Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186: Inžiniersky skvost z Hirošimy
e-Skyactiv X je inžiniersky skvost. Má preplňovanie, ale bez turba, ide o naftový motor na benzín, avšak so sviečkami. Výsledkom má byť vyšší výkon, menej tepla a emisií, nižšia spotreba. Funguje to?
Vydané, zverejnil Martin Šebesta

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ






Ako to funguje? E-Skyactiv X sa spolieha na patentovanú technológiu Mazda s názvom Spark Controlled Compression Ignition (iskrou riadené kompresné zapaľovanie) (SPCCI). Mimoriadne chudobná zmes paliva a vzduchu sa stláča extrémne vysokým tlakom. Iskra potom zapáli veľmi malé, husté množstvo paliva, čím sa ďalej zvyšuje teplota a tlak vo valci. To spôsobí, že zvyšné palivo sa vznieti vďaka pôsobeniu tlaku (podobne ako vo vznetovom motore). Palivo zhorí rýchlejšie a kompletnejšie, takže výsledkom je vyšší výkon a menej emisií v porovnaní s bežným motorom. | Prečo viac výkonu a preplňovanie bez turba? Odpoveď je vo vzduchu. V bežnom zážihovom motore sa mieša vzduch a benzín v pomere 14,7 : 1, ale motor E-Skyactiv X využíva v režime SPCCI neuveriteľne chudú zmes v pomere až do 40 : 1. Viac vzduchu a menej paliva sa rovná nižšej spotrebe paliva a väčšiemu výkonu. Motor nemá turbodúchadlo, ale využíva malý kompresor, ktorý pomáha zvyšovať tlak vzduchu v motore v režime SPCCI. Konfigurácia bez turbodúchadla znamená, že nedochádza k žiadnemu oneskoreniu, iba k intuitívnemu nárastu výkonu až po hranicu maximálnych otáčok. |





Pokračujte na ďalší príspevok »
🔥 Práve najčítanejšie
TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV
SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.
Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti
V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.
Musk neodchádza. Ohlasuje dva nové modely, prvýkrát investuje do reklamy a chce dokázať, že nevyužíva detskú prácu
Musk roky odolával myšlienke propagovať autá Tesla. V roku 2019 tweetoval, že „nenávidí reklamu“ a „Tie peniaze používame na to, aby bol produkt skvelý“. Dnes sa situácia mení.
Majitelia elektrických kolobežiek pozor! Už čoskoro budete aj vy potrebovať povinné zmluvné poistenie
Kolobežkám bez poistenia odzvonilo.
Kúpa nového nie je vždy stávka na istotu: 5 najčastejších porúch v nových autách
Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
TEST Nissan Qashqai e-POWER: Elektromobil so spaľovacím motorom nemusí byť najhorší nápad. Ako je na tom so spotrebou?
Pred časom som povedal, že Nissqan Qashqai nasadil konkurencii latku poriadne vysoko. S pohonom e-POWER sa mi toto tvrdenie opäť len potvrdilo.
Hyundai modernizoval model i20. Dostal dynamickejší dizajn a spod kapoty sa vytratil obľúbený motor.
Prekvapivá modernizácia.
TEST: Ford Kuga je jedno z posledných „normálnych“ áut na trhu! A stojí menej než 28 000 eur
Ponuka, ktorá sa neodmieta! Ford Kuga v špeciálnej edícii Trendy začína už od 27 490 eur s bonusom až 7 300 eur. Vyskúšali sme si najlacnejšiu verziu s benzínovým motorom 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou.
Nová Škoda Kodiaq a Superb zvládli náročné testy v arktickom chlade. Kedy budú predstavené?
Škoda Kodiaq a Superb prešli jednými z najťažších testov.
Toyota chystá revolúciu v oblasti bezpečnosti! Je len otázkou času, keď budú nasledovať ďalší
Japonská automobilka pracuje na novom dizajne airbagu na ochranu hornej časti tela.