TEST: Hyundai Kona Electric – Konečne schopný elektromobil?
Kým iní špekulujú, Hyundai koná. Po elektrickom Ioniqu zamieril na trh ďalší elektromobil. Ten nebude svojich majiteľov obmedzovať takmer v ničom. Hyundai Kona Electric sme preverili na snehu a v mraze.
Vydané, zverejnil Majo Bóna
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Kilowatthodiny a kilometre
To sú nové miery, ktoré budeme musieť sledovať. Konkrétne kapacita batérií je údaj, ktorý je azda dôležitejší ako samotný výkon elektromotora. V našom prípade boli pod podlahou Kony Electric uložené až 64-kilowatthodinové batérie. Celkový dojazd na jedno plné nabitie batérií udáva Hyundai na 482 kilometrov, naši nemeckí kolegovia dokázali počas testov najazdiť aj 536 kilometrov. Boli sme však zvedaví na reálny dojazd v čase, keď nočné teploty klesali pod bod mrazu a na cestách bol sneh. A hneď na začiatku sme sa rozhodli, že na komforte nebudeme šetriť, takže kabínu budeme vyhrievať a ak sa nám bude chcieť, zapneme aj vyhrievanie sedadiel či volantu. Množstvo majiteľov elektromobilov totiž často hovorí o jazde v chlade, najmä počas zimy. **Práve preto nás veľmi príjemne prekvapil nábeh kúrenia aj rýchlosť rozmrazenia čelného skla a celkový teplotný komfort.**Pomaly ďalej zájdeš
Priznám, že čo sa týka zmien dojazdu, čakal som dramatickejšie zmeny. Tajomstvo Hyundaiu Kona Electric je kombinácia veľkokapacitnej batérie a adekvátneho výkonu motora. Kona Electric sa nesnaží odprezentovať raketové zrýchlenie, ktoré vyšťaví baterku rýchlejšie ako daňový úradník živnostníka. Preto je maximálny výkon elektromotora nastavený na 150 kW (204 k) a maximálny krútiaci moment je nastavený na 395 Nm. **Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy je teritórium GTI, takže súboje s väčšinou hot-hatchov vyhráte.** Maximálna rýchlosť je jedna z mála daní za napätie v nádrži – 167 km/h na prvý pohľad vyzerá ako nízka hodnota, na druhej je ďaleko za hranicou oficiálne povolených limitov na diaľnici. A okrem toho väčšina z nás sa pohybuje v meste, kde aj na obchvate môžete jazdiť maximálne 90 km/h a s prižmúrením oka policajtov si tam môžete prirátať ďalších 10 km/h. Navyše nebudete mať problém ani s jazdou na diaľnici rýchlosťou 130 km/h.Tak trocha Nexo
Ani za volantom nezistíte žiadne veľké rozdiely. Najmä čo sa týka pocitov alebo priestoru. Dizajn interiéru je inšpirovaný Nexom, najmä stredový panel. Ten sa na vodíkový model podobá najviac, volič automatu má tlačidlá P-R-N-D usporiadané vedľa seba, strieborný eloxovaný povrch je tiež inšpirovaný spomínaným modelom. Ako to už býva zvykom, ekologické poslanie sprevádza väčšinou sivá farba v interiéri a ekologické poťahové materiály. V našom prípade kombinácia ekokože a umelých vlákien, poťah volantu je našťastie kožený. Interiér možno vyzerá lacno, no ak ste niekedy videli interiér Tesly, dáte mi za pravdu, že v tomto prípade je na tom Kona Electric stále dobre, pričom hegemóniu sivej príjemne narúša modrá farba, opäť ekologický symbol. Atmosféru v interiéri dopĺňa dnes už povinný dotykový displej, tentoraz s uhlopriečkou 7 palcov. Stačí? Bude stačiť. **Priestorové pomery sú takmer identické ako v klasickej verzii Kony, jedine batožinový priestor je menší pri spaľovacích súrodencoch. Konkrétne 332 litrov v základnom vyhotovení. Na zadných sedadlá je tiež menej priestoru, no tu stráca Kona Electric iba tri centimetre.**Nabíjanie a kino
Poslednou kapitolou je dočerpávanie energie. Ešte stále nájdete v Bratislave aj voľné nabíjacie stanice, konkrétne v niektorých nákupných strediskách. V zásade však narazíte na jeden problém. Rýchlonabíjanie zadarmo nie je dostupné, takže ste odkázaní na wallbox s napätím 400 voltov a nabíjacím výkonom 4 kilowatty za hodinu. V praxi to znamená, že kombinácia jedného hamburgerového menu a jedného filmu v kine vám po štyroch hodinách vynesie 70 kilometrov extra dojazdu a jednu hlúpu otázku od dievčat, prečo chodíte do kina sám. Plne nabitú by ste Konu mali v tomto prípade až po 15 hodinách, čo je stále akceptovateľná hodnota, ak máte wallbox doma alebo na parkovisku pred robotou. Žarty bokom. **Huyndai Kona Eelectric+ ako jeden z mála elektromobilov dokáže kombinovať prijateľnú cenu viac ako adekvátny dojazd a dynamiku na úrovni Golfu GTI.** A to je vynikajúca kombinácia. A ešte niečo – film Zrodila sa hviezda ma sklamal. Čakal som od neho viac. Ešteže Hyundai Kona Electric príjemne prekvapil. [CAR id=17039] .Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.