TEST Škoda Fabia 1,0 TSI Monte Carlo – Štýlový liter
Ťažko by sme na slovenských cestách hľadali bežnejšie auto, než je Škoda Fabia. Aj tá však vie vyskočiť z radu a obliecť sa tak, že sa za ňou bude otáčať celá ulica. Zvlášť, keď ju svižne rozhýbe nový litrový trojvalec.
Vydané, zverejnil Martin Šebesta
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Reálna dynamika sa odvíja od toho, že trojvalcový motor sa až prekvapivo ľahko dostáva do otáčok. Jeho životný priestor sa začína nad 1 500 ot./min. a s vervou pokračuje až do červeného poľa. Pri rozbehu zatlačí do sedadla a veľmi ochotne sa prepletá premávkou. A čo na diaľnici? Na túto otázku odpovieme opäť otázkou – koľkokrát ste si mysleli, že idete rýchlo a predsa vás predbehla biela či modrá Fabia s ponáhľajúcim sa obchoďákom? Tak isto je to aj s litrovým motorom. Diaľničné limity zvláda bez problémov, dokonca môžeme ešte stále hovoriť o istej miere komfortu. A keď si obľúbite ostrejší zvuk vytočeného trojvalca, tak si užijete aj pružné zrýchľovanie pri predbiehaní na diaľnici či na okresnej ceste. Najlepšie na tom je, že pri dodržiavaní rýchlostných predpisov si motor na okreskách vypýta menej ako 5 l/100 km. Nám skončila celková spotreba na úrovni 5,5 l/100 km a to sme Fabii dali zabrať aj na diaľnici.
Športový duch Zisťovať dynamické limity motora vo Fabii, ktorá nemá označenie RS? Nie je to až taký zlý nápad. Zvlášť, ak sa rozhodnete pre balík prvkov s označením Monte Carlo. Naozaj stačilo málo a Fabia zrazu dostala úplne iný šmrnc. K tomu nálepky, ktoré odkazujú na športový dres a už sa za ňou budete otáčať. A v interiéri? Operadlá s výraznejším bočným vedením a s integrovanou opierkou hlavy! Označenie Monte Carlo nie je iba čistý marketing, ktorému by chýbal obsah. Nepridáva kone výkonu, no spolu s panoramatickým strešným oknom, ktoré sa nedá otvárať, iba zastierať roletkou, prispieva k pocitu výnimočnosti. Upravený podvozok či brzdy nečakajte, musíte sa spoľahnúť na základ. Ale v prípade Fabie je aj ten poctivý a bežné nároky zvládne s prehľadom. Pre Fabiu veľmi neplatí, že drví konkurenciu batožinovým priestorom, jej 300 dm3 je skôr priemerná hodnota. Po sklopení operadiel zadných sedadiel vzniká skok, ten vytvára aj vysoká hrana batožinového priestoru. Výhodou sú jeho pravidelné tvary, háčiky a odkladacie poličky.
Fabia s litrovým trojvalcom a vo verzii Monte Carlo ukázala, že napriek tomu, že je chronicky známa, tak stále má potenciál príjemne prekvapiť. A za ceny, ktoré sa stále dajú nazvať akceptovateľné.
Výkon: 81 kW (110 k) pri 5 000 – 5 500 ot./min.
Krútiaci moment: 200 Nm pri 3 500 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. man. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečná náprava. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 215/45 R16.
Batožinový priestor: 300/1 120 dm³
Rozmery: 3 992 × 1 732 × 1 467 mm, rázvor 2 470 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 130 /1 585 kg, objem nádrže 45 l.
Najvyššia rýchlosť: 196 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,5 s
Spotreba: 5,4/3,9/4,4 l/100 km
Emisie CO₂: 103 g/km
Cena/testované vozidlo: 14 060 €/16 303 €
Konkurenti: Kia Rio, Suzuki Swift, Nissan Micra
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.