Test e-kolobežky Perut Trek Delux: Dojazd 100 km, tempomat a kotúčové brzdy!
Vymeniť moderné a luxusné esúvečka za elektrickú kolobežku bola príjemná zmena a verte, že sa nám takáto mestská mobilita pozdáva. Týždeň sme v Bratislave jazdili skvelú elektrickú kolobežku Perut Trek Delux, ktorá prekvapuje snáď v každom ohľade.
Vydané, zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Keď som videl kolobežku Perut prvýkrát pri bratislavskom Auparku, bol som celkom prekvapený z jej veľkosti. Je to kolobežka, ale veľkosťou pripomína skôr skúter. Nápadne veľké kolesá s výrazným dezénom, maximálna rýchlosť 40 km/h a hmotnosť okolo 25 kilogramov sú detaily, ktoré kolobežky Perut zaraďujú skôr do sveta motocyklov.
Rýchlosť a ovládanie
Ovládanie kolobežky Perut je vskutku jednoduché, zvládne ho aj dieťa. O to viac pozornosti by sme mali venovať predvídaniu a bezpečnosti. Skutočne sa stačí iba postaviť na určenú plochu, odraziť sa a jemne stlačiť akceleračnú páku palcom pravej ruky. Reakcie elektrického motora sú veľmi presné a rýchle, rozloženie účinnosti je však nastavené veľmi dobre. Nehrozí teda situácia, že by vám kolobežka utiekla spod nôh. Pri prudkom zrýchlení však zreteľne cítiť preťaženie a snáď sa vám do krvi uvoľní aj trocha adrenalínu. Je to zábava dokonca aj vtedy, keď kolobežku jazdíte aktívne niekoľko dní.

Technické údaje:
Max. rýchlosť: 37 km/hMax. dojazd na nabitie: 100 km
Doba nabíjania: 2,5 až 3 hodiny
Batéria: Li-ion 48V, 26 Ah Samsung
Výkon motora: 1000 W (1,34 konských síl)
Počet nabíjacích cyklov: viac ako 1000
Hmotnosť: 25 kg
Nosnosť: 120 kg
Zadné kotúčové brzdy
Predná vidlica: Odpružená, uzamykateľná, zdvih 100 mm
Funkcie: Tempomat, indikátor stavu batérie, klaksón, stojan
Dojazd a nabíjanie
Dojazd na jedno nabitie je maximálne sto kilometrov, čo je veľmi dobrý údaj. Dokonca si myslím, že nie je ďaleko od praktickej skúsenosti, pretože v priebehu celého týždňa a každodenného jazdenia som kolobežku nabíjal iba raz – aj to skôr iba na skúšku, či adaptér funguje ako má. Dobitie prázdnej batérie trvá asi tri hodiny, konektor sa vkladá do ľavej strany batérie a napájací kábel z adaptéra priamo do domácej elektrickej zásuvky 220 V.

Hmotnosť predurčuje cieľovú skupinu
Snáď jediná nevýhoda elektrickej kolobežky Perut Trek Delux je jej vyššia hmotnosť. Približne 25 kilogramov nie je zanedbateľná váha a je potrebné na to myslieť ešte pred kúpou. Keď som každý deň vynášal kolobežku na rukách na druhé poschodie (nemáme pivnicu ani výťah), celkom mi to dávalo zabrať – a to nie som žiadna padavka, čo sa sily týka. Ideálne je, keď máte kde kolobežku uskladniť – aj doma, aj v práci. Ideálna je pivnica alebo väčší výťah.
Zodpovednosť a bezpečnosť
Elektrická kolobežka Perut Trek Delux je zábavná, púta pozornosť okolia, jazdí sa na nej ľahko a jednoducho. Ale nie je to hračka, je to celkom seriózny dopravný prostriedok do mesta, s ktorého používaním súvisia aj povinnosti. Na elektrickú kolobežku nepotrebujete žiadne vodičské oprávnenie, ale mali by ste s ňou jazdiť po ceste. Chodník je určený pre chodcov a tých by ste mohli ohrozovať, najmä pri výjazde spoza rohu budovy. Skúsenosti s jazdou v centre Bratislavy sú trocha rozpačité. Samotná kolobežka je výborná, pretože reaguje rýchlo a spoľahlivo, máte nad ňou kontrolu, nastaviteľné odpruženie predného kolesa robí jazdu vskutku pohodlnou. Samotné cesty však nie sú prispôsobené cyklistom, nepomáha ani vodorovné dopravné značenie vymedzujúce priestor pre cyklistov. Vodiči automobilov zvyčajne tieto značenia absolútne nerešpektujú a k vám sa nesprávajú ako k plnohodnotnému účastníkovi cestnej premávky. Neraz som bol nútený prejsť na chodník a spomaliť rýchlosť na úroveň do 20 km/h, aby som neohrozoval chodcov. Maximálna rýchlosť 40 km/h je vysoká, ale ublížiť sebe alebo niekomu inému môžete aj pri rýchlosti 20 km/h. Je potrebné mať to na vedomí, pretože stačí iba chvíľka nepozornosti, aby ste skončili pod autom alebo na betóne. Keď si myslíte “mne sa to predsa nestane”, vedzte, že mne sa to stalo. Stačila snáď iba sekunda nepozornosti, keď som večer na zle osvetlenej vozovke vošiel predným kolesom do hlbokého výmoľu a doslova preletel cez riadidlá. Okrem odretých dlaní na betóne sa mi nestalo nič a kolobežka utrpela iba kozmetické poškodenia, avšak je to silné memento toho, že si treba dávať pozor a používať prilbu, prípadne chrániče na lakte a kolená. Nie je to síce veľmi imidžové, ale môže vám to zachrániť zdravie a dokonca aj život.
Zhodnotenie
Posledné riadky k tejto téme nemôžu byť negatívne, pretože počas celej doby testu som skutočne neprišiel na nič, čo by mohlo byť dôvodom na odmietnutie kúpy. Je to skvelý dopravný prostriedok na každodenné dochádzanie do práce, ale aj čosi, s čím zažijete veľa zábavy. Model Trek Delux sa predáva za necelých 1 200 eur, nižšie verzie však kúpite o celé stovky eur menej. Mohlo by sa zdať, že je to priveľa, pretože elektrickú kolobežku kúpite na internete už za štyristo eur, avšak určite za svoje peniaze nedostanete ani tretinu toho, čo ponúka tento lepší model.Za zapožičanie ďakujeme Perut.sk

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.