TEST VW TIGUAN ALLSPACE: Je lepší v nafte či s benzínom?

Keď potrebujete naozaj veľa priestoru, Volkswagen Tiguan Allspace je na to ideálny kandidát. Keď v ňom hľadáte vysoký výkon a pohon 4 x 4, máte na výber, či chcete benzínový alebo naftový motor. Ktorý je lepší?
Vydané, zverejnil
Vývoj ide dopredu míľovými krokmi. Z času na čas teda treba prehodnotiť veci, ktoré sme považovali za dané. Teraz som dostal napríklad príležitosť overiť, či platí, že benzínový motor má omnoho vyššiu spotrebu než naftový a že sa nehodí do veľkého SUV s pohonom 4 × 4. Najprv si však toto SUV poďme predstaviť v jeho naftovej verzii TDI s výkonom 147 kW (200 k).
Silueta Tiguanu Allspace je trochu odlišná od krátkeho. Všimnite si spodnú líniu okien, ktorá sa ku koncu dvíha
Tiguan Allspace je kus krásneho auta. Pre rodiny je to SUV z ríše snov
### Priestorový kráľ Nech by ste boli akokoľvek vysadení proti SUV – ak máte rodinu a dostali by ste Tiguan Allspace na pár dní, garantujem vám, že sa vám s ním bude veľmi ťažko lúčiť. Už fakt, že je dostupný aj so siedmimi miestami na sedenie (príplatok 700 €), stojí za pozornosť. Je dlhší o 219 mm, pričom 110 mm z toho pripadlo na predĺžený rázvor.
Allspace exceluje najmä vzadu. Je tu neskutočne veľa miesta. Preto je v ponuke aj 7-miestna verzia. O komfort pasažierov je postarané vďaka klimatizácii aj odkladacím priestorom.
Zadní pasažieri majú až o 54 mm viac miesta na nohy. Objem batožinového priestoru sedemmiestnej verzie v päťmiestnom usporiadaní dosahuje 700 litrov, v sedemmiestnom, so všetkými sedadlami vztýčenými, je to stále použiteľných 250 litrov. Po sklopení všetkých sedadiel narastie na 1 775 litrov. Testovaný Allspace mal však iba päť sedadiel. To znamená, že batožinový priestor má objem neuveriteľných 760 litrov. A keď to nestačí, môžete všetko sklopiť pekne do roviny a získate až 1 920 litrov! Stále málo? Preklopte dopredu operadlo predného spolujazdcovho sedadla a môžete prevážať predmety dlhé viac ako 3 metre!
Batožinový priestor je obrovský. Dobrou vychytávkou je odnímateľné magnetické svetielko. Nikdy neviete, kedy sa môže zísť
Toto všetko v princípe znamená, že v Tiguane Allspace si môžete prestať vážiť priestor. **Potrebujete previezť kočík? Nemusíte ho ani rozkladať**. Svokra vám nečakane nabalila päť tašiek zbytočností? Pokojne ich vezmite, aj keď ste ako rodina kompletne zbalení na dvojtýždňovú dovolenku. K tomu strešné lyžiny či elektronicky výsuvné ťažné zariadenie a Tiguan Allspace je pripravený na všetko. Je to veľmi oslobodzujúci pocit, keď nemusíte myslieť na to, čo si môžete dovoliť vziať so sebou a čo už nie.
Možnosť preklopiť dopredu operadlo sa hodí
### Na všetky príležitosti Aj každodenný život s ním je lahoda. Praktické a nie úplne tradičné priestory umožňujú, aby ste sa v Tiguane Allspace dokonale zabývali. Zatvárateľná priehradka na vrchu palubnej dosky pojme dezinfekčný gél alebo čistiace utierky. Dve veľké otvárateľné schránky v strope sú skvelé na okuliare, vreckovky, slúchadlá… Naozaj čokoľvek, čo by nemalo chýbať rodine na dlhšej ceste.
Možnosť zobraziť mapu medzi virtuálnymi budíkmi je skvelá vec
Vpredu rozdiel voči krátkej verzii nespozorujete
O komfort sa stará trojzónová klimatizácia s vyhrievanými sedadlami aj vzadu, vodičovi nebudú mrznúť ruky vďaka vyhrievanému volantu. A o rýchle vyčistenie výhľadu sa v mrazoch postará vyhrievané čelné sklo bez viditeľných vodičov. Samozrejme, možnosti individualizácie výbavy Tiguanu Allspace sú mimoriadne široké a nie je problém dostať sem špičkovú audiosústavu Harman Kardon, head-up displej, adaptívny podvozok či inteligentné Matrix LED svetlá IQ.Light
Auto s motorom TSI nemalo DCC. Určite odporúčame si za adaptívny podvozok priplatiť. Rozdiel v komforte podvozka je zásadný. Režim Offroad Expert si môžete prispôsobiť. Brzdové svetlá majú premenlivú grafiku.
### Čo si vybrať? Ešte chvíľu ignorujme rozdiely v motorizáciách testovaných Tiguanov Allspace. Fakt, že sa oba modely na seba tak veľmi podobajú (vizuálny rozdiel je iba v modeli a veľkosti diskov kolies, inak majú rovnakú farbu aj R-Line paket), nám umožnil lepšie precítiť inú drobnú odlišnosť, a tou je podvozok. Naftový Tiguan mal totiž adaptívne tlmiče DCC, kým benzínový používal klasické. Rozdiel v komforte je zásadný. Bez adaptívneho podvozka je Tiguan na 19- a viacpalcových kolesách relatívne tuhý, na také veľké auto až zbytočne. Je pravda, že vzhľadom na svoju veľkosť a hmotnosť veľmi dobre zatáča a dá sa s ním jazdiť dynamicky, ale na môj vkus cestu až príliš kopíruje, čo spolu s vyšším posedom spôsobuje, že posádku vo svojich sedadlách na horších cestách trochu pohadzuje. Tu treba aspoň uznať, že Tiguan nevydáva žiadne pazvuky a evidentne je veľmi kvalitne poskladaný. Po presadnutí do auta vybaveného adaptívnym podvozkom DCC, ktorý ponúka tri úrovne tuhosti, je až ťažké uveriť, že ide o to isté auto. Aj jazda v športovom režime podvozka je miestami subjektívne komfortnejšia než jazda na aute vybavenom základným podvozkom napriek ešte väčšiemu rozmeru kolies. Dôvodom je, že adaptívny podvozok aj v rámci zvoleného režimu nezávisle upravuje tuhosť jednotlivých tlmičov podľa jazdného štýlu a kvality vozovky. V komfortnom režime sa potom Tiguan Allspace zmení na extrémne pohodlný a plavný krížnik, ktorý vás napriek mimoriadne komfortnej jazde vždy príjemne prekvapí ochotou zatáčať aj meniť smer. Adaptívne odpruženie DCC je za príplatok 940 €, ale buďte si istí, že stojí za každé jedno euro.
S pohonom všetkých štyroch kolies 4Motion Active Control sú popri „cestných“ k dispozícii aj ďalšie jazdné režimy: Snow (sneh), Off-road (terén) a Off-road expert. Pri terénnych režimoch elektronika naplno bdie a simuluje uzávierky diferenciálov pre maximálnu trakciu. Vyskúšali sme si kríženie náprav a Tiguan nemá problém sa pohnúť ani s dvoma odľahčenými kolesami. Volkswagen má všeobecne mimoriadne prepracované trakčné systémy. Žiadne zbytočné hrabanie kolesami – odľahčené koleso systém pribrzdí, aby cez diferenciál preniesol krútiaci moment motora na opačnú stranu nápravy. Režim Off-road expert umožňuje manuálne nastavenie všetkých parametrov, ako sú trakčná kontrola, činnosť asistenta zjazdu z kopca, prácu medzinápravového diferenciálu a ďalšie. V režime Off-road sa v noci taktiež aktivujú všetky segmenty svetiel IQ.Light spolu s hmlovkami, aby ste mali maximálny výhľad na terén okolo seba. Keď už spomínam svetlá – je to ďalší príplatok, ktorý určite odporúčam si zvoliť. Svietia vynikajúco, precízne vyrezávajú okolitú premávku z lúča diaľkových svetiel, aby nikoho neoslňovali a dokonca stlmujú tie segmenty, ktoré osvetľujú dopravné značenie, aby ich odraz neoslňoval vás. Navyše s nimi dostanete zaujímavý LED pásik rozpínajúci sa naprieč celou maskou chladiča. V noci sa tak Tiguan prezentuje nezameniteľným svetelným podpisom. ### Fotogaléria: VW Tiguan Allspace 2.0 TSI [GALLERY id=32005] ### Hlavná otázka A teraz k pointe celého testu. Nafta, alebo benzín? V prípade porovnávaných modelov je ich výkon podobný. S motorom 2.0 TSI má Tiguan Allspace výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 320 Nm už od 1 500 otáčok za minútu. Motor 2.0 TDI EVO dáva v jeho silnejšom naladení výkon 147 kW (200 k) a krútiaci moment až 400 Nm, aj keď netradične dostupný neskôr než v prípade benzínového motora: pri 1 750 otáčkach. Silnejší naftový motor mať nemôžete, pri benzínovom je v ponuke ešte výkonnejšia verzia (180 kW/245 k). Udávané parametre zrýchlenia na 100 km/h od seba delí jedna desatina sekundy v prospech slabšieho TSI (7,8 vs. 7,7 s), v maximálke vyhráva TDI, aj keď iba o 3 km/h (216 vs. 213 km/h).
### Prvý dojem? Naftový Tiguan je v nízkych otáčkach naozaj lenivejší. Dlhšie mu trvá, než sa „nadýchne“ a aj prevodovka ho v režime D pocitovo viac dusí. Motor je našťastie kultivovaný a klasický klepot naftiaka počuť najviac zvonku. Vnútri je hneď jasné, aké palivo tankujete, ale nie je to nič nepríjemné. Veľmi dobrou fintou je jazdenie v športovom režime prevodovky. Ten premení naftový Tiguan na oveľa lepšie auto. Žiadne podtáčanie, miesto toho ochotné podraďovanie pri brzdení do zákruty. Skrátka paráda. Navyše bez výraznejšej pokuty v podobe zvýšenej spotreby. Ak si však myslíte, že s naftovým motorom bude Tiguan lámať rekordy v spotrebe, musíte trochu poopraviť svoje očakávania. Mimo mesta sa dá jazdiť za 6,2 l/100km, môj priemer bol však v okolí 7,5 l/100km. Ten však zahŕňal aj dynamickú jazdu. Musím ešte podotknúť, že auto som si preberal na test s takmer nulovým nájazdom. Po riadnom zábehu pôjde spotreba určite dole, možno aj na udávaných 6,4 l/100km. Benzínový model je citeľne kultivovanejší, počuteľne tichší a merateľne ochotnejší v zrýchlení, aj keď v pružnosti v okolí stredného pásma otáčok má nafta navrch. Mám však pocit, že jeho spojenie s prevodovkou DSG je prirodzenejšie a lepšie si s ňou rozumie. S benzínovým motorom je Tiguan Allspace pocitovo drahší – jeho hladký chod a krajší zvuk pri zrýchľovaní skrátka vytvárajú dojem hodnotnejšieho auta. Spotreba? Opäť som mal šťastie na „surový“ kus. V meste som jazdil za 9 až 10 litrov, ale mimomestská priemerka so zdravou porciou diaľnic vedela spadnúť na 8 l/100. Celkový priemer bol 8,7 l/100km a rozdiel v porovnaní s naftovou verziou bol menší, než som čakal. Len pre úplnosť dodávam, že udávaná kombinovaná spotreba pre tento model je 8,1 l/100km. Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP ### A čo cena? Rozdiel v nákupnej cene áut pri dorovnaní výbav je nemalých 2 800 € v prospech benzínového modelu. To znamená, že ak neplánujete najazdiť naozaj vysoký počet kilometrov ročne (ideálne na dlhých trasách), naftový variant sa vám nevyplatí. Môžete si ho však obhájiť vyšším dojazdom na jednu nádrž alebo silnejším záťahom motora v strednom pásme otáčok. Určite vás nebudem od naftovej verzie odhovárať. Sofistikované katalyzátory a dvojité vstrekovanie močoviny znamenajú, že obe verzia spĺňajú tie najvyššie nároky na emisie. Na záver len jedna pripomienka: nezabudnite si objednať svetlomety IQ.Light a k väčším kolesám aj podvozok DCC!
[CAR id=17129]
[CAR id=17130]

Pokračujte na ďalší príspevok »

🔥 Práve najčítanejšie



Continental v úlohe partnera Behaj lesmi pokračuje v podpore aktívneho životného štýlu a udržateľnosti

  • V sobotu 6. mája odštartovala prvou zastávkou na Devíne séria pretekov Behaj lesmi.

  • Stovky bežkýň a bežcov si v unikátnom prostredí mali možnosť otestovať svoje sily na 12 km a 22 km tratiach alebo podporiť myšlienku zabehnutím kratšieho charitatívneho behu.
  • Continental ako partner podujatia tiež vytvoril spoločný tím zo známych osobností a svojich zamestnancov, ktorí svojou účasťou podporili udržateľnú myšlienku pretekov.