Nové Dacie Sandero Stepway a Logan totálne prepadli v testoch Euro NCAP

Dacia Sandero Stepway a Logan sa podrobili nárazovým testo Euro NCAP. Ich výsledok mnohých určite nepoteší. Ide totiž o najnižšie hodnotené autá od roku 2018.
Vydané, zverejnil
Nezávislá bezpečnostná agentúra Euro NCAP si posvietila na najnovšie modely od rumunskej Dacie. Pri prísnych kritériách, ktoré sú na tento rok stanovené, Logan aj Sandero Stepway totálne zlyhali. Ide o najhoršie hodnotené autá od roku 2018, kedy FIAT Panda nedosiahol ani jednu hviezdičku. Sandero Stepway a Logan si vyslúžili len dve. Dôvodov na takto zlé hodnotenie je hneď niekoľko. V prvom rade však netreba zabúdať na to, že ako v prípade sedanu Logan, tak aj v prípade hatchbacku Sandero Stepway ide predovšetkým o autá, ktorých hlavnou devízou je nízka cena a vysoká funkčnosť. Každopádne, testy odhalili pravdepodobne najväčšie slabiny týchto, u nás pomerne obľúbených, modelov. ### Ochrana dospelých cestujúcich V testoch čelného nárazu pri Dacii Sandero Stepway zostal priestor pre posádku podľa odborníkov stabilný. Hodnoty, ktoré sa podarilo zaznamenať na figurínach vpredu naznačovali, že oblasť kolien a stehien vodiča aj spolujazdca poskytujú dostatočnú ochranu. Napriek tomu komponenty prístrojovej dosky predstavovali pre figuríny zvýšené nebezpečenstvo zranenia a preto bolo ich hodnotenie znížené na okrajovú úroveň. Okrajovo boli hodnotené aj výsledky, ktoré sa expertom podarilo zaznamenať v oblasti hrudníka cestujúcich na predných sedadlách. Pri náraze do pevnej bariéry bola ochrana vodiča a spolujazdca za ním vyhodnotená ako primeraná. Pri bočnom náraze, ktorý má predstavovať stret s iným vozidlom však došlo k stlačeniu hrudníka cestujúcich, ktoré bolo hodnotené ako okrajové.
Výsledky testu bočného nárazu preukázali aj jeden nedostatok. Keďže Dacia Sandero Stepway nemá centrálny airbag, došlo k neadekvátnemu preťaženiu cestujúcich vo vozidle. To si od expertov vyslúžilo zlé hodnotenie. Inak hlavové opierky predných sedadiel preukazujú dobrú ochranu proti poraneniu krčnej chrbtice. Zadné sedadlá však po náraze a následnej geometrickej analýze dostali len okrajové hodnotenie. Celkovo Sandero Stepway získalo len 70% pri nárazových testoch s dospelou posádkou na palube. ### Ochrana detí O niečo lepšie sa malému hatchbacku darilo pri ochrane detskej posádky. Celkové hodnotenie 72% bolo zároveň najvyšším hodnotením aké Sandero Stepway v tomto roku dostalo. Bohužiaľ, v prípade bočného nárazu dochádza k neadekvátnemu preťaženiu hrudníku 10-ročného cestujúceho. Pre 6-ročného cestujúceho boli namerané hodnoty v oblasti krku okrajové. Naopak dobré hodnotenie získala ochrana hrudníka a hlavy figuríny predstavujúcej šesťročné dieťa. Pozitívom je, že airbag spolujazdca je možné deaktivovať a tým pádom aj upevniť autosedačku na predné sedadlo. Vodičovi je o deaktivácii airbagu poskytnutá dostatočná informácia. Do auta je možné namontovať jednu detskú autosedačku určenú pre batoľatá, ktorá je otočená proti smeru jazdy. Jej pevné uchytenie si napriek tomu vyslúžilo okrajové hodnotenie. Dacia v používateľskej príručke totiž naznačuje, že auto nevyhovuje podmienkam pre takéto bezpečnostné zariadenie.
### Stret s chodcom Pri testoch stretu automobilu s chodcom došlo k finálnemu hodnoteniu 41%. Napriek tomu, že Sandero Stepway poskytuje dobrú alebo primeranú ochranu pri strete hlavy chodca s kapotou, zlé výsledky boli dosiahnuté v oblasti spodnej hrany čelného skla a predných A-stĺpikov. Predný nárazník poskytoval dotknutému chodcovi dobrú ochranu v oblasti chodidiel. Sandero Stepway však prepadlo pri testoch ochrany panvy. Pri veľkej časti vozidla je ochrana tejto oblasti tela pri strete s chodcom zlá. Nepomohol tomu ani systém automatického núdzového brzdenia, ktorý nedokázal správne zaznamenať chodcov či cyklistov.
### Bezpečnostné asistenty Poslednou hodnotenou kategóriou je aktívna ochrana s využitím bezpečnostných asistentov. Tu treba brať ohľad na cielenie a sumu auta. Obe predné sedadlá majú systém na zistenie zapnutého pása. V štandardnej výbave sa taktiež nachádza aj obmedzovač rýchlosti, ktorý je ovládaný vodičom. Sandero Stepway však neposkytuje žiadny systém na udržiavanie v jazdnom pruhu. Ako je už vyššie uvedené, automatický núdzový brzdný systém nedokáže reagovať na chodcov a cyklistov, no na ostatné autá reaguje dobre. V mnohých prípadoch sa mu dokonca podarilo zabrániť nehode. Výsledok v tejto kategórii je preto 42%.
Euro NCAP udelilo rovnaké hodnotenie aj sedanu Dacia Logan. Ide totiž o autá s rovnakým technickým základom a preto sa predpokladá, že ochrana cestujúcich a chodcov bude rovnaká. Aj napriek tomu boli na Logane na základe iného tvaru karosérie v zadnej časti prehodnotené viaceré dôležité kritériá. Výsledok však zostal totožný so Sanderom. Ide teda o hodnotenie 70%, 71%, 41% a 42%. Pre porovnanie, predchádzajúca generácia Dacia Sandero v roku 2013 získala hodnotenie 4 hviezdičky. Sedan Dacia Logan bol naposledny agentúrou Euro NCAP otestovaný v roku 2005. Vtedy ešte hodnotenie spočívalo len z troch kategórií, pre ktoré boli udelované samostatné hviedičky bezpečnosti. Skóde dosiahnuté sedanom vtedy bolo nasledovné: 3 hviezdičky za bezpečnosť dospelej posádky, 3 hviezdičky za bezpečnosť detí na palube a 1 hviezdička (zo štyroch) za bezpečnosť chodcov.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.