Veľký porovnávací test ôsmich SUV! Víťaz prekvapil:

Stredne veľké SUV kanibalizujú všetky okolité segmenty. Zvýšené sedenie a relatívne veľký vnútorný priestor, nebodaj aj pohon všetkých kolies, slávia nebývalý trhový úspech. Doplácajú na to napríklad veľkopriestorové MPV. Ich rolu preberajú najmä 7-sedadlové SUV. Osem zástupcov sme naplno preverili v Španielsku.
Vydané, zverejnil
Čakalo nás statické preskúmanie, slalom, losí test, jazda vysokou rýchlosťou na klopenej dráhe, jazda po okruhu s rôznymi zákrutami, stúpaniami a klesaniami, ako aj brzdenie na mokre a nechýbal ani výjazd do ľahšieho terénu. **Počas týchto testov sa jasne ukázali silné aj slabé stránky jednotlivých vozidiel.** Hodnotenie vôbec nebolo jednoduché. Mnohé naznačili exaktné merania, k nim sa pridal aj ľudský faktor v podobe skúseností z jazdy, pričom body sa rozdávali na základe konsenzu kolegov z 11 krajín (Bulharsko, Francúzsko, Chorvátsko, Maďarsko, Nemecko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Španielsko, Švédsko a Turecko).
Do testu sa dostala osmička Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Nissan X-Trail, Peugeot 5008, SEAT Tarraco, Škoda Kodiaq a VW Tiguan Allspace. **Spoločnosť viac ako pestrá. Aj keď základným kritériom výberu bola kombinácia štvorkolka, naftový motor (na rodinné potreby s očakávanými dlhšími presunmi ideálny, a keďže vyhovuje najprísnejším emisným normám, neplatia preňho zákazy vjazdov do miest) a sedem sedadiel.** Medzi bojovníkmi o body boli aj dve výnimky, ktoré si trúfali na úspech aj bez splnenia niektorej z podmienok. Honda CR-V vôbec nemá v ponuke naftový motor, preto prišla s benzínovým a Peugeot 5008 sa absenciu štvorkolky snažil dohnať systémom Grip Control, ktorý upravuje reakcie ESP. Ako sa im darilo dohnať tieto hendikepy a popasovať sa s konkurenciou? Verte, že boj bol ostrý!

KIA SORENTO

Kórejský zástupca ponúka veľký vnútorný priestor, strešné okno však uberá z miesta na hlavu. V losom teste sa na vyslovene mäkkom a hojdavom pružení nakláňa karoséria, no podvozok zostáva pokojný. Viacero tlačidiel znamená ľahký prístup k funkciám. **Poteší klasické ovládanie klímy, do palubnej dosky zapracovaný displej veľmi dobre ukazuje CarPlay.** Digitálny je iba rýchlomer s obrazovkou palubného počítača, zvyšok využíva analógové ukazovatele. Posuvné pohodlné zadné sedadlá nedávajú priestor na kritiku, klíma je aj pre cestujúcich v treťom rade. Sedadlo spolujazdca sa dá ovládať aj zozadu. Vzadu si elektroniku nabijete cez USB a 12 V.
Dá sa prežiť aj v treťom rade. Spolu so Santa Fe išlo o najlepšie plnohodnotné rodinné autá, ich tretí rad sedadiel dokážete využiť aj na viac ako len núdzové presuny. Aj v 7-miestnom usporiadaní zostáva čosi miesta na batožinu. Hlučnejšie sa pri jazde vysokou rýchlosťou prejavil motor. Pri brzdení na rôznych povrchoch zostalo auto veľmi stabilné, stačí drobná korekcia volantom. V slalome je auto stabilné, aj keď pod hmotnosťou sa karoséria nakláňa. Napriek tomu nebolo treba zásahy ESP. **Kia je pokojný a pohodlný cestný koráb, ktorý cez nerovnosti prepláva bez povšimnutia.** Slušná ovládateľnosť, aj keď riadenie nemá veľkú spätnú väzbu. Do zákrut vchádza isto, zrýchľuje pružne a napriek náklonom karosérie je podvozok istý. V teréne Kiu limituje nižšia svetlá výška a v blate letné cestné pneumatiky, inak zvláda ľahší terénny okruh s ostrejšími stúpaniami bez problémov až na mierne vŕzganie okolo strešného okna. Asistent pri zjazde z kopca zasahuje až pri relatívne vyššej rýchlosti.

HONDA CR-V

Japonský zástupca oslovuje ľudí, ktorí hľadajú veľký vnútorný priestor, to však ponúka každý z testovanej osmičky. Nevýhodou je, že strešné okno uberá vysokým postavám veľa miesta na hlavu. Losí test autu s mäkkým a poddajným odpružením veľmi nechutil. Na manévrovanie auto potrebuje veľa miesta, ESP zasahuje celkom výrazne. Sedadlá tretieho radu sú však ľahko prístupné. Digitálna prístrojovka zobrazuje zvolené údaje jasne a čitateľne, na palubnej doske položený stredový displej však ľahko chytá prach a drevené obklady iba imituje plast. Klíma sa čiastočne ovláda cez tlačidlá, rozvod vzduchu a zapnutie klimatizovania dotykovo cez stredovú obrazovku, čo odvádza pozornosť od diania na ceste.
Dotykový je aj vstup k väčšine funkcií. Veľa ovládačov nájdete na volante, na čo si treba dlhšie zvykať, no dá sa to logicky a intuitívne. **Horšie potom zákonite dopadlo hodnotenie ovládania infotainmentu a nastavenia vozidla.** Zadná lavica je ľahko posuvná a priestranná, nízka nakladacia hrana, so 7 miestami poskytuje iba minimálny kufor. Na čiastočne mokrom a čiastočne suchom povrchu nastúpili brzdy rýchlo, no Honda sa výrazne skrútila, čo si vyžiadalo rýchly zásah volantom. So slušným riadením si slalom užívalo auto aj vodič. Honda je príjemne obratná a vyvážená. Benzínovému motoru vysoké rýchlosti nechutia, čo dáva najavo vyšším vnútorným hlukom. Na cestovanie treba jazdiť do 130 km/h. Nerovnosti tlmí presvedčivo, nevyvedú ho z miery. Na trati plnej zákrut nebolo auto úplne isté, cítili sme miernu neochotu vrhať sa okolo ich vrcholov. **Terén nepredstavuje problém. Niežeby si ho užívala, ale necíti k nemu odpor.** Treba to prejsť? Dobre, tak to prejdem. Nič menej ani viac. S manuálnou prevodovkou sa pri zjazde z kopca musíte spoľahnúť na svoje schopnosti.

HYUNDAI SANTA FE

Priestranné vozidlo a to aj so strešným oknom. Tuhšie pruženie dodáva viac istoty pri prejazde losím testom aj vo vyššej rýchlosti. **Príjemne spracovaný interiér, klimatizácia ovládaná tlačidlami, možnosť indukčného nabíjania mobilných telefónov.** Veľmi dobre vymyslené zobrazovanie zrkadlenia obsahu telefónu na samostatne stojacom stredovom displeji. Veľa miesta ponúka kórejský zástupca aj vzadu, kde na sedenie a cestovanie lákajú pohodlné a posuvné sedadlá, do tretieho radu si sadnú ľudia aj s výškou do 180 cm.
Špecialitou je samostatné ovládanie klimatizácie pre tretí rad. V druhom rade nechýba nabíjanie cez USB aj 220 V. Digitálny je iba rýchlomer s obrazovkou palubného počítača, zvyšok je analógový. Slušný brzdný výkon na povrchoch s rozdielnou priľnavosťou, na udržanie priameho smeru však auto potrebuje korekcie volantom. Napriek väčším náklonom karosérie zostáva podvozok pokojný a nepotrebuje zásahy ESP. **Vo vysokých rýchlostiach cítiť nerovnosti, inak je interiér veľmi dobre odhlučnený.** Veľmi dobre vyvážené auto. Na okruhu pôsobilo mimoriadne tuho, presvedčivo a dokázalo maskovať svoju hmotnosť. V športovom režime dokonca veľmi príjemne stuhlo riadenie a poskytovalo veľmi dobrú komunikáciu s kolesami. Rozdiel oproti súrodencovi od Kie sa najviac prejavil v teréne. Tuhšie pruženie prenášalo do interiéru viac rázov z nerovností, takže jazda nebola až taká pohodlná a vŕzganie od strešného okna bolo rovnaké. Naopak, asistent zjazdu z kopca bol ostražitejší ako v sesterskom Sorente.

NISSAN X-TRAIL

Druhý japonský zástupca je najstarším vozidlom v teste, čo sa pri priamom porovnaní s konkurenciou prejavilo. V losom teste začalo ESP zasahovať veľmi intenzívne. Nájazdová rýchlosť 60 km/h znamenala, že elektronika auto veľmi pribrzdila a ťažšie sa ovládalo. Interiér využíva overenú klasiku, aj keď niektoré ovládacie prvky sa dlhšie hľadajú. Napriek koženému čalúneniu cítiť vek. **Budíky zostali analógové, ovládanie na volante je prehľadné.** Napriek strešnému oknu má veľa miesta na hlavu, celkovo je interiér veľmi priestranný. Zadné sedadlá sú posuvné a pohodlné, tretí rad sa z podlahy vyberá ľahko, má však krátke operadlá a zostáva málo miesta na ďalší náklad.
Pri brzdení na mokre je podvozok mierne neposedný, potrebuje viacero korekcií volantom. Vek a koncepcia vozidla sa prejavujú aj v slalome, ktorý autu veľmi nechutí. Terénne zameranie znamená mäkké a menej presné riadenie a výrazné nakláňanie karosérie. Udržanie vo zvolenom smere pri brzdení na rozdielnych povrchoch si vyžaduje rýchle ruky. Vo vysokých rýchlostiach zostáva Nissan pokojný, prejavuje sa iba slabšie aerodynamické odhlučnenie, nerovnosti na vozovke ho nerušia. **Okruh s množstvom zákrut nie je jeho doménou. Pri rýchlejšom prejazde budete mať plné ruky volantu a podvozok vám bude popiskovaním pneumatík dávať najavo, že na takéto zaobchádzanie nebol stavaný.** V teréne sa prejavili gény predchodcov. Súčasná generácia je síce už viac crossover než čokoľvek iné, no blatistý výjazd do kopca zvládol Nissan najlepšie a celkovo sa v teréne pohyboval veľmi sebaisto.

PEUGEOT 5008

Je to už marketingovo uvádzané SUV či stále mix viacerých vplyvov? Ťažko povedať, no bez možnosti štvorkolky si Francúz, obrazne povedané, odpílil zadné nohy. Dynamická silueta má isto svoje výhody, no so strešným oknom poskytuje menej miesta na hlavu, vzadu vyslovene málo. **V losom teste bolo auto isté a stabilné, minimálne zásahy ESP ani vyššia nájazdová rýchlosť mu nerobia problémy.** Jazdnými vlastnosťami na asfalte Peugeot viac ako potešil. Originálne spracovaný interiér obklopuje vodiča, ktorý pracuje s malým volantom a díva sa na veľký displej tvoriaci vyššie umiestnenú prístrojovú dosku. Toto riešenie buď máte radi, alebo si nezvyknete. Interiér dopĺňa futuristický volič automatu, klímu ovládate nie úplne šťastne cez dotykový displej, pričom prístup k funkciám aspoň trochu uľahčujú klávesy. Posuvné tri samostatné zadné sedadlá dostali rovnakú šírku, čo nemusí vyhovovať všetkým. Poteší však rovná podlaha vzadu, náročnejšie je vyberanie tretieho radu sedadiel, veko kufra sa otvára nízko.
Slabšie brzdy sa ukázali pri brzdení na rôznych povrchoch, udržanie v priamom smere si vyžiadalo viacero korekcií volantom. V slalome vďaka malému volantu a dobrému riadeniu ukázal Peugeot obratnosť, nebojí sa rýchlej zmeny dynamického zaťaženia, ESP sotva zasahuje napriek chýbajúcemu pohonu všetkých kolies. Hlučnejší podvozok mierne strácal stabilitu na nerovnostiach. **V zákrutách máte pocit úplnej kontroly nad vozidlom. Najviac to pocítite na okruhu či pri prejazde viacerých zákrut.** Auto dokonale využíva potenciál menšej karosérie a v zákrutách je napriek absencii pohonu všetkých kolies svižné a obratné. Na výjazd do kopca po blate už Grip Control nestačil. Pomohlo až vypnúť ESP a pridať plyn. Veľa plynu. Potom pomohli aj jediné pneumatiky do blata v teste. Zjazd z kopca nebol problém. V teréne a na okruhu sa prejavila aj slabina v podobe šmykľavého poťahu sedadiel a minimálneho bočného vedenia.

SEAT TARRACO

Najnovší koncernový prírastok je priestranný a v porovnaní so súrodencami sa jeho podvozok javil ako najšportovejší. Vo vyšších rýchlostiach pri losom teste zasahovalo agresívnejšie ESP, ktoré výrazne brzdí a citeľne znižuje rýchlosť. Posuvné zadné sedadlá ľahko sprístupňujú tretí rad. Klimatizácia je aj v druhom rade, deti potešia výklopné stolčeky na sedadlách. Miesta je dostatok, sedadlá druhého radu sú však užšie. **Klasické ovládanie klímy od súrodencov odlišuje SEAT aj samostatne stojaci stredový displej.** Namiesto budíkov dostanete už v základnej výbave veľký displej s vysokým rozlíšením. Možnosť voľby jazdných režimov využijete otočným ovládačom.
Pri brzdení na rôznych povrchoch potrebuje pomôcť volantom, aby udržal priamy smer. V slalome je SEAT stabilný, aj keď cítiť ťažšiu zadnú časť. **Pri náznaku neistoty ESP výrazne zakročí. Vo vysokých rýchlostiach zostáva Tarraco pokojné, dokáže filtrovať vlny na vozovke.** Odhlučnenie ani pri rýchlosti 150 km/h neprepúšťa veľa hluku. Veľmi ochotne si užívalo zákruty na okruhu, okolo rohov krúžilo veľmi obratne a pri striedaní zákrut nebol problém s prenosom hmotnosti. V teréne, najmä v blate, ho limitovali iba cestné pneumatiky. Mierne zaváhanie mu pripravilo ostré stúpanie na mäkkom podklade, inak si vedel poradiť. Asistent zjazdu z kopca pracuje veľmi presvedčivo, automaticky a dodáva pocit dôvery.

ŠKODA KODIAQ SCOUT

Veľmi priestranný aj so strešným oknom. Pri rýchlom striedaní zákrut sa prejaví živšia zadná časť, ale auto zostáva veľmi dobre ovládateľné, zásahy ESP nie sú výrazné. **Veko kufra sa otvára vysoko, zadné sedadlá posuvné, tretí rad sa ľahko vyberá a získate veľmi dobrý pocit priestoru.** Klasické budíky dopĺňa tradičné ovládanie klímy, na Kodiaq sa zvyká ľahko a rýchlo. Pri brzdení na nerovnakých povrchoch prekvapila horšia stabilita, potrebuje viaceré korekcie volantom. Slalom zvláda vďaka precíznemu riadeniu s prehľadom, aj keď hmotnosť cítiť, zostáva stabilný a ovládateľný. Viac aerodynamického hluku sa dostaví vo vysokých rýchlostiach, inak je Kodiaq pokojný a s prehľadom tlmí nerovnosti.
Zoberte ho na okruh. Zistíte, že spomedzi súrodencov s mäkkým pružením najhoršie maskuje hmotnosť a viaceré malé nerovnosti sa prejavia na knísaní karosérie. Zoberte ho však na diaľnicu a bude pokojný, stabilný spoločník, ktorý perfektne podrží priamy smer. V teréne si Kodiaq zastal svoje meno aj prídomok Scout. **Ťažšie mu išiel iba výjazd do kopca po blate, čo však napriek letným gumám zvládol vďaka výkonu.** Blatisté cesty mu sedeli a nerovnosti zvládol ukážkovo, rovnako ako zjazd z kopca s asistentom.

VW TIGUAN ALLSPACE

Nemecký zástupca ponúka, rovnako ako súrodenci, veľký vnútorný priestor. Stabilný bol aj v losom teste, ESP zasahuje, no pribrzďuje iba mierne. Auto zostáva veľmi dobre ovládateľné. Klasické koncernové ovládanie znamená tlačidlá klímy doplnené o digitálnu prístrojovku a veľký zapustený dotykový displej. Posuvná zadná lavica dostala užšie a menej pohodlné zadné sedadlá, vzadu strešné okno prekáža vysokým cestujúcim na hlavu.
Sedadlá tretieho radu sú však ľahko prístupné. Výkonné brzdy na mokre, na udržanie priameho smeru treba prekvapivo viac korekcií volantom. V slalome bol však stabilný, ľahko ovládateľný a obratný, do zákrut sa vrhal ochotne. **Rýchlosť mu robí dobre, je to pohodlný a ukážkovo utlmený cestovateľ, ktorý nerovnosti s prehľadom filtruje.** Na okruhu bolo cítiť vyššiu hmotnosť zadnej časti. Riadenie však auto vždy presne nasmerovalo do zákrut, čo dodáva pocit istoty. V teréne sa správal rovnako ako koncernoví súrodenci. Isto, bez problémov a mierne zneistel iba pri výjazde do kopca po blate. Zjazd z kopca bol s asistentom presvedčivý.

VERDIKT

Vyberať ideálneho rodinného spoločníka spomedzi tejto trojice nebolo vôbec ľahké. Bolo to podobné ako pri otázke, kam pôjdete na obed. Bude to niečo s prekvapivými chuťami z ázijskej kuchyne, možno v našich končinách miestami až priveľmi známa česká či nemecká klasika, prípadne okorenená španielskymi príchuťami, alebo originálna francúzska kuchyňa? Ťažko si vybrať a pre zdravé stravovanie je najlepšie striedať. Každé auto má niečo do seba a s kolegami sme sa zhodli, že z ponúkaných vozidiel by sme dokázali zložiť jedno ideálne. Nakoniec zavážili neodškriepiteľné hodnoty doplnené o naše pocity a skúsenosti.
**Pri ich hodnotení sa miestami iskrilo, no vždy v prospech toho, aby sme rozlíšili drobné rozdiely medzi konkurentmi.** Samozrejme, svoje zohráva aj cena a ponuka importéra na jednotlivých trhoch. Víťazstvo podľa bodov bez ohľadu na cenu získal Hyundai zaslúžene. Je priestranný, veľmi vyvážený a keďže sme hodnotili 7-miestne verzie, tak ani tretí rad sedadiel nebol úplne trestnou lavicou na krátku cestu. Navyše aj milovníci šoférovania v ňom nájdu svoje potrebné vlastnosti. Súrodenci z koncernu VW to mali medzi sebou tesné. Tiguan si udržal mierny náskok pred dobiedzajúcim Tarracom, s ktorým vychádzajú z jednej továrne. **Kodiaq trochu doplatil na vek a slabšie dielenské spracovanie, navyše mu mäkké pruženie ubralo body v ovládateľnosti.** Na dlhé cesty to však nebude na škodu. Kia bodovala obrovským priestorom, veľmi dobre zvládnutým infotainmentom, no body ju stálo mäkšie pruženie, ktoré ubralo z obratnosti v zákrutách. Na dlhé diaľničné presuny v medziach povolených rýchlostných tolerancií ide o veľmi schopné vozidlo. **Peugeot prekvapoval dynamickými jazdnými vlastnosťami a ovládateľnosťou.** Jeho sedadlá mali dizajnovo najlepšie zvládnutý poťah, no ten sa šmýkal. Trojicu samostatných sedadiel v druhom rade naplno oceníte iba pri troch detských sedačkách. Dospelým budú úzke a tretí rad je vyslovene núdzový. Ak budete jazdiť aj v teréne, potrebujete aj pohon zadných kolies, čo ukázal relatívne ľahký výjazd do kopca.
**Honda dokazuje svoje majstrovstvo vo využívaní vnútorného priestoru. Ovládanie klimatizácie a infotainmentu však nie je úplne pochopiteľné na prvý moment.** V naftovej lige je iba benzínový motor nevýhodou, uvidíme, ako sa bude reálne správať hybrid. Tým sa CR-V presúva z pozície krížnika na dlhé cesty do polohy ideálneho spoločníka v meste a jeho okolí. A to je vzhľadom na pohodlie a jazdné vlastnosti škoda. Nissan doplatil na to, že išlo o najstaršie auto v teste a technika dnes napreduje míľovými krokmi. Nikde vyslovene neprepadol, no všade mu čosi chýbalo na ostatných. Či už to bola malá obrazovka infotainmentu, horšie reagujúci a mäkký podvozok, či viac krútenia volantom. Ak však hľadáte auto, s ktorým budete častejšie chodiť aj do terénu, bude Nissan odpoveďou. Zamotané? Alebo jasnejšie? Taký je automobilový svet, ktorý ponúka veľké množstvo volieb. Veríme však, že sme vám aspoň trochu pomohli a zjednodušili výber. Najlepšie pre vás bude nakoniec aj tak to, ktoré skončí vo vašej garáži.

Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.