Sporná križovatka v Bratislave má nové čiary, no vodiči naďalej zabúdajú na prednosť pre cyklistov
BRATISLAVA – Križovatka v Podunajských Biskupiciach pri vlakovej stanici sa dočkala žiadanej revitalizácie, zabudlo sa však na riadne vyznačenie priechodov pre chodcov a cyklistov.
Vydané, zverejnil Redakcia (s)
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Križovatka Dvojkrížnej a Orenburskej ulice v Podunajských Biskupiciach v Bratislave si v priebehu rokov vydobyla povesť komplikovaného dopravného problému, v ktorom často vznikajú konflikty medzi vodičmi vozidiel. Dôvod konfliktov bol ten, že na ceste už neboli viditeľné čiary a ohraničenia jazdných pruhov, a tak si vodiči museli domýšľať, ako asi mohli byť pôvodne nakreslené. Vznikala tak živná pôda pre konflikty a dopravné incidenty.
V skutočnosti sa vodiči organizovali nielen podľa chýbajúcich jazdných pruhov, ale aj podľa dopravných značiek, ktoré pred križovatkou vyznačené sú. Avšak s ohľadom na pomerne priskoré umiestnenie zvislej dopravnej značky Daj prednosť v jazde! v smere do Dvojkrížnej ju vodiči často prehliadali.
Nedávno sa táto križovatka dočkala čiastočnej revitalizácie tým, že sa na cestu nakreslili niektoré čiary, napriek tomu si mesto zatiaľ pochvalu nezaslúži.
Boli síce nakreslené čiary na ceste, ale neobnovilo sa vyznačenie priechodu pre chodcov a priechodu pre cyklistov. Tie ostávajú naďalej zanedbané a iba ťažko viditeľné.
Cyklisti majú po novom prednosť, aj keď nejazdia po ceste – ale nie vždy
Nedávnou novelou Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 sa od 1. marca 2022 do platnosti zaviedlo nové opatrenie na ochranu cyklistov, ktoré vodičom odbočujúcich vozidiel prikazuje dávať prednosť cyklistovi idúcemu súbežne s cestou, teda aj keď je mimo cesty.
Konkrétne ide o úpravu paragrafu 19, ods. 6. Ak ide cyklista súbežne s cestou, vodič odbočujúceho vozidla idúceho na ceste musí dať cyklistovi prednosť – to isté platí aj na križovatke Dvojkrížnej a Orenburskej ulice v Podunajských Biskupiciach, hoci si to mnohí vodiči idúci po ceste ešte stále neuvedomujú.
Ak vodič v tejto križovatke prichádza zo smeru vlakovej stanice a pokračuje na Dvojkrížnu ulicu v smere do Vrakune, fakticky odbočuje doprava. Ak by išiel rovno, prešiel by na Orenburskú ulicu. Cyklista, ktorý jazdí súbežne s cestou a následne prechádza cez cestu rovno, má pred odbočujúcimi vozidlami prednosť.
Povinnosť dávať takúto absolútnu prednosť v jazde však neplatí pre vodičov, ktorí idú v smere od Vrakune. Pre nich v danom kontexte platí iný zákon, § 4 ods. 4: Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky.
Nejde pritom iba o novelizovaný paragraf 19, ods. 6, ale aj paragraf 4, ods. 2, písm. i), ktorý hovorí, že vodič nesmie ohroziť cyklistov prechádzajúcich cez priechod pre cyklistov. Ohrozenie cyklistu prechádzajúceho cez priechod pre cyklistov je dokonca považované za porušenie pravidiel závažným spôsobom, na ktoré sa uplatňuje zásada trikrát a dosť.
Povinnosti majú aj cyklisti
Iný odsek zákona, konkrétne § 55 ods. 8 (Osobitné ustanovenia o cyklistoch) uvádza nasledovné: Pred vjazdom na priechod pre cyklistov, ktorý je vyznačený mimo križovatky, sa cyklista musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. Cyklista môže prechádzať cez vozovku, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonúti ich vodičov k zmene smeru alebo rýchlosti jazdy. Na priechode pre cyklistov sa jazdí vpravo.
Kľúčová je tu časť vety „priechod pre cyklistov, ktorý je vyznačený mimo križovatky“. Priechod pre cyklistov na Dvojkrížnej je súčasťou križovatky, preto by sa na neho odsek 8 nemal vzťahovať a fakticky má mať prednosť aj s ohľadom na to, že vodičov idúcich v smere od Vrakune informuje o priechode pre cyklistov zvislá dopravná značka aj značka Daj prednosť v jazde!.
Naše odporúčanie
V tejto križovatke odporúčame vodičom automobilov a motocyklov, aby zvýšili opatrnosť a dbali na prednosť, ktorú musia dávať cyklistom. Zároveň odporúčame cyklistom, aby venovali zvýšenú pozornosť aktuálnej dopravnej situácii a nevychádzali na cestu v prípade, že by sa tým dostali do hrozby kolízie s inými vozidlami.
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.