Je bezpečnejší elektromobil alebo malé benzínové auto? EuroNCAP zverejnilo výsledky nových testov

EuroNCAP zverejnilo výsledky testov bezpečnosti stále novej Mazdy MX-30 a tiež stále horúcej Hondy Jazz.
Vydané, zverejnil
Je bezpečnejší elektromobil alebo hybrid? Respektíve elektromobil alebo auto s benzínovým pohonom? Na tieto otázky existuje hneď niekoľko odpovedí a pritom sa nemusia zhodovať. Záleží totiž na mnohých faktoroch a okolnostiach, v neposlednom rade sa celkovej úrovni bezpečnosti podieľajú pojmy ako kategória a trieda vozidiel. Je prirodzené, že vyššia trieda musí nutne ponúkať vyššiu bezpečnosť ako stredná a nižšia trieda. Očakáva sa tiež, že automobily kategórie kombi alebo SUV budú poskytovať posádke vyššiu bezpečkosť ako malý mestský hatchback. Nemusí to byť ale vždy pravda. Veď taký [Jeep Wrangler 2018, teda poctivý off-road, pred rokom dosiahol hodnotenie jednu hviezdičku](https://www.autoviny.sk/reportaze/118993/video-vacsie-auto-nemusi-byt-vzdy-bezpecnejsie-jeep-wrangler-prepadol-v-narazovych-testoch-euro-ncap), zatiaľ čo malý [Renault Clio plný počet päť hviezdičiek](https://www.autoviny.sk/novinky/120556/euro-ncap-vyhlasila-najbezpecnejsie-auta-roka-2019). Aj tieto výsledky z roku 2019 poukazujú na to, že by sme nemali súdiť knihu podľa obalu, ako sa zvykne hovoriť:

Euro NCAP vyhlásila najbezpečnejšie autá roka 2019

Spoločnosť v minulom roku preverila bezpečnosť 59 automobilov. Zaujíma vás, ktoré z nich je úplne najbezpečnejšie a ktoré naopak prepadlo?

V druhej polovicu tohto roka však EuroNCAP prijalo nové opatrenia na sprísnenie bezpečnostných testov. Pre výrobcov to znamená, že pri vývoji svojich automobilov musia ešte viac dbať na ich pasívnu aj aktívnu bezpečnosť, pretože predchádzajúce úspechy v crashtestoch už viac nie sú garantom budúcich dobrých výsledkov. Najnovšie EuroNCAP podrobilo novým bezpečnostným testom elektrický crossover Mazdu MX-30 a mestský subkompakt Honda Jazz s benzínovo-elektrickým hybridným pohonom. Tieto dva vozidlá sú si vzájomne značne odlišné, avšak obe získali hodnotenie plný počet päť hviezdičiek. Ich výsledky sa ale pri jednotlivých sledovaných faktoroch líšia. Pokiaľ sa jedná o ochranu vodiča, detského pasažiera a asistenčné systémy, tam si obe vozidlá stáli veľmi podobne, s malým náskokom však víťazí väčšia Mazda MX-30. Rozhodne sa ale nejedná o niečo, čo by vás malo odradiť od kúpy Jazzu.
Naopak, menej priaznivo pre Mazdu vyšli testy bezpečnosti zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ako chodcov a cyklistov. Zatiaľ čo Mazda MX-30 získala hodnotenie stále dobrých 68 percent, malá Honda Jazz dosiahla až 80 percent. Znamená to, že je Mazda pre chodcov nebezpečná? Nie, respektíve asi tak ako každé iné moderné auto, ale výhodou Jazzu sú jeho ladné zaoblené krivky predných partií a pomerne malá výška kapoty. To sú výhody vyplývajúce nielen z karosárskeho vyhotovenia, ale aj z celkového prístupu k exteriérovému dizajnu. * [Kompletné výsledky pre MAZDA MX-30 nájdete tu](https://www.euroncap.com/en/results/mazda/mx-30/41214) * [Kompletné výsledky pre HONDA JAZZ nájdete tu](https://www.euroncap.com/en/results/honda/jazz/41212)

Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.