TEST: Hyundai Kona Electric – Konečne schopný elektromobil?

Kým iní špekulujú, Hyundai koná. Po elektrickom Ioniqu zamieril na trh ďalší elektromobil. Ten nebude svojich majiteľov obmedzovať takmer v ničom. Hyundai Kona Electric sme preverili na snehu a v mraze.
Vydané, zverejnil
História tohto sveta nás učí dve veci. Na svete existujú revolucionári a konsolidátori. **Jedni spustia revolúciu a dajú veci do pohybu, no zvyčajne to nebývajú oni, kto preberajú aj vedenie.** Ako príklad možno uviesť napríklad Lenina vs. Stalina alebo Che Guevaru vs. Castra. Jedni spustili revolúciu, druhí z nej čerpali výhody. Podobne je to v prípade automobilky Tesla. Tú možno považovať za revolucionára v oblasti elektrických automobilov. Tesla Model S bola tým autom, ktoré zrúcalo všetky predsudky k elektromobilom. Najmä čo sa dojazdu týka. Päťsto kilometrov je už porcia kilometrov, ktorá pokryje absolútnu väčšinu potrieb motoristov. **Ak jazdíte zhruba päťdesiat kilometrov denne, patríte medzi deväťdesiat percent motoristov.** Viac totiž väčšina vodičov nejazdí. Model S tak zbúral predsudky a stal sa elektromobilom na každý deň, no jeho obľúbenosť zatienili niektoré nedostatky aj fakt, že ich automobilka vyrába dosť málo. Úsmev Elona Muska nestačí, výrobca musí vyrábať aj zásobovať trh dostatočným množstvom modelov. Práve tu nastupuje na scénu automobilka Hyundai, ktorá modelom Kona Electric dopĺňa ponuku už o druhý plne elektrický model. Tentoraz však s adekvátnym dojazdom piatich stoviek kilometrov, teda toľko, čo ponúkala v úvode spomínaná Tesla Model S.
A to znamená, že plné nabite batérií testovaného Hyundaia Kona Electric+ by vám malo stačiť až na desať dní. A základná matematika diktuje, že nabíjanie by ste mali absolvovať trikrát do mesiaca. Do tejto rovnice však treba prirátať aj zmenu dojazdu na základe vonkajšej teploty. Je to logické, napokon aj spotreba automobilov v zime je vyššia ako v lete a väčšina motoristov tento fakt prijíma bez toho, aby sa nad ním vôbec pozastavovali. **V prípade elektromobilu je však téma poklesu dojazdu oveľa citlivejšia, najmä s ohľadom na stále ešte chýbajúcu sieť dobíjacích staníc.** Tá je však v Bratislave dostatočná, čo však samo osebe nestačí. O tom však neskôr.

Kilowatthodiny a kilometre

To sú nové miery, ktoré budeme musieť sledovať. Konkrétne kapacita batérií je údaj, ktorý je azda dôležitejší ako samotný výkon elektromotora. V našom prípade boli pod podlahou Kony Electric uložené až 64-kilowatthodinové batérie. Celkový dojazd na jedno plné nabitie batérií udáva Hyundai na 482 kilometrov, naši nemeckí kolegovia dokázali počas testov najazdiť aj 536 kilometrov. Boli sme však zvedaví na reálny dojazd v čase, keď nočné teploty klesali pod bod mrazu a na cestách bol sneh. A hneď na začiatku sme sa rozhodli, že na komforte nebudeme šetriť, takže kabínu budeme vyhrievať a ak sa nám bude chcieť, zapneme aj vyhrievanie sedadiel či volantu. Množstvo majiteľov elektromobilov totiž často hovorí o jazde v chlade, najmä počas zimy. **Práve preto nás veľmi príjemne prekvapil nábeh kúrenia aj rýchlosť rozmrazenia čelného skla a celkový teplotný komfort.**
V zásade môžem povedať, že elektromobil je v zime komfortnejší než klasický automobil so spaľovacím motorom. Bravo, ranné odpratávanie snehu sa skončilo rýchlejšie, než som si myslel. Prvé víťazstvo nad mojimi predsudkami som mal za sebou. Po nastúpení som aktivoval vyhrievanie sedadla a volantu a prídavné kúrenie interiéru. Táto trojica úkonov odrátala z úvodného dojazdu zhruba 100 kilometrov a ja som okamžite začal rozmýšľať nad ústupovým plánom deaktivácie všetkých komfortných funkcií. Našťastie už po pár kilometroch jazdy začala klesať spotreba energie a upravil sa aj dojazd, pričom sa vrátil na pôvodnú hodnotu, ktorú ukázal na začiatku jazdy. **Tá na začiatku ukazovala 380 kilometrov, čo je zhruba o stovku menej, ako avizuje výrobca.** Palubný počítač totiž zohľadnil aktuálnu spotrebu energie, ktorá sa pohybovala na úrovni 19 kWh na 100 kilometrov.

Pomaly ďalej zájdeš

Priznám, že čo sa týka zmien dojazdu, čakal som dramatickejšie zmeny. Tajomstvo Hyundaiu Kona Electric je kombinácia veľkokapacitnej batérie a adekvátneho výkonu motora. Kona Electric sa nesnaží odprezentovať raketové zrýchlenie, ktoré vyšťaví baterku rýchlejšie ako daňový úradník živnostníka. Preto je maximálny výkon elektromotora nastavený na 150 kW (204 k) a maximálny krútiaci moment je nastavený na 395 Nm. **Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy je teritórium GTI, takže súboje s väčšinou hot-hatchov vyhráte.** Maximálna rýchlosť je jedna z mála daní za napätie v nádrži – 167 km/h na prvý pohľad vyzerá ako nízka hodnota, na druhej je ďaleko za hranicou oficiálne povolených limitov na diaľnici. A okrem toho väčšina z nás sa pohybuje v meste, kde aj na obchvate môžete jazdiť maximálne 90 km/h a s prižmúrením oka policajtov si tam môžete prirátať ďalších 10 km/h. Navyše nebudete mať problém ani s jazdou na diaľnici rýchlosťou 130 km/h.
**Vráťme sa však do mesta. Tam sa pohybuje Kona mimoriadne efektívne rýchlo a ticho. Teda tak ticho, až budete intenzívnejšie vnímať zvuk odvaľovania pneumatík, ktorý je pri vyšších rýchlostiach zdrojom hluku v kabíne.** A to je možno jediná výčitka, lebo pružnosť Kony Electric je pôsobivá. Reakcia na zošliapnutie plynového pedála je okamžitá, čo sa pri väčšine aktuálnych áut so spaľovacím modelov povedať nedá. Opäť plusové body. Takisto budete menej brzdiť, respektíve môžete najskôr brzdiť rukami, páčky na podraďovanie zvyšujú mieru rekuperácie, čo v praxi znamená, že po ubratí plynu začne auto výrazne spomaľovať. A mieru spomalenia si určí vodič sám. Na konci brzdného manévru môže vodič iba jemne zošliapnuť brzdy. Suma sumárum, do mesta je Kona Electric ako stvorená.

Tak trocha Nexo

Ani za volantom nezistíte žiadne veľké rozdiely. Najmä čo sa týka pocitov alebo priestoru. Dizajn interiéru je inšpirovaný Nexom, najmä stredový panel. Ten sa na vodíkový model podobá najviac, volič automatu má tlačidlá P-R-N-D usporiadané vedľa seba, strieborný eloxovaný povrch je tiež inšpirovaný spomínaným modelom. Ako to už býva zvykom, ekologické poslanie sprevádza väčšinou sivá farba v interiéri a ekologické poťahové materiály. V našom prípade kombinácia ekokože a umelých vlákien, poťah volantu je našťastie kožený. Interiér možno vyzerá lacno, no ak ste niekedy videli interiér Tesly, dáte mi za pravdu, že v tomto prípade je na tom Kona Electric stále dobre, pričom hegemóniu sivej príjemne narúša modrá farba, opäť ekologický symbol. Atmosféru v interiéri dopĺňa dnes už povinný dotykový displej, tentoraz s uhlopriečkou 7 palcov. Stačí? Bude stačiť. **Priestorové pomery sú takmer identické ako v klasickej verzii Kony, jedine batožinový priestor je menší pri spaľovacích súrodencoch. Konkrétne 332 litrov v základnom vyhotovení. Na zadných sedadlá je tiež menej priestoru, no tu stráca Kona Electric iba tri centimetre.**
Verzia Electric+ je plne vyzbrojená aj čo sa týka asistenčných systémov. Monitorovanie mŕtveho uhla, predkolízny systém s rozpoznávaním chodcov, systém na udržanie jazdného pruhu, adaptívny tempomat s funkciou stop/štart či monitorovanie únavy vodiča, ktoré sa ozve zakaždým, keď hýbete volantom jemne, čo je milé, no uvítali by sme presnejšiu kalibráciu systému.

Nabíjanie a kino

Poslednou kapitolou je dočerpávanie energie. Ešte stále nájdete v Bratislave aj voľné nabíjacie stanice, konkrétne v niektorých nákupných strediskách. V zásade však narazíte na jeden problém. Rýchlonabíjanie zadarmo nie je dostupné, takže ste odkázaní na wallbox s napätím 400 voltov a nabíjacím výkonom 4 kilowatty za hodinu. V praxi to znamená, že kombinácia jedného hamburgerového menu a jedného filmu v kine vám po štyroch hodinách vynesie 70 kilometrov extra dojazdu a jednu hlúpu otázku od dievčat, prečo chodíte do kina sám. Plne nabitú by ste Konu mali v tomto prípade až po 15 hodinách, čo je stále akceptovateľná hodnota, ak máte wallbox doma alebo na parkovisku pred robotou. Žarty bokom. **Huyndai Kona Eelectric+ ako jeden z mála elektromobilov dokáže kombinovať prijateľnú cenu viac ako adekvátny dojazd a dynamiku na úrovni Golfu GTI.** A to je vynikajúca kombinácia. A ešte niečo – film Zrodila sa hviezda ma sklamal. Čakal som od neho viac. Ešteže Hyundai Kona Electric príjemne prekvapil. [CAR id=17039] .

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.