pridáva čierny pigment je hneď viacero. Ide hlavne o to, že **čierny pigment stabilizuje samotný materiál použitý na výrobu**. Okrem toho je **čierna do gumy pridávaná aj z dôvodu lepšieho odolávania UV žiareniu. Samotný materiál bez prímesí by totiž nedokázal tak dobre reagovať na UV žiarenie a časom by degradoval alebo sa dokonca začal rozpadať. Bez pridaného pigmentu by biely materiál za krátko zožltol, stvrdol a začal by praskať.** A to určite na jednej z najdôležitejších častí auta nechcete. Inými slovami sa tak zvyšuje aj životnosť gumy. **Pigment navyše slúži aj na odvádzanie tepla z povrchu pneumatiky za jazdy**. No a potom je tu samozrejme aj praktický dôvod. Na čiernej pneumatike vidieť omnoho menej nečistôt a opotrebenia ako na bielej pneumatike. Napriek tomu sa v minulosti často na prémiových autách používal biely lem kolesa. Išlo však len o estetický doplnok od ktorého sa časom upustilo.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.