Dôležitá zmena: postup po dopravnej nehode sa od júla mení
Výška škody už nebude po nehode zohrávať takú úlohu ako doteraz. V praxi to znamená, že k nehode nebude potrebné volať policajtov v oveľa viac prípadoch ako doteraz, pretože už pôjde len o škodové udalosti.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Motoristi musia neustále držať krok s dobou a sledovať novely Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 a tiež Zákona č. 30/2020, čo je vyhláška o dopravnom značení. Oba tieto zákony sa z času na čas novelizujú a my o týchto zmenách pravidelne informuje na našich podstránkach Legislatíva a Poradňa.
Najnovšie novelizáciou prešiel Zákon o cestnej premávke č. 8/2009, ktorý, okrem iného, v paragrafe 64 stanovuje aj to, kedy je potrebné k dopravnej nehode volať policajtov.
Doteraz platilo (a zatiaľ stále platí), že škoda na vozidle či majetku do výšky 3 990 eur je považovaná za škodovú udalosť, nad túto sumu už hovoríme o dopravnej nehode. Ide o jedenapolnásobok väčšej škody podľa § 125 Trestného zákona. Ani v jednom prípade nie je nutné volať políciu, ak sa účastníci dohodli na vinníkovi, avšak musí byť splnená aj ďalšia podmienka: že nebol pri incidente nikto zranený či usmrtený, nedošlo k úniku nebezpečných vecí a nebol niektorý účastník pod vplyvom alkoholu.
Rozlíšiť dopravnú nehodu od škodovej udalosti je kľúčové aj pri výmere trestu osobe, ktorá z miesta incidentu odišla.
Útek z miesta nehody je už nejaký čas odídenie z miesta nehody
Azda väčšina motoristov má skúsenosť s malými nehodami – škodovými udalosťami. Buď iné vozidlo, dopravnú značku alebo budovu poškodili sami, alebo ich vozidlo „šuchol“ niekto iný. Ak ide o malé poškodenie, zvyčajne motorista z miesta udalosti jednoducho odíde, v lepšom prípade za stieračom nechá odkaz s ospravedlnením alebo kontaktom. Do roku 2019 to bolo považované za útek z miesta nehody s hrozbou pokuty do 1 300 eur a zákazom viesť motorové vozidlá do päť rokov.
Dnes sú zákony miernejšie, za odídenie z miesta škodovej udalosti sa ukladá pokuta 200 až 1 000 eur, ale zákaz šoférovať až na päť rokov zotrval v platnosti naďalej.
Definícia dopravnej nehody sa mení
Ako uviedlo Ministerstvo vnútra vo svojom príspevku k téme, Národná rada Slovenskej republiky aktuálne schválila poslaneckú novelu zákona o cestnej premávke, ktorej cieľom je zmena definície dopravnej nehody v súvislosti so spôsobenou hmotnou škodou. Účinná bude od 1. júla 2022, do tohto termínu platí ešte aktuálna definícia a teda aj povinnosť volať políciu.
Od 1. júla 2022 bude platiť nasledovné:
- Udalosť, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri ktorej dôjde len k hmotnej škode bez ohľadu na jej výšku, sa nebude považovať za dopravnú nehodu, ale za škodovú udalosť.
- Uvedené však bude platiť, len ak sa jej účastníci dohodli na zavinení a vypísali spolu tlačivo na zabezpečenie náhrady vzniknutej škody.
- V takom prípade to účastníkom umožní vec vybaviť aj bez prítomnosti policajta na mieste, čím sa odstráni zbytočné blokovanie a obmedzovanie plynulosti cestnej premávky do príchodu policajta.
Obdobnú úpravu majú podľa ministerstva aj v Rakúsku a Maďarsku.
Zhrnutie
Aby sme to zhrnuli, keď na cestách či pri parkovaní poškodíte iné vozidlo (alebo bude poškodené to vaše), od 1.7.2022 sa už nemusíte zaoberať predpokladanou výškou škody. Určiť ju na mieste je totiž častokrát nemožné. Ak sa s druhým účastníkom dohodneme na tom, kto je za nehodu zodpovedný, udalosť sa stáva škodovou udalosťou a riešite ju vyplnením správy o nehode aj bez prítomnosti polície. Ak by sa pri tejto udalosti niekto zranil, vodič by bol pod vplyvom alkoholu či drog či by došlo k úniku nebezpečných látok alebo sa poškodil verejný majetok vrátane cesty, vtedy políciu volať budete musieť ako doteraz.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.