Kde zohnať peniaze na nové auto? Pripravili sme sumár možností financovania jazdeného aj nového auta
Zorientovať sa v pestrom mixe finančných produktov nie jednoduché. Pripravili sme pre vás súhrn tých najčastejších spôsobov, ako zabezpečiť kúpu nového, ale aj jazdeného vozidla. Nie všetky sú tak výhodné, ako sa na prvý pohľad môže zdať.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Pri zohľadňovaní celkových nákladov na kúpu nového auta musíte myslieť aj nasledovné položky, ktoré tieto náklady môžu významne ovplyvniť v pozitívnom i negatívnom smere: * poplatky za sprostredkovanie úveru; * úroky; * reálna ročná percentuálna miera navýšenia úveru (RPMN); * aké sú pokuty za prípadné predčasné splatenie úveru?; * je v cene automobilu/splátok započítané aj PZP alebo havarijné poistenie?; * aká je záruka na vozidlo a jeho jednotlivé časti?; * ponúka predajca ďalšie benefity, ktoré môžu znížiť celkové náklady na prevádzku?
### Nákup v hotovosti Nákup nového auta v hotovosti sa ukazuje ako jedna z najvýhodnejších ciest k nadobudnutiu nového vozidla. Ak neplatíte žiadne úroky a poplatky za sprostredkovanie úveru, v konečnom dôsledku zaplatíte menej. Nákup nového auta v hotovosti vám tiež ušetrí byrokratické papierovačky a budete mať voľnejšie ruky v prípadnom zjednávaní ceny, pretože nebudete limitovaní aktuálnymi podmienkami pre získanie úveru.
### Štandardné financovanie od predajcu Veľkí automobiloví predajcovia už aj na Slovensku zaviedli do svojho portfólia finančné služby, vďaka ktorým si viete úver na nové auto zariadiť priamo v showroome. Zvyčajne ani nemusíte dokladovať veľa dokumentov, dokonca ani živnostníci v tomto ohľade nemajú komplikovanejšie vybavovanie. Pri financovaní cez služby predajcu ale budete potrebovať akontáciu, ktorá sa pohybuje v úrovni nad 3-tisíc eur za cenovo dostupnejšie vozidlá, ale pokojne aj cez 10-tisíc eur v prípade drahších áut. Platí, že čím je vyššia akontácia, tým sú nižšie splátky, úroky a ďalšie poplatky. Konkurenčný tlak ale núti automobilky k tomu, aby vychádzali zákazníkom v ústrety aj bezúročnými finančnými produktmi, pri ktorých zvyčajne zaplatíte iba sprostredkovateľké poplatky.
### Na tretinky Platba za auto na tretinky je pomerne jednoduchý finančný model, pri ktorom každý rok zaplatíte tretinu celkovej ceny vozidla. V praxi je to podobné, akoby ste si každý mesiac odložili dvanástinu ročnej splátky (tretiny celkovej ceny), čo však v konečnom dôsledku zaťaží mesačný rodinný rozpočet viac. Toto riešenie je výhodné v prípade, že počítate s budúcim refinancovaním úverov a hypoték, máte potvrdené vyplatenie dedičstva alebo zaistené, že o rok budete v primeranej finančnej kondícii.
### Úver v banke Úver v banke, prevažne sa jedná o spotrebný úver, patrí k finančne menej výhodným, ale pomerne dostupným riešeniam. Ak je úrok pri bežnom spotrebnom úvere päť percent, celková suma, ktorú zaplatíte za nové auto po piatich rokoch, bude vyššia aj o niekoľko tisíc eur. Okrem samotného úroku sa musíte dobre pozerať aj na údaj s názvom Ročná percentuálna miera nákladov. Úrok úveru môže byť 5,9 percenta, lenže RPMN, ktorá zohľadňuje aj ďalšie náklady, vychádza pokojne až na 8,45 percenta. Aj spotrebný úver ale môže byť výhodný, ak s ním viete správne pracovať. Mnohé banky dnes ponúkajú možnosť bezplatného predčasného splatenia úveru, prípadne jeho predčasné splatenie za primeraný poplatok. Ak počítate s tým, že v nasledujúcom roku budete mať viac finančných prostriedkov, ale auto potrebujete hneď, môžete sa vysokých RPMN zbaviť práve predčasným splatením úveru.
### Refinancovanie úverov a hypoték Refinancovať je moderné a nanajvýš rozumné, pretože vám umožní využiť vždy tú najvýhodnejšiu ponuku na trhu a odbremeniť sa od finančných produktov, ktoré ešte v minulosti nepočítali s tak výrazným konkurenčným tlakom bánk. S refinancovaním úverov a hypoték si ľudia často nechávajú vyplatiť určitú hotovosť, ktorú využijú napríklad ako finančnú rezervu alebo prostriedky na kúpu auta či rekonštrukciu nehnuteľnosti. V takomto prípade sa častokrát jedná o „peniaze takmer zadarmo“. Aby ste však refinancovaním dosiahli svoje zámery, mali by ste sa obrátiť na špecializovaných finančných poradcov, pretože sami si lepšie podmienky v bankách zvyčajne nevyjednáte.
### Operatívny lízing Operatívny lízing dnes zaznamenáva veľký vzostup popularity. Nielen firmy a podnikatelia, ale aj bežní ľudia volia práve takýto spôsob financovania automobilu. O výhodách a nevýhodách operatívneho lízingu sa už toho popísalo veľa a je na zvážení samotného záujemcu, či bude takýto produkt vyhovovať jeho požiadavkám. Faktom je, že pri operatívnom lízingu je automobil defacto prenajatý, ale s prednostným právom jeho odkúpenia v budúcnosti. V tomto „detaile“ spočíva najväčší rozdiel v porovnaní s bežným prenájmom. Podľa lízingových spoločností zákazník pri kúpe vozidla zaplatí iba rozdiel medzi už zaplatenými splátkami a skutočnou trhovou cenou vozidla. Akú cenu si ale spoločnosť stanoví ako trhovú, je vždy predmetom neistoty. Ak uvažujete nad operatívnym lízingom, je nevyhnutné mať jasno v tom, aká je mesačná cena prenájmu a doplnkových služieb a či tieto služby zahŕňajú všetky potrebné poistenia. Zvyčajne áno, ale ďalším nákladom nad rozpočet môžu byť prípadné poškodenia, väčšie kilometrové nájazdy alebo porušenie iných podmienok lízingovej spoločnosti, za čo si nechá zaplatiť. Ponuky operatívneho lízingu sa líšia od spoločnosti k spoločnosti a je nanajvýš nevyhnutné venovať veľkú pozornosť práve porovnávaniu detailov.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.