Zvládol Hyundai Kona náš dlhodobý test? A čo litrový trojvalec?
Litrový trojvalec je ideálna motorizácia do mesta a my sme Konu prevažne využívali práve v mestskom prostredí. Po prvom teste, kde sme ju preháňali najmä po okreskách, sa spotreba z dosiahnutých 6,4 l/100 km vyšplhala na 7,1 l/100 km a na tejto hodnote sa drží. Vzhľadom na nie práve priaznivú dopravnú situáciu v Bratislave to… Prečítať celé
Vydané, zverejnil Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Foto: • Text: Peter Orosz
Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ
Naplno!
V rámci testovania som chcel malý motor poriadne potrápiť. Skúšal som teda zrýchlenie a ostrú jazdu s radením pri 6 800 otáčkach (aspoň toľko ukazoval otáčkomer). Motor nijako neprotestoval, nezačal klepať, strácať výkon a ani sa neprehrieval. Priemerná spotreba síce po tomto teste stúpla na 7,2 l/100 km, avšak časom klesla späť na 7,1. **To znamená, že pri pokojnej jazde je Kona naozaj úsporná. Jej motor je pri pokojnej jazde mimoriadne tichý a takmer ho nepočuť.** Dokonca ani pod záťažou nezačne hlukom nijako otravovať. Myslím, že pre verziu s čisto predným náhonom je tento motor naozaj viac než dostačujúci. Dokáže jazdiť za veľmi príjemnú spotrebu. Ak by som chcel mať v Kone pohon 4 × 4, možno by som siahol po silnejšej z dvoch výkonových verzii motora 1.6 CRDi (100 kW/135 k), avšak táto verzia je z celého portfólia modelu Kona s cenovkou 25 490 eur najdrahšia. Síce ponúka veľmi slušnú výbavu, ale aj tak je to už dosť veľa peňazí.Čo nám chýbalo
A práve keď spomíname výbavu, musíme povedať, že veľa nám toho v Kone nechýbalo. Išlo skôr o drobnosti ako napríklad kapsy na zadnej strane predných operadiel, dažďový senzor, predné parkovacie senzory a keby sme chceli byť veľmi luxusní, tak bezkľúčové odomykanie a štart. Nastaviteľná bedrová opierka nám vďaka dobrému základnému tvaru sedadiel nechýbala. Nechýbala nám dokonca ani navigácia, a to vďaka prítomnosti relatívne veľkej 7-palcovej multimediálnej obrazovky, ktorá podporuje konektivitu cez Apple CarPlay a Android Auto. Stačí, že máte smartfón, ktorý jedno z menovaných rozhraní podporuje a môžete si navigáciu zobraziť priamo na obrazovke auta. Mimochodom, obrazovka je vytiahnutá relatívne vysoko na palubnej doske, vďaka čomu ju má vodič pekne v zornom poli. **Pochvaľovali sme si prítomnosť vyhrievaných sedadiel aj volantu a v meste sme si nevedeli vynachváliť zadnú parkovaciu kameru, ktorá je v tejto výbave bez príplatku.** Pripomíname, že naša výbava Comfort je medzi zákazníkmi najobľúbenejšia.Ďalšie postrehy
Hyundai Kona má veľmi príjemný podvozok. Je poddajný, ale napriek vyššiemu ťažisku sa s ním Kona v zákrutách nakláňa iba minimálne a má predvídateľné jazdné vlastnosti. Keď sa však auto poriadne zaťaží štyrmi dospelými ľuďmi, dosť stvrdne, ako keby sa tlmiče dostali veľmi blízko ku svojim dorazom. Kona je zjavne stavaná na menšie zaťaženie. **Šesťstupňová manuálna prevodovka sa vynikajúco používa. Má veľmi presné dráhy a príjemný mechanický chod bez toho, aby sa s ňou ťažko narábalo.** Jednotlivé rýchlostné stupne do seba zapadajú krásne hladko. Aj sprevodovanie je veľmi dobré. Nestane sa, aby ste nevedeli, ktorý rýchlostný stupeň máte pri bežných predpísaných rýchlostiach zaradiť. Môže za to aj široké spektrum využiteľných otáčok trojvalcového motora.Zmena pohľadu?
Mestské crossovery zvyčajne nie sú autá, z ktorých by sme výskali nadšením. Hyundai Kona je však trochu iný prípad. Je pohodlnejší a priestrannejší než model i20, ale napriek vyššej karosérii je rovnako úsporný a má naozaj dobré jazdné vlastnosti. Má naozaj jedinečný dizajn, ktorý medzi crossovermi nemá konkurenciu. A hlavne (aj keď to sa netýka našej verzie) je dostupný aj s pohonom 4 × 4 a s výkonnými pohonnými jednotkami. My sme si však náš Hyundai Kona obľúbili aj napriek tomu, že nepredstavuje to najlepšie, čo tento model ponúka. Každodenná jazda s ním je však veselá, bezstarostná, svižná a najmä nenáročná na spotrebu paliva. Ukázalo sa, že na každodenné dochádzanie do práce nepotrebujete veľké nemotorné SUV. S kompaktným crossoverom je život jednoduchší. Samozrejme, pri dlhých cestách na dovolenku sa karty trochu obracajú, ale nikto nehovorí, že toto je úloha, ktorú má Hyundai Kona plniť. Kto si ju však kúpi s tým, že ju bude využívať v meste, získa v modeli Kona veľmi príjemného spoločníka. **Poznámka pod čiarou na záver: systém udržiavania v jazdnom pruhu je naozaj dobre naladený a napriek tomu, že na to primárne neslúži, dokáže celkom slušne pár sekúnd auto držať v jazdnom pruhu bez „odrážania sa“ od bielych čiar.** To ocenia najmä alergici, keď si potrebujú kýchnuť alebo sa vysmrkať, ak to na nich náhodou dôjde počas jazdy.Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.