POROVNÁVACÍ TEST: Škoda Octavia RS vs. RS245 – Domáce derby

Titul najpraktickejšieho športiaka má Škoda Octavia RS vo vrecku prakticky od jej príchodu na trh. Oplatí sa však priplatiť si vyše tritisíc eur za silnejšiu verziu?
Vydané, zverejnil
Naoko to vyzerá ako lacný marketing. Za 3 040 eur si kúpite pätnásť koní, ktoré by ste inak získali veľmi ľahko aj prostredníctvom čip tuningu. Na druhej strane, ak sa pozrieme na zoznam zmien, tak nevyzerá príplatok za skratku RS245 až taký vysoký. Napokon pod kapotou nájdete nielen spomínaných pätnásť koní, ale aj elektronicky riadený samosvorný diferenciál, 19“ disky kolies, silnejšiu brzdovú sústavu, čierne koncovky výfuku, čierne detaily a v interiéri vás čaká dávka Alcantary. A to všetko znamená, že ak sa v prípade slabšej verzia vzdáte pár príplatkových prvkov, tak verzia RS245 bude dostupnejšia. A to je prvá pointa, ktorá hovorí v prospech silnejšej verzie.
Druhým argumentom za je dizajn. Pri priamom porovnaní vyzerá verzia RS245 predsa len lepšie najmä vďaka presvitajúcim brzdám. Je to neklamné znamenie toho, že pod kapotou máte viac. Samozrejme, čierne akcenty na karosérii fungujú, je to aktuálny, a treba povedať, že aj atraktívny trend. Mínus jeden palec a strieborné koncovky slabšej verzie sú detaily, ale v tomto prípade rozhodujúce. Či chcete, alebo nie, všimnete si ich. Najmä ak obe verzie postavíte podľa seba. A atraktívnejší vzhľad je v prípade Octavie žiadaný, napokon ide o jeden z najtuctovejších automobilov na našom trhu. A to je presne dôvod úspechu verzie RS, ktorá tvorí v predaji neuveriteľných dvadsať percent!
Dynamický duel je rovnako tesný, ako aj optické porovnanie. Šprint na stovku rozhodne jedna desatina. 6,7 sekundy verzus 6,6 sekundy nevyzerá na rozdiel, za ktorý by ste boli ochotní zaplatiť tritisíc eur. Najmä ak je maximálna rýchlosť rovnaká. Je to 250 km/h. A to poteší všetkých, ktorí vlastnia „slabšiu“ verziu. Na druhej strane, silnejšia verzia má sedemstupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku namiesto štandardnej šesťstupňovej.
Akceleračný duel však nie je jedinou kategóriou porovnávania športových modelov. Práve v zákrutách totiž technologicky vyspelejšia ujde svojej slabšej sestre. Aktívne rozdeľovanie krútiaceho momentu je o to pôsobivejšie, o čo silnejšie sa opriete o plynový pedál. Na správne využitie diferenciálu VAQ musíte prekonať svoje zvyky a nebáť sa šliapnuť na plyn, technika za vás vyrieši ostatné. Ak by ste to predsa len prehnali, čierny podklad kontroluje stabilizačný systém ESP, ktorý sa nedá úplne vypnúť. Máte síce k dispozícii režim ESC Sport, no rozdiel medzi vypnutým stabilizačným systémom a „voľnejším“ režimom nie je až taký badateľný. A to je doslova škoda, lebo ako jeden z mála modelov má Octavia stále ešte aj klasickú ručnú brzdu. A okrem toho rozdelenie hmotnosti pôsobí na zadnú časť a pustením plynu by ste si užili vybočenú zadnú časť. A kontrolovali by ste akciu volantom, plynom aj brzdami. Nielen na ceste, aj na okruhu. Verzia RS245 vďaka silnejším brzdám znesie viac drsnejšej jazdy. Cítite to aj na bežných cestách. Verzia RS 245 je výrazne tvrdšia a to aj v prípade, že aktívne tlmiče prepnete do režimu Comfort. Jednoducho RS245 sa na športovú jazdu sústredí viac ako štandardná verzia.
A sústredí sa na to nielen zo stránky jazdných vlastností, ale aj zo stránky priemernej spotreby. Spontánnejšie reakcie na plyne i väčšia ochota akcelerovať má za následok vyššiu spotrebu. V priemere si silnejšia verzia vypýtala o jeden a pol litra až o dva litre viac ako slabšia. A to aj v prípade, že sme jazdili civilným tempom. V preklade to znamená 7,5 l/100 km verzus 9,3 l/100 km.
Komfort každodenného jazdenia je tá oblasť, v ktorej „bežná“ ereska exceluje. Najmä na slovenských cestách je to výhoda, ktorá stojí za zváženie. Inými slovami, čím starší vodič ste, tým viac vám bude imponovať bežná verzia. Naopak, ak ste mladší, zrejme vábeniu verzie RS245 neodoláte. Napokon všetci chceme dostať trocha viac… **Technické údaje**
Škoda Octavia RS vs. RS245 Motor: prepĺňaný benzínový R4, 1 984 cm3 Výkon: 169 kW (230 k) pri 4 700 – 6 200 ot./min./180 kW (245 k) pri 5 000 – 6 700 ot./min. Krútiaci moment: 350 Nm pri 1 500 – 4 600 ot./min./370 Nm pri 1 600 – 4 300 ot./min. Pohon a podvozok: 6-stupňová aut. prevodovka (RS) 7-stupňová aut. prevodovka (RS245), pohon predných kolies, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie kolies. Brzdy vpredu a vzadu kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu: 225/40 R 18 RS, 225/35 R19 (RS245) vpredu aj vzadu. Batožinový priestor: 590/1 580 dm3 Rozmery: 4 689 × 1 814 × 1 448 (1 4486 RS 245) mm, rázvor 2 680 mm Pohotovostná/celková hmotnosť 1 420 (1 445 RS245)/1 962/ (1 912 RS245) kg, objem nádrže 50 l. Najvyššia rýchlosť: 250 km/h Zrýchlenie: 0 – 100 km/h 6,6/6,8 s Spotreba: 8,5/5,5/6,6/8,7/5,4/6,6 l/100 km Emisie CO2: 149/150 g/km Cena/testované auto: 29 290 €/33 330 € Konkurenti: Honda Civic Type R, Hyundai i30N, SEAT Leon Cupra

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.