TEST Honda Civic Type R – Nürburgking
Už druhý raz za sebou sa stala Honda Civic Type R najrýchlejším kompaktným hatchbackom na legendárnej severnej slučke. Pritom svojho predchodcu prekonala takmer o rovných sedem sekúnd!
Vydané, zverejnil Majo Bóna
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Pri pohľade na dizajn desiatej generácie Civicu máte dojem, že sa nešetrilo hranami ani inými dizajnérskymi prvkami. Type R tento dojem pozdvihuje na vyššiu úroveň. Pri pohľade naň máte dojem, že je to katalóg spojlerov a lacného tuningu. Na druhej strane, každý prvok má svoju funkciu a spojlery vytvárajú reálny prítlak auta v extrémne vysokých rýchlostiach. Predný spojler s dohora zdvihnutými ušami uši vpredu vytvára prítlak bez zhoršenia odporu vzduchu, bočné nasávacie otvory na prednom nárazníku vytvárajú vzdušnú „záclonu“ okolo predných kolies, opäť na zníženie odporu vzduchu. Prúdenie vzduchu k zadnému krídlu usmerňujú prvky na konci strechy. Starajú sa o zrýchlenie prúdenia vzduchu nad spojlerom, čo zvyšuje prítlačný efekt zadného krídla. Všetky aerodynamické prvky fungujú, maximálna rýchlosť je vyššia o 2 km/h na konečných 272 km/h. Konštruktéri neobišli ani termo manažment motora, pribudli nové chladiace aj odvetrávacie otvory, tuhosť karosérie sa zvýšila o 38 percent, pričom je zároveň ľahšia o 16 kilogramov. Motor je takisto prepracovaný, piesty sú chladené olejom, výfukové ventily sú plnené sodíkom, kľukový hriadeľ je odľahčený a výfukové plyny sú chladené vodou.
Kanonáda technických detailov je však celkom zbytočná. Stačilo jedno ostré kolo na Lausitzringu v sprievode hustého dažďa a všetko bolo jasné. Kombinácia extrémneho výkonu a pohonu predných kolies je prepracovaná do posledného detailu. Ešte pred desiatimi rokmi by takáto kombinácia skončila katastrofálnou nedotáčavosťou a chaosom na volante, dnes je vďaka prednej náprave s unikátnou tlmičovou vzperou Dual front Strut takáto kombinácia možná. V daždi sa ukázali aj výhody viacprvkového zavesenia zadnej nápravy, na zmenu zaťaženia nový Type R nereagoval tak citlivo ako predchádzajúca generácia. A to aj v prípade, že som si deaktivoval stabilizačný systém. Na okruhu sme jazdili v nastavení „R“, ktoré je vyladené na použitie na okruhu. Jazdná stabilita mi až prekážala, Type R odjazdia na okruhu aj menej schopní vodiči, pri podradení môžete rátať aj s automatickým medziplynom, pri zlom podradení vás elektronika upozorní na chybu formou výstražného blikania a zvuku, ktorý vám dá čas na pribrzdenie auta. O stabilite auta pri jazde v daždi ani nepíšem, jazda s majstrom volantu Norbertom Micheliszom bola zážitkom.
Napokon Norbi jazdil na predchádzajúcej generácii a bol zážitok pozorovať predsa len „živšiu“ zadnú časť, s ktorou sa hral. Pri jazde na letisko som ocenil režim Comfort, elektronicky riadené tlmiče si odvádzajú svoju prácu veľmi slušne a vzhľadom na priestorové pomery je Honda Civic Type R plnohodnotným autom na každý deň. A to bez akýchkoľvek kompromisov.
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.