Za akých podmienok môžete beztrestne opustiť miesto nehody? Zákon pripúšťa výnimky

Slovenská legislatíva rozlišuje útek z miesta nehody a odchod z miesta škodovej udalosti, obe sú problémovým konaním. Existujú však výnimky, kedy to možné je aj z pohľadu zákona.
Vydané, zverejnil
> Motoristi musia držať krok s dobou a sledovať novely Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 a tiež Zákona č. 30/2020, čo je vyhláška o dopravnom značení. Oba tieto zákony sa z času na čas novelizujú a my o týchto zmenách pravidelne informujeme na našich podstránkach [Legislatíva](https://www.autoviny.sk/obsah/znacka/legislativa) a [Poradňa](https://www.autoviny.sk/obsah/znacka/poradna). ### Z miesta nehody sa neodchádza zo zásady Možno tú situáciu poznáte z osobnej skúsenosti. Pri parkovaní poškodíte iné vozidlo a usúdite, že ide tak malé poškodenie, že nestojí za reč. Namiesto vyhľadania majiteľa vozidla tak radšej preparkujete o niekoľko metrov ďalej alebo jednoducho odídete preč. Ak odídete z miesta nehody, môže byť tento váš odchod považovaný za **útek z miesta nehody**, respektíve **odchod z miesta škodovej udalosti**, ktorý zákon posudzuje pomerne tvrdo. **Pokuta za útek z miesta nehody** sa v minulosti pohybovala vo výške od 300 € až 1 300 € a hrozil zákaz vedenia motorového vozidla na dobu jeden až päť rokov. Od decembra 2019 sa zákony zmiernili, za odchod/odídenie z miesta škodovej udalosti dostanete pokutu 200 až 1 000 eur a hrozí vám zákaz vedenia motorového vozidla do päť rokov. Nenechajte sa oklamať všeobecnou mienkou, že stačí, keď necháte poškodenému autu za stieračom odkaz s kontaktmi, pretože ten predsa môže kedykoľvek odletieť, znehodnotiť sa dažďom či ho môže niekto vziať. Tiež môžete stretnúť unudeného človeka, ktorý bude mať záujem tráviť čas doťahovaním sa s vami na súde s tým, že ste utiekli z miesta nehody. Buďte teda zodpovední radšej vy a konajte s ohľadom na zákon. Za pripomenutie tiež stojí skutočnosť, že práve v týchto dňoch nadobudla účinnosť **novela Zákona o cestnej premávke, ktorá definuje dopravnú nehodu nanovo**. Väčšina dopravných nehôd je od 1. júla 2022 považovaná za škodovú udalosť, ku ktorej nie je potrebné volať políciu. Podrobnosti o tejto zmene sme spísali v samostatnom príspevku **[Dôležitá zmena: postup po dopravnej nehode sa od júla mení](https://www.autoviny.sk/novinky/123685/dolezita-zmena-postup-po-dopravnej-nehode-sa-od-jula-meni)**. Okrem toho sa od 6. júla 2022 menia aj **[maximálne a minimálne rýchlosti na diaľniciach v meste](https://www.autoviny.sk/novinky/123825/dockali-sme-sa-oddnes-sa-meni-rychlost-na-dialnici-maximalna-aj-minimalna)**. ### Výnimky existujú Vo všeobecnosti stačí, keď si zapamätáte, že z miesta škodovej udalosti alebo dopravnej nehody sa neodchádza. Existujú však výnimky, kedy zákon pripúšťa opustenie miesta nehody, tú hlavnú nájdete v § 66 ods. 3) Zákona o cestnej premávke * *Ak je to nevyhnutné na uvoľnenie alebo na ošetrenie zranenej osoby alebo na obnovenie cestnej premávky, účastník dopravnej nehody môže premiestniť vozidlá, pritom je však povinný vyznačiť postavenie vozidiel po dopravnej nehode, situáciu a stopy.* a v v § 66 ods. 2) písm. d) Zákona o cestnej premávke * *zotrvať na mieste dopravnej nehody až do príchodu policajta **alebo sa na toto miesto bezodkladne vrátiť po poskytnutí alebo privolaní pomoci, alebo po ohlásení dopravnej nehody*** Popri tom má účastník dopravnej nehody aj ďalšie povinnosti, ktoré môžu byť dôvodom na dočasné opustenie miesta incidentu a následný návrat, a to napríklad: *(uvedené body sú plným znením vybraných odsekov § 66)* * poskytnúť podľa svojich schopností a možností zranenej osobe prvú pomoc a bezodkladne privolať záchrannú zdravotnú službu; * urobiť potrebné opatrenia na záchranu osoby alebo majetku ohrozeného dopravnou nehodou, * urobiť vhodné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky na mieste dopravnej nehody, * umožniť obnovenie cestnej premávky, najmä premávky vozidiel pravidelnej verejnej dopravy osôb. ### Príklady Príkladom, kedy môžete dočasne opustiť miesto nehody, môže byť situácia, keď sa pri nehode zranila osoba a vy, namiesto toho, aby ste čakali do príchodu záchranky, ste ju naložili do vozidla a doviezli ju priamo na pohovotosť. Nie je to však ideálne konanie, pretože na prvom mieste by ste mali kontaktovať záchranné zložky prostredníctvom telefónneho čisla 112 – nemali by ste totiž riskovať ďalšie zhoršenie zdravotného stavu počas vášho prevozu a neodbornej manipulácie. Ďalším modelovým príkladom je situácia, keď sa na ceste zrazíte s iným vozidlom a blokujete dopravu. Zákon pripúšťa možnosť pohybu vozidiel v prípade, že chcete uvoľniť priechodnosť cesty najmä pre vozidlá verejnej dopravy, ale za prepodkladu, že predtým situáciu dôsledne zdokumentujete. Ak to ale nie je vyslovene nevyhnutné, neodporúčame do príchodu polície vozidlami manipulovať. V minulosti bol na Slovensku medializovaný prípad, keď vodič osobného vozidla zrazil dieťa. Hoci chcel zotrvať na mieste nehody do príchodu polície a záchranky a poskytnúť dieťatu prvú pomoc, obyvatelia lokality mu to neumožnili a prejavovali sa agresívne, preto vodič v obave o vlastný život z miesta utiekol. Prípady ako tento sú predmetom súdnych konaní, na ktorých sa následne skúmajú podrobnosti celej situácie.

Prečo šoféri utekajú z miesta nehody? „Utečenci“ prezradili svoje dôvody, pre ktoré utiekli.

Stále je veľa prípadov, kedy po dopravnej nehode vodič utečie z miesta nehody namiesto toho, aby prijal zodpovednosť a riešil situáciu, ktorá nastala.

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.